نماد سایت مجله سلامتی ایران

هر آنچه که باید در خصوص کانال فلکسیبل داکت اسپلیت بدانید

کانال فلکسیبل داکت اسپلیت چیست؟ احتمالاً نام کانال‌های هوای انعطاف پذیر را شنیده‌اید؛  کانال‌های سنتی از فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که این مجراهای فلزی عموماً مستقیم و سفت هستند. نصب آنها مستلزم برنامه ریزی و طراحی مناسب است؛ اما یک کانال کانال فلکسیبل داکت اسپلیت می‌تواند کانال‌های فلزی را به گریل‌ها و رجیسترهای جداگانه متصل کند. با این حال، به طور فزاینده‌ای به عنوان جایگزینی برای کانال‌های فلزی سخت استفاده می‌شود. در اینجا برخی از مزایا و معایب مرتبط با کانال فلکسیبل داکت اسپلیت آورده شده است.

شیراز

کانال فلکسیبل داکت اسپلیت چیست؟

مانند مجاری فلزی، لوله‌های انعطاف پذیر مسیری را برای جریان هوا فراهم می‌کنند و از پلنوم اصلی به اتاق‌های مختلف و به اجزای اصلی سیستم گرمایش و تهویه شما منشعب می‌شوند. کانال‌های انعطاف‌پذیر از یک ظاهر به شکل سیم پیچ گرد ساخته شده‌اند که در پوست پلیمری انعطاف پذیر قرار گرفته‌اند. عایق فایبرگلاس اغلب دیواره پلاستیکی را احاطه می‌کند و یک ژاکت پلی اتیلن یا فویل نازک لایه عایق را می‌پوشاند. یک مجرای فلکس نیز ممکن است از PVC، لاستیک، سیلیکون یا فولاد ضد زنگ ساخته شود.

مزایای کانال فلکسیبل داکت اسپلیت

هزینه نصب کمتر:

کانال فلکسیبل داکت اسپلیت با در نظر گرفتن مواد، نصب و هزینه‌های نیروی کار ارزان‌تر است. برای نصب آن به مهارت و تلاش کمتری نیاز خواهدبود و از طرف دیگر، مجاری فلزی تقریباً دو برابر گرانتر هستند و برای مهر و موم کردن مفاصل، درزها و زانوها به تلاش کافی نیاز است. برای خرید کانال فلکسیبل میتوانید از طریق سایت تارا تهویه اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین قیمت متعلقات جانبی آن مانند قیمت دریچه داکت اسپلیت نیز چندان زیاد نیست.

نصب آسانتر:

نصب کانال‌های فلزی به اندازه گیری و نصب دقیق به همراه ابزار طراحی کامپیوتری برای برنامه ریزی سیستم نیاز دارد. اما مواد منعطف را می‌توان دستکاری کرد تا در گوشه‌ها و در فضاهای تنگ قرار بگیرند، بنابراین تقریباً برای هر خانه‌ای مناسب هستند.

زمان نصب سریعتر:

کانال‌های انعطاف پذیر نیاز به تلاش بسیار کمتری برای نصب دارند. بنابراین، پروژه‌های نصب را می‌توان بسیار سریعتر از کانال‌های فلزی سخت تکمیل کرد.

سر و صدای کمتر:

ارتعاشات، سوت و سایر صداها که از طریق سیستم گرمایش و تهویه مطبوع که توسط کانال‌های فلزی منتقل می‌شوند، با نصب کانال‌های انعطاف پذیر حذف خواهندشد.

نشتی کمتر:

بخش مجرای ساخته شده از فلز اغلب به طول فقط 3 فوت محدود می‌شود. این به درزهای زیادی در سراسر سیستم نیاز دارد، که می‌تواند تا 30٪ از هوای گرم یا خنک شده را نشت کند.

معایب کانال فلکسیبل داکت اسپلیت

هزینه‌های انرژی بالاتر:

هنگامی که کانال‌های فلکس در اطراف موانع خم می‌شوند، باعث ایجاد کشش و کاهش جریان هوا خواهندشد، بنابراین انرژی بیشتری برای گردش هوا مورد نیاز است.

دوام کمتر:

در مقایسه با کانال‌های فلزی سنتی، لوله‌های انعطاف پذیر بیشتر در معرض پارگی، سوراخ شدن و سایر آسیب‌ها هستند. همچنین به مرور زمان شکننده می‌شوند.

تمیز کردن سخت:

ابزارهای مورد استفاده برای تمیز کردن کانال‌های هوای سنتی برای لوله‌های انعطاف پذیر بسیار خشن هستند و آنها می‌توانند به راحتی به پوشش پلیمری نازک آسیب برسانند. برای تمیز کردن ایمن این سیستم‌های مجرای به ابزارها و روش‌های تمیز کردن حساس تری نیاز است.

مستعد مشکل:

ماهیت نرم‌تر مجرای انعطاف پذیر، آن را مستعد مشکلاتی مانند خم شدن، پیچش و فشرده سازی می‌کند. همچنین بیشتر در معرض آسیب جوندگان، حشرات و سایر آفات است.

طول عمر کوتاه‌تر:

در شرایط معمولی، کانال‌های فلزی از مجرای انعطاف‌پذیر دوام بیشتری خواهند داشت، مگر اینکه در محیطی بسیار خورنده نصب شوند. در بیشتر مواقع، کانال‌های فلکس بیش از 20 یا 25 سال دوام نمی‌آورند.

اگر بودجه کمی دارید، مناطقی در خانه‌تان وجود دارد که دسترسی به آن‌ها سخت است، و در حال حاضر چند کانال فلکس نصب کرده‌اید، کانال‌های انعطاف‌پذیر ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد. تکنسین‌های تهویه‌ سان تکنسین‌های با تجربه‌ای خواهندبود که دارای اعتبار صنعتی مناسب و متعهد به ارائه خدمات با کیفیت بالا به مشتریان هستند. ما همچنین سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت را نصب می‌کنیم و شما عزیزان با خیالی آسوده می‌توانید نصب کانال فلکسیبل داکت اسپلیت خود را به ما بسپارید.

انواع کانال کشی کانال داکت اسپلیت

به طور کلی کانال داکت اسپلیت به سه روش قابل اجرا می باشد :

کانال فلکسیبل

کانال گالوانیزه مستطیل

کانال گالوانیزه مدور

پلی یورتان

کانال داکت اسپلیت فلکسیبل

کانال فلکسیبل :

این نوع از کانال مرسوم ترین مدل جهت کانال کشی اسپلیت های کانالی در کشور پیشرفته از جمله آمریکا و استرالیا می باشد. به دلیل نواقص کانال گالوانیزه استفاده از لوله های فلکسیبل در ایران نیز فراگیر شده است. درواقع وقتی صحبت از کانال کشی داکت اسپلیت می گردد منظور کانال فلکسیبل می باشد.خود کانال فلکسیبل نیز به انواع محتلفی تقسیم بندی می شود. مواردی مانند :

لوله فلکسیبل کومبی :

این مدل از لوله فلکسیبل به دلیل عایق ضعیف بیشتر در اتصالات مکش استفاده می شود. هرچند تاحد امکان در قسمت مکش نیز بهتر است از کانال عایق استفاده گردد.

لوله فلکسیبل با عایق پلی استر :

این مدل از لوله فلکسیبل پرفروش ترین مدل از لوله فلکسیبل در پروژهای شهرهای تهران ، کرج ، مشهد ، تبریز ، شیراز و … استفاده می شود. عمر این محصول حداقل بیست سال تخمین زده می شود.

لوله فلکسیبل با عایق الاستومری :

این مدل از لوله فلکسیبل بهترین مدل از این لوله می باشد. عایق قطور این دستگاه منجر شده تا بهترین راندمان در انتقال حرارت و برودت را داشته باشد. به دلیل قیمت بالا ، این کانال بیشتر در شهر های با شرجی بالا توصیه می شود.

سایر مدل ها :

لوله فلکسیبل دارای مدل های بسیار مختلفی می باشد که اغلب با توجه به پروژه قابل اجرا می باشد.

آیا کانال‌های انعطاف پذیر قابل تعمیر هستند؟

در اولین روزهای ارائه سیستم‌های گرمایش مرکزی و تهویه مطبوع، کانال‌ها تنها به یک سبک ارائه می‌شدند: ورق فلزی جامد و غیر قابل انعطاف به صورت کانال‌های مستطیلی ساخته می‌شد و کانال‌های ورق فلزی هنوز در بسیاری از ساختمان‌ها، به ویژه سازه‌های تجاری، وظایف زیادی را انجام می‌دهند. اما برای خانه‌هایی با فضاهای کوچکتر، کانال‌های انعطاف پذیر می‌توانند عملیات بسیار کارآمدتری را ارائه دهند.

از آنجایی که کانال‌های انعطاف‌پذیر از ورق فلزی بادوام ساخته نمی‌شوند، راحت‌تر از کانال‌های فلزی استاندارد آسیب می‌بینند و نشتی ایجاد می‌کنند که این موضوع کارایی آنها را کاهش می‌دهد. اما آیا مصالح ساختمانی کم دوام آنها به این معنی است که در صورت آسیب دیدگی باید تعویض شوند؟ آیا گزینه‌ای برای تعمیر آنها دارید؟

پاسخ این است که بله، کانال کشی انعطاف پذیر می‌تواند از تعمیرات بهره مند شود و آسیب‌های شدید ممکن است همچنان نیاز به تعویض داشته باشد، اما از آنجایی که کانال‌های انعطاف پذیر هزینه کمتری نسبت به کانال‌های فلزی دارند، این یک جایگزین جدی نیست. با این حال، باید با متخصصان تعمیر کانال مشورت کنید تا ببینید بهترین گزینه شما چیست. تهویه‌سان می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که ممکن است در کانال کشی خود با آن مواجه شوید برطرف کند.

معایب کانال فلکسیبل

به راحتی فشرده می‌شود

انعطاف پذیری این کانال‌ها به آنها ویژگی‌ها و توانایی‌های فوق‌العاده‌ای می‌دهد که قبلاً به آنها نگاه کرده‌ایم، اما اشکالاتی نیز وجود دارد. هرچه یک ماده انعطاف پذیرتر باشد، له کردن یا فشرده کردن آن آسان تر است. این ویژگی وقتی می‌خواهید آن را از کنار مانعی بفشارید و در موقعیت مناسب قرار بگیرید، می‌تواند مفید باشد، اما باید بتواند یک بار در موقعیت خود به شکل اولیه خود بازگردد. اگر آن را در نقطه ای قرار دهید که به طور دائم آن را فشرده کند، جریان هوا محدود می‌شود.

مستعد افتادگی

یکی دیگر از مسائل مربوط به انعطاف پذیری این کانال‌ها، تمایل به افتادگی است. کشیدن مجرای انعطاف‌پذیر به کاهش این مشکل کمک خواهدکرد، اما نمی تواند آن را به طور کامل برطرف کند. کانال کشی اغلب نیاز به تعلیق در سراسر تیرها دارد و بخش‌هایی وجود خواهد داشت که توسط چارچوب خانه پشتیبانی نمی‌شوند. در واقع، جاذبه زمین این کار را انجام می‌دهد، اما به دلیل کشش ناشی از فشار جریان هوا از طریق دریچه تشدید می‌شود. جمع‌آوری آب در مجاری نیز بخش‌هایی از کانال را سنگین خواهدکرد. هنگام تعلیق یک کانال انعطاف‌پذیر، مطمئن شوید که آن را با تکیه گاه‌ها و تجهیزات تعلیق مناسب تامین کنید. هر تکیه گاه باید در فاصله 4 فوتی از یکدیگر با تعلیق اضافی قبل و بعد از خم شدن بوده و به خاطر داشته باشید که برای هر فاصله 4 فوتی نباید بیش از ½ اینچ مجرای آویزان باشد.

سطح داخلی لبه دار بر جریان هوا تأثیر می‌گذارد

مجرای سفت و سخت معمولاً در جریان هوا در سراسر خانه به دلیل سطح داخلی صاف آن بسیار کارآمد است. برعکس، کانال‌های انعطاف‌پذیر به اندازه کافی صاف نیستند؛ در واقع سیم پیچ‌ها برامدگی داخلی را افزایش می‌دهند و هنگامی که هوا از آنها عبور می‌کند، اصطکاک بیشتری ایجاد خواهدکرد. مشکل اصلی افزایش اصطکاک این است که باعث می‌شود سیستم تهویه مطبوع شما سخت‌تر کار کند. به همین دلیل است که اندازه فن مورد نیاز بسته به نوع کانالی که استفاده می‌کنید متفاوت خواهدبود.

دوام کمتر از ورق فلزی

یکی از بزرگترین مزیت‌های استفاده از مجرای سخت، دوام و طول عمر ورق فلزی خواهدبود که از آن ساخته شده است. طول عمر مجاری صلب بین 20 تا 25 سال بوده که با این حال، با نگهداری مناسب آنها احتمالا می‌توانند مدت بیشتری برای شما دوام بیاورند. متأسفانه، کانال‌های انعطاف‌پذیر چندان مقاوم نیستند و حداکثر عمر آنها حدود 15 سال است. اغلب اوقات، مجاری انعطاف‌پذیر به عنوان یک تعمیر موقت استفاده خواهدشد و به همین دلیل به ندرت مشاهده می‌کنید که از کانال‌های انعطاف‌پذیر برای تنه اصلی سیستم تهویه استفاده کنند.

با توجه به اینکه کانال‌های انعطاف‌پذیر در فضاهای تنگ و باریک مانند اتاق زیر شیروانی استفاده می‌شود، برخی از عوامل بیرونی ممکن است در ساییدگی مجرا نقش داشته باشند. یکی از این عوامل جوندگان هستند که به سمت این فضاها کشیده می‌شوند. اگرچه ممکن است کل مجرا را نجوند، اما قطعاً می‌خواهند دندان‌های خود را در عایق فایبرگلاس فرو کنند.

اجسام تیز از هر نوعی برای کانال فلکسیبل نیز مشکل ساز هستند و همه این عوامل باعث می‌شود کانال‌های انعطاف‌پذیر تا حدی غیرقابل اعتماد باشند، زیرا هر یک از این مسائل نیاز به جایگزینی دارد.

خروج از نسخه موبایل