نماد سایت مجله سلامتی ایران

چگونه اولین قانون تبلیغات را بشکنیم؟

تبلیغات

اگه به دنیای تبلیغات علاقه داشته باشی یا حتی یه نگاه کوچیک به دنیای دیجیتال مارکتینگ انداخته باشی احتمالاً با یه سری قواعد و قوانین کلیشه ای روبرو شدی. قوانینی که شاید اوایل خوب کار می کردن اما الان بیشتر از اینکه کمک کننده باشن دست و پای تبلیغاتچی ها رو بستن! یکی از این قوانین معروف اولین قانون تبلیغات هست : برای موفقیت در تبلیغات همیشه باید مخاطب رو راضی نگه داری.” شاید این قانون در نگاه اول درست به نظر برسه ولی واقعیت اینه که در دنیای شلوغ و پررقابت امروز گاهی لازمه این قانون رو بشکنی و یکم شیطنت به خرج بدی.

تبلیغات

آیا باید همیشه مخاطب راضی باشه؟

حالا سوال اینجاست : آیا همیشه باید مخاطب رو راضی نگه داریم؟ خب یه سری تبلیغات خیلی خلاقانه و عجیب هستن که شاید اولش مخاطب رو متعجب یا حتی کمی ناراحت کنن اما تاثیر بیشتری دارن! اگه قرار بود همه تبلیغات همیشه با لبخند و رضایت مخاطب همراه باشه دیگه هیچ کمپین خلاقانه ای شکل نمی گرفت. حالا سوال اینجاست که چطور می تونیم اولین قانون تبلیغات رو بشکنیم و تبلیغاتی بسازیم که هم متفاوت باشن و هم موفق؟

بیشتر بخوانید: لیست شرکت های تبلیغاتی

شش مرحله برای شکست اولین قانون تبلیغات

۱. نترس از واکنش های منفی : به یاد داشته باش که همه قرار نیست از تبلیغ تو خوششون بیاد. گاهی اوقات تبلیغاتیه که بیشترین سر و صدا رو ایجاد می کنه موفق ترینه. تو این روش به جای جلب رضایت همیشگی سعی می کنی توجه رو جلب کنی. واکنش های منفی ممکنه در نگاه اول ترسناک به نظر بیان ولی اگر درست مدیریت بشن باعث ایجاد بحث و گفتگو درباره برندت می شن.

۲. تفاوت ایجاد کن : یکی از اصلی ترین دلایل اینکه تبلیغات بی اثر می شن اینه که همه از یه سبک تبلیغاتی استفاده می کنن. اما تو باید راه خودت رو بری. مثلا تبلیغ Apple برای آیپاد “۱۰۰۰ آهنگ در جیب شما” یه مثال خوبه. به جای صحبت از تکنولوژی خیلی ساده گفت که چطور این گجت زندگی روزمره شما رو تغییر می ده. این تفاوت باعث موندگاری در ذهن مخاطب شد.

۳. از ترندها استفاده کن اما نذار اونها تو رو کنترل کنن : بیشتر شرکت ها وقتی می خوان تبلیغ بسازن فقط به ترندهای فعلی نگاه می کنن. اما تو باید بیشتر به دنبال چیزی باشی که بتونه یه ترند جدید ایجاد کنه! مخاطبان همیشه دنبال چیزهای جدید و جذاب هستن و استفاده از ترندهای قدیمی فقط باعث میشه تبلیغت شبیه بقیه بشه.

۴. احساسات رو برانگیز : وقتی به مخاطب حس قوی بدی اون تبلیغ رو به یاد میاره. شاید این حس همیشه خوشایند نباشه اما مهم اینه که تاثیرگذار باشه. مثلاً کمپین معروف “Dumb Ways to Die” در ابتدا شاید کمی تلخ بود اما به خوبی توانست هم آگاهی درباره ایمنی قطار رو افزایش بده و هم حس طنز رو به کار بگیره.

تبلیغ احساسی

نتیجه

برانگیختن حس همدردی

افزایش ارتباط با برند

تحریک خشم یا تعجب

افزایش ویروسی شدن تبلیغ

شوکه کردن

جلب توجه فوری

۵. قوانین رو خودت تعیین کن : وقتی به مرحله ای می رسی که بتونی قوانین خودتو بسازی اونجاست که واقعی تبلیغ می کنی! برای مثال برندهای زیادی هستن که هیچ وقت از قوانین متداول تبلیغاتی پیروی نکردن. برند Nike با شعار “Just Do It” خودش رو از همه رقبا جدا کرد. این شعار به مرور زمان فراتر از تبلیغ یه کفش رفت و به یک سبک زندگی تبدیل شد.

۶. روایت کن : مخاطب عاشق داستانه. سعی کن همیشه یه روایت پشت تبلیغاتت باشه. وقتی یه داستان جذاب و متصل به برند تعریف می کنی مخاطب بیشتر ارتباط برقرار می کنه. این روش خیلی بیشتر از فقط نشون دادن یه محصول و گفتن مزایاش تاثیر داره.

اشتباهات رایج در شکستن قوانین تبلیغات

وقتی تصمیم می گیری اولین قانون تبلیغات رو بشکنی باید حواست به یه سری مسائل هم باشه :

چطور ریسک های تبلیغاتی رو مدیریت کنیم؟

وقتی می خوای ریسک کنی و یه تبلیغ جنجالی بسازی باید آماده باشی که همه چیز درست پیش نره. به همین دلیل مهمه که قبل از انتشار یه تبلیغ بزرگ اونو تست کنی. از A/B Testing استفاده کن تا متوجه بشی کدوم پیام بهتر جواب می ده و اگه لازم شد تغییرات کوچیکی توی تبلیغ ایجاد کن.

ریسک

مدیریت ریسک

دریافت واکنش های منفی

ارتباط با مخاطبان و اصلاح سریع

بی توجهی به پیام اصلی

واضح کردن پیام و استفاده از نظرات

ایجاد جنجال زیاد

بررسی های دقیق قبل از انتشار

پرسش های متداول:

۱. آیا همیشه لازمه که قوانین تبلیغات رو بشکنیم؟ نه! شکستن قوانین همیشه جواب نمی ده. باید بدونی کی و کجا می تونی این کارو بکنی. برخی برندها بهتره روی همون قواعد سنتی باقی بمونن چون مخاطبشون به اون سبک علاقه داره.

۲. شکستن قوانین می تونه به برند آسیب بزنه؟ بله اگه این کار با دقت و استراتژی انجام نشه ممکنه باعث آسیب به برند بشه. مثلا تبلیغی که موضوعات حساسی رو هدف قرار می ده اگه به درستی مدیریت نشه می تونه نتیجه برعکس بده.

۳. از کجا بدونیم تبلیغ جنجالی جواب می ده؟ استفاده از داده های قبلی و تست کردن تبلیغ قبل از انتشار به تو کمک می کنه تا مطمئن بشی که تبلیغ جواب می ده.

خروج از نسخه موبایل