نماد سایت مجله سلامتی ایران

چطور بهترین حافظه SSD را انتخاب کنیم؟

حافظه SSD را به جرات می توان یک معجزه گر نامید. اگر در جستجوی بهترین SSD وارد این مطلب شده اید، این مطلب دقیقا جایی است که به بررسی کامل SSD ها می پردازیم. اینکه شامل چه جزییاتی می شوند، چند مدل SSD داریم و چگونه می توانیم یک SSD مناسب و کاربردی را انتخاب کنیم.

خب اول بگذارید ببینیم حافظه SSD چیست و در نهایت چه کمکی می تواند به ما بکند. اگر زمان طولانی بوت شدن کامپیوتر یا زمان بالای لود شدن بازی ها و برنامه ها را تجربه کرده اید، قطعا پس از استفاده از یک SSD مناسب این معجزه را احساس خواهید کرد.

حافظه SSD کاربردها و مزیت های آن

سرعت خواندن و نوشتن در SSD به مراتب بهتر و بالاتر از هارد دیسک می باشد. در این نوع از حافظه ها، اطلاعات برای ذخیره سازی روی تراشه هایی که بر روی برد قرار دارند، ذخیره می شوند و توسط یک کنترلر مدیریت خواهند شد.

نداشتن قطعات مکانیکی، مقاومت و سرعت بالاتر نسبت به هارد دیسک ها را می توان از بارزترین ویژگی های مثبت SSD ها نامید که بسیاری از افراد را به سمت استفاده از این نوع حافظه ها سوق می دهد.

بیشترین کاربرد SSD ها مربوط به نصب سیستم عامل، برنامه ها و بازی ها می شود و برای آرشیو اطلاعات، هارد دیسک ها به طور کاملی کافی هستند.

دلایلی که SSD را بهتر از هارد دیسک ها می کند

ویژگی پررنگی که SSD را متمایز از هارد دیسک ها کرده، همان سرعت بیشتر SSD ها می باشد. حافظه های SSD تا 20 برابر در سرعت نوشتن و تا 10 برابر سریعتر در سرعت خواندن نسبت به هارد دیسک ها عمل می کنند.

البته سرعت تنها برگ برنده SSD ها نیست.حافظه های SSD، دارای مصرف انرژی کمتری نسبت به HDD ها می باشند. هارد دیسک ها به دلیل انجام عملیات خواندن و نوشتن توسط قطعات مکانیکی بسیار تشنه انرژی خواهند بود که در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می کنند که سبب گرم شدن هارد شده و این خود می تواند آسیب زا باشد.

ولی SSD ها، انرژی کمتری مصرف کرده و در نتیجه گرمای کمتری را نیز تولید می کنند. از مزیسرویس های ابری یکی از گزینه های مناسب برای ذخیره اطلاعات مان است. اما گاهی به دلایل مختلف نمی توانیم از این سرویس استفاده کنیم. بنابراین بهترین گزینه خرید هارد دیسک است، در همین رابطه در ادامه ابتدا هارد SSD را به شما معرفی می کنیم و سپس به بهترین مارک هارد SSD برای لپ تاپ و راهنمای خرید SSD می پردازیم. برای نکات اولیه می توانید از مقاله “” دیدن کنید. قیمت حافظه SSD بسته به نوع ظرفیتش فرق می کند

راهنمای خرید SSD اینترنال

ممکن است تصور کنید که همه SSD های موجود در بازار از یک نوع هستند، ولی این اصلا صحیح نیست و اتفاقا قبل از تصمیم به خرید باید بدانید که لپ تاپ شما از کدام نوع SSD پشتیبانی می کند. در ادامه راهنمای خرید هارد اینترنال SSD را ارائه می کنیم.

بهترین مارک هارد SSD لپ تاپ

در ادامه این بخش به سراغ 10 بهترین برند هارد اینترنال ssd خواهیم رفت و این برندها را با هم مرور می کنیم تا شما بهتر بتوانید برند مورد نظر را انتخاب کنید.

در لیست بالا 10 عدد از بهترین برند هارد اینترنال ssd را با هم مرور کردیم. برخی از این برندها ممکن است در بازار ایران وجود نداشته باشند و باید به سراغ برخی مدل های جایگزین و موجود بروید. پس از بهترین برند هارد ssd در بخش بعدی به سراغ راهنمای خرید ssd برای کامپیوتر می رویم.

راهنمای خرید هارد ssd

فرقی نمی کند که به دنبال راهنمای خرید ssd برای کامپیوتر یا راهنمای خرید ssd برای لپ تاپ باشید در هر صورت این بخش می تواند به شما کمک کند تا با بهترین هارد ssd موجود در بازار آشنا شوید.

این حافظه SSD یکی از بهترین مدل های موجود در جهان است و عملکرد بی نظیری را از خود به نمایش می گذارد. این حافظه از فناوری PCIe Gen 5 استفاده می کند و در مقایسه با نسل قبلی می تواند تا 1.5 برابر سرعت بالاتری را در اختیار قرار دهد. سرعت در حافظه در حالت نوشتن و خواندن می تواند به 10 گیگ بر ثانیه برسد که عملکردی تحسین برانگیز است و باعث می شود دیتا با سرعت بسیار زیادی انتقال پیدا کند و بازی ها نیز بسیار سریع تر لود شوند.

البته که سرعت نهایی به سیستم شما نیز بستگی دارد و عوامل زیادی بر این موضوع تاثیر می گذارند. شرکت MSI اعلام کرده که بدنه آلومینیومی این مدل به گونه ای طراحی شده تا بتواند به خوبی گرما را انتقال دهد و در حالت حداکثر توان نیز بتواند بدون مشکل برای مدت طولانی به عملکرد خود ادامه دهد. این مدل هم برای گیمرها کاربرد خواهد داشت و هم تولید کنندگان محتوا می توانید از سرعت بی نظیر آن برای سریع تر کار کردن استفاده کنند.

هارد کورسیر مدل MP700 M.2 2280 NVMe ظرفیت 2 ترابایت

هارد سامسونگ مدل PRO 990 PCIe 4.0 NVMe

سامسونگ یکی از برترین تولید کنندگان هارد در جهان است و مدل های مختلفی را تولید می کند. این مدل از فناوری PCIe 4.0 بهره می برد و سرعت خواندن آن در حالت حداکثری به 8 گیگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن به 7 گیگابایت بر ثانیه می رسد. این حافظه با وجود سرعت بسیار خوبی که دارد به صورت بسیار بهینه از باتری استفاده می کند و در زمینه مدیریت گرما نیز کاملا موفق است. این هارد در مقایسه با مدل های بالا سرعت کمتری دارد ولی در عوض با قیمت پایین تری به فروش می رسد و برای بازی کردن و البته ادیت ویدئو و کارهای گرافیکی گزینه عالی به حساب می آید.

هارد سامسونگ مدل EVO 870 ظرفیت 2 ترابایت

هارد ایسوس مدل ROG Strix SQ7 ظرفیت 1 ترابایت

بدون شک سرکت ایسوس را به دلیل ساخت لپ تاپ های متنوع و مختلف می شناسید ولی شاید اطلاع نداشته باشید که این سازنده در زمینه تولید مادربرد و هارد SSD و موارد این چنینی نیز فعالیت می کند. هارد ROG Strix SQ7 از فناوری PCIe Gen 4 استفاده می کند و سرعت خواندن و نوشتن آن به ترتیب به 7 و 6 گیگابایت بر ثانیه می رسد. اگر از مادربرد ایسوس استفاده می کنید طبیعتا خرید این هارد می تواند باعث ایجاد هماهنگی و سازگاری بیشتر بین سخت افزار سیستم شما شود.

هارد کورسیر MP600 PRO NH M.2

بررسی گوشی هواوی پی 60 پرو به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

ت های دیگر SSD ها، می توان به مقاوم تر بودن و داشتن عمر مفید بیشتر آن ها اشاره کرد.

SSD ها در برابر خطراتی مثل وارد شدن ضربه نسبت به هارد دیسک ها مقاوم تر هستند و به طور کلی حافظه های مطمئن تری برای نگه داشتن اطلاعات به شمار می آیند.

اگر می خواهید با بهترین هاردهای اکسترنال آشنا شوید، می توانید مقاله را در تکنومس مطالعه کنید.

انواع رابط ها در SSD

SSD ها را بر مبنای رابط به سه دسته می توان تقسیم نمود:

اکثر لپ تاپ ها و همینطور سیستم های قدیمی تر از این نوع رابط پشتیبانی می کنند. اگر به دنبال بهترین SSD هستید می توانید از این نوع SSD ها استفاده کنید که هم سرعتی تا 5، 6 برابر بیشتر از هارد دیسک ها را ارائه می دهند، هم نسبت به دیگر نوع SSD ها از نظر هزینه اقتصادی تر خواهند بود.

PCIe Gen3:

PCIe یک استاندارد برای اتصال قطعات جانبی می باشد که از سال 2010 ظهور کرد و در بسیاری از مادربوردها مورد استفاده قرار گرفته است. PCIe3.0 از رایج ترین و پر استفاده ترین رابط های SSD به شمار می آید.

PCIe Gen4:

برای PCIe نسل چهارم باید گفت فناوری که متعلق به آینده است. سرعت خواندن آن در حدود 7000 مگابایت بر ثانیه و پهنای باند آن 64 گیگا بایت بر ثانیه است تا چیزی فراتر از سرعت را تجربه کنید.

این نسخه از PCIe با نسخه های قبلی نیز سازگار می باشد و می توانید از نسخه های پایین تر در دستگاه هایی که از PCIe4.0 پشتیبانی می کنند نیز استفاده کنید.

البته ناگفته نماند که SSD هایی که از رابط PCIe نسل چهارم بهره می برند از نظر هزینه گرانتر از دو نوع رابط دیگر می باشند. در ضمن به یک نکته بسیار مهمی که باید توجه داشته باشید این است که دستگاه شما از چه نوع رابطی پشتیبانی می کند.

زیرا هنوز هستند دستگاه هایی که از رابط PCIe نسل چهارم پشتیبانی نمی کنند. توجه به این نکته در خرید بهترین SSD بسیار حائز اهمیت است.

بهترین SSD ها در بازار

شما می توانید به راحتی و همچنین با یک قیمت خیلی خوب، هارد دیسک لپ تاپ خود را با این ssd خوش قیمت و کاربردی عوض کنید.

البته ظرفیت این اس اس دی به گونه ای است که خیلی جایی برای ذخیره سازی های بیشتر نخواهید داشت و بیشتر برای کسانی مناسب است که میخواهند سرعت اجرای سیستم عامل و برخی برنامه های کاربردی دیگرشان را افزایش دهند و چندان نمی خواهند برای ذخیره سازی و آرشیو از آن بهره ببرند.

این مطلب را از دست ندهید:

XPG SX6000 lite 128GB(NVMe):

سرعت خواندن XPG SX6000، حداکثر 1800 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن 600 مگابایت بر ثانیه است. این SSD را می توان یک اس اس دی خوش قیمت و اقتصادی در بازار معرفی کرد که می توان از آن برای نصب سیستم عامل و انواع برنامه ها استفاده کرد.

همچنین این ssd از قابلیت رمزنگاری 256 بیتی برخوردار بوده تا برای کسانی که خواهان امنیت اطلاعات بیشتری نیز هستند، گزینه مناسبی باشد.

اگر می خواهید با ssd های مناسب گیمینگ آشنا شوید می توانید مقاله مربوط به را در تکنومس مطالعه کنید.

در لیست بهترین SSDها باید صدر لیست را برای سامسونگ خالی کرد که از بهترین و خوشنام ترین برندهای سازنده SSD می باشد. Evo 870 سامسونگ، اس اس دی ای می باشد که به این راحتی ها خراب شدن آن را نخواهید دید.

این محصول جدا از اینکه یکی از بهترین انتخاب ها برای لپ تاپ و pc است، می تواند یکی از بهترین ssd ها برای کنسول گیم مخصوصا ps5 باشد.

سرعت خواندن این اس اس دی برابر با 3800 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن، 2800 مگابایت بر ثانیه می باشد که درباره این سرعت می توان گفت تقریبا 8 برابر سرعت یک اس اس دی از نوع ساتا می باشد.

به این نکته نیز باید اشاره کرد که این اس اس دی پرسرعت ای دیتا، در بین اس اس دی هایی که از رابطه نسل چهارم PCIe بهره می برند، از خوش قیمت ترین ها محسوب می شود.

خروج از نسخه موبایل