نماد سایت مجله سلامتی ایران

پودر کربنات کلسیم چیست؟

از پودر میکرونیزه و جهت مسلح کردن اشیا لاستیکی و همچنين بالا بردن قدرت دوام و استحکام این نوع تولیدات و همچنین جهت ازدیاد فرم پذیری و ضربه‌گیری در مقابل فشار و ضربه مخصوص پی وی سی سخت استفاده می‌شود. میزان مصرف در این نوع صنعت بطور تقریبی 25 درصد برآورد میگردد.

جدول مشخصات فنی کلسیم کربنات

فرمول شیمیایی: CaCo3
ساختار کریستالی: مثلثی
PH: 9
حلالیت: نامحلول در آب و الکل – محلول در اسید های رقیق
چگالی: 2.711 تا 2.83 گرم بر سانتی متر مکعب
وزن مخصوص: 100.0869 گرم بر مول
دمای ذوب: 825 تا 1.339 درجه سانتی گراد
مشخصات ظاهری جامدی بی بو، سخت، طعم خاکی، سفید رنگ، خاکستری و کرم

انواع کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم با توجه به روش تولید در انواع گوناگونی وجود دارند و دارای کاربردها و روش استخراج گوناگون هستند. در ادامه شما را با انواع این محصول آشنا می‌کنیم.

از جمله مواد طبیعی و در دسترس برای تامین نیاز بدن، کلسیم است که مهم‌ترین نقش ویژه این عنصر، پر کردن استخوان‌ها است که ماده اصلی اسکلت موجودات است. بدون شک بدن انسان برای انجام فرایند استخوان سازی و تنظیم مواد شیمیایی به این ماده معدنی نیاز دارد. از این رو خرید پودر کربنات کلسیم خوراکی در صنایع مواد غذایی به عنوان یک عامل مهارکننده آنزیم، ماده رنگی و ضد اسید مفید است.

کربنات کلسیم‌های صنعتی برای استفاده در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد. این ماده به عنوان یک مصالح ساختمانی و به عنوان ماده تشکیل دهنده سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو اطلاع از قیمت کربنات کلسیم برای افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی مهم است. از آن برای تهیه ملات مورد نیاز برای بلوک بتنی، چسباندن آجر، زونا سقف، ترکیبات لاستیکی و کاشی استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید این نوع را به صورت طبیعی در خاک، سنگ و باقی محیط‌های زیستی پیدا کنید. کلسیم کربنات معدنی با نام مرمر، سنگ آهک و دولومیت نیز شناخته می‌شود. با توجه به این که این محصول در معدن وجود دارد، باید برای استخراج آن از معدن کاوی و استخراج مواد معدنی استفاده کرد. بعد از استخراج، آن‌ها را به کارخانه برای فرآوری و آسیاب کردن به صورت دانه‌ای و پودری می‌فرستند. در صورتی که شما قصد خرید کربنات کلسیم معدنی را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در وبسایت آرا سنگ الوند در ارتباط باشید.

این نوع به صورت رسوب طبیعی در طبقات سنگ رسوبی وجود داشته و به دلیل رسوب‌گذاری در آب دریا و اقیانوس و در طبقات سنگ‌های رسوبی از جمله سنگ مرمر، سنگ آهک و دولومیت وجود دارد. با توجه به این که کربنات کلسیم در رسوب‌گذاری آب دریا و اقیانوس وجود دارد، برای استخراج کردن نیاز به فرایند سنگ‌شکنی و آسیاب کردن دارد.

آشنایی با مصارف و کاربرد کربنات کلسیم

کلسیم کربنات به عنوان پرکننده (filler) در صنایع مورد مصرف دارد. پرکننده ھا به موادی گفته می شود که به مایعات و جامدات اضافه می شوند تا یک یا چند تغییر بصورت افزایش مقاومت مکانیکی و خاصیت شکل پذریری، کاھش و یا افزایش وزن مخصوص، افزایش مقاومت حرارتی، تغییر در غلظت و کاھش قیمت تمام شده می شود. برای استفاده از این محصول در صنایع گوناگون باید اقدام به خرید کربنات کلسیم دانه بندی شده نمایید. کلسیم کربنات در صنایع رنگ و تولید چسب چوب، پلاستیک، لاستیک، کفپوش، ورق پی وی سی، چسب و رزین ،سیم و کابل، لوله پلیکا، در صنایع چرم مصنوعی، مرکب، کاغذ، داروئی، شوینده ھا، در صنایع مستربچ، لعاب، کنیتکس، پروفیل و لعاب سازی و کاشی سرامیک مصرف دارد.

خرید پودر کلسیم کربنات به عنوان مواد معدنی پرکاربرد در صنایع گوناگون قابل استفاده است. پودر میکرونیزه کربنات کلسیم در صنایع، انواع رنگ ها، حفاری چاه نفت، گرانول، الکترود جوش، رنگ ، چسب، صنایع کاغذ، پلاستیک، پلیمر، لاستیک سازی، سیم و کابل، تولید انواع لوله پلاستیکی pvc، کاشی و سرامیک و سایر صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. صنایع رنگ
  2. صنعت پلاستیک و لاستیک
  3. صنعت تولید مواد شوینده
  4. صنعت حفاری
  5. صنایع تولید کابل و سیم
  6. صنایع تولید کاغذ
  7. صنایع الکترود سازی
  8. صنایع پلیمر
  9. صنایع ساخت کاشی و سرامیک.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت لاستیک‌سازی

خرید کربنات کلسیم در صنعت تولید پلاستیک و لاستیک به عنوان پرکننده و برای افزایش مقاومت محصول در برابر حرارت و استحکام استفاده می‌شود و همچنین از نرمی و طویل شدگی پلاستیک جلوگیری می‌کند. مهمترین مواد پر کننده پلاستیک، کربنات کلسیم است که موجب افزایش مقاومت حرارتی، کششی و سختی محصولات در صنعت لاستیک سازی می‌گردد.

کربنات کلسیم در داروسازی

کربنات کلسیم در آب معمولی تقریبا نامحلول و در آبی که مقداری دی اکسید کربن داشته و یا نمک ھای آمونیومی آن زیاد باشد، به آرامی حل می‌شود. این ماده در الکل تقریبا نامحلول بوده و در اسید استیک و اسید کلریدریک و اسید نیتریک می‌جوشد. خاصیت آنتي اسیدي دارد و در نواقص کلیوي و درمان استئوپروزیس به کار رفته و مکمل کلسیم است.

کربنات کلسیم در بیماران مبتلا به ھیپرفسفاتمي ھمراه با نقص کلیوي نیز توصیه مي شود؛ زیرا با پیوستن به فسفات، مانع جذب بیشتر فسفات از طریق معده و روده می‌گردد. از جمله دیگر مزایای خرید کربنات کلسیم این است که باعث سرعت در انعقاد خون شده و براي جلوگیري از خونریزي‌ھای شدید استفاده می‌شود. این ماده به صورت خوراکی در درمان بی‌نظمي‌ھاي ضربان قلب به عنوان مکمل به داروھاي مربوط به نارسایي‌ھای قلبي افزوده می‌شود. از کلرید کلسیم براي درمان عوارض اسھال و استفراغ نیز استفاده می‌گردد.

کربنات کلسیم بعنوان پرکننده

  1. مشخصات ظاھری نوع صادراتی: درجه یک صادراتی کاملا برفی و سفید است و قیمت کربنات کلسیم نوع صادراتی بیشتر است.
  2. دانه بندی کربنات کلسیم: کلوخ 6 mm تا 10mm – تنوع سایز مش‌ھا 400-600-800-1500 تا 3500 معمولی – کد شده.

آیا کربنات کلسیم در صنایع دیگری به جز صنایعی که ذکر شد استفاده می‌شود؟

بله، کربنات کلسیم در صنایع دیگر نیز استفاده می‌شود. این ماده در زمینه‌های مختلفی از جمله صنایع زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1) صنعت نساجی: کربنات کلسیم به عنوان یک عامل ضد استاتیک در فرآیند تولید الیاف مصنوعی مانند پلی استر و نایلون استفاده می‌شود.

2) صنعت نسخه‌ سازی و چاپ: در صنعت چاپ و نسخه‌ سازی، کربنات کلسیم برای تهیه جوهر های چاپ و تثبیت رنگ در کاغذ استفاده می‌شود.

3) صنعت آب و فاضلاب: کربنات کلسیم به عنوان یک ماده ته نشینی در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

4) صنعت آبزی‌ پروری: در صنعت آبزی‌ پروری، کربنات کلسیم به عنوان یک منبع تامین کلسیم برای رشد و سلامتی ماهیان استفاده می‌شود.

5) صنعت لوازم التحریر: کربنات کلسیم به عنوان یک ماده پرکننده در تولید مدادهای رنگی، قلم‌های خود رنگ، و کاغذهای سنگی استفاده می‌شود.

این فقط چند مثال از صنایع است که کربنات کلسیم در آنها استفاده می‌شود، و بسته به نیازهای هر صنعت، کاربردهای دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد.

ویژگی های پودر کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم یکی از مواد معدنی مهم در صنعت می‌باشد که در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی و … استفاده می‌شود. ویژگی های پودر کربنات کلسیم شامل :

1- خواص آرایشی و بهداشتی: پودر کربنات کلسیم به دلیل داشتن خواص ضدعفونی کننده، ضدبواسیر، ضدتعریق و خشک کننده برای پوست، در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان یکی از مواد اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- خواص غذایی: پودر کربنات کلسیم به عنوان یک منبع غنی از کلسیم، بهبود سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها را به دنبال دارد. همچنین، مصرف این پودر در محصولات غذایی مانند نان، شیرینی، سس، آبمیوه و … به عنوان یک عامل حفظ کننده، رنگ‌دهنده و روان‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- خواص دارویی: پودر کربنات کلسیم در صنایع دارویی به عنوان یک منبع مهم برای تولید داروهایی با خواص ضد اسیدی، ضد التهابی و ضد سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع کربنات کلسیم چیست ؟

کربنات کلسیم به طرز قابل توجهی در زندگی انسان استفاده می شود ، همانطور که ذکر کردیم کربنات کلسیم در صنعت ، دارو ، غذا استفاده فراوانی دارد ، انواع کربنات کلسیم از نظر تولید و ساختار متفاوت است شامل که هرکدام مصارف گوناگونی دارد می توانید با خواندن مقاله الوان پودر اطلاعات جامع تری به دست آورید.

نکات ایمنی کار با کربنات کلسیم

برای کار با مواد اولیه و پودرهای صنعتی باید نکات ایمنی خاصی را رعایت کرد.  عبارتند از:
● با وجود این که این ماده غیر سمی است، اما ممکن است باعث تحریک مکانیکی مجرای تنفسی و چشم‌ها بشود. بنابراین هنگام کار با این ماده از از عینک‌های ایمنی استفاده کنید. در صورتی که این ماده با چشم یا پوست شما تماس پیدا کرد، محل تماس را با آب فراوان شست و شو دهید.

مش کربنات کلسیم

“مش” واحد اندازه گیری اندازه ذرات پودرهای صنعتی است. انواع  برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود. شرکت الوان پودر نیز عرضه کننده این پودر صنعتی با مش بین 50 تا 800 با بالاترین میزان خلوص و سفیدی است.

تولید پودر کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم، برای اینکه در مصارف صنعتی و خانگی استفاده شود، باید ابتدا  از معادن استخراج شود. کربنات کلسیم خالص را می توان از سنگ مرمر به دست آورد. یا با اضافه کردن دی اکسید کربن به محلول هیدروکسید کلسیم آن را تهیه کرد.

در شکلی دیگر، کربنات کلسیم محصولی به نام «» یا PCC را تشکیل می‌دهد. PCC دارای اندازه ذرات بسیار ریز و کنترل‌شده است، در حدود ۲ میکرون قطر که این مورد به ویژه در تولید اهمیت زیادی دارد. نوع اصلی دیگر محصولات صنعتی “کربنات کلسیم آسیاب شده” یا GCC است. همانطور که از نام آن پیداست، GCC شامل خرد کردن و پردازش سنگ آهک برای ایجاد یک فرم پودری مانند درجه بندی شده بر اساس اندازه و سایر خواص برای بسیاری از کاربردهای مختلف صنعتی و دارویی است.

حلال کربنات کلسیم

در طبیعت نیز داری تاثیر مهمی است. از ذخایر کنونی کلسیم کربنات موادی برای موجودات زنده فراهم می ‌شود که این موجودات برای رشد پوسته‌ها و اسکلت‌های محافظ خود به این مواد نیاز دارند. به عنوان مثال، پوسته تخم مرغ تقریباً 95٪ از کربنات کلسیم تشکیل شده است. کربنات کلسیم باعث واکنش منحصر به فرد با اسیدها می شود. در تماس با اسید – بدون توجه به قدرت – دی اکسید کربن تولید می کند. این آزمایشی قابل اعتماد برای شناسایی کربنات کلسیم در اختیار زمین شناسان قرار می دهد.

همین پدیده برای تشکیل غارها نیز مهم است. آب اسیدی توسط باران می بارد و به زیر زمین می رود و در آنجا سنگ آهک کربنات کلسیم را حل می کند. آب کربنات کلسیم پایین می آید و در نهایت به یک حفره پر از هوا در زیر زمین می رسد که در آن دی اکسید کربن می تواند آزاد شود. هنگامی که این گاز آزاد می شود، کربنات کلسیم دوباره متبلور می شود.

تشکیلات استالاکتیت و استالاگمیت زمانی ایجاد می شود که آب حاوی کربنات کلسیم چکه می کند و مقداری ماده معدنی در منبع چکه در سقف غار و مقداری در محل ریزش آن باقی می ماند. این یک فرآیند بسیار طولانی است و اغلب در طی هزاران سال انجام می شود و باعث تشکیل شدن غار های آهکی می شوند.

خروج از نسخه موبایل