نماد سایت مجله سلامتی ایران

نگهداری خودرو : تمام موارد مهم که باید بدانید!

دانستن نکات مهم نگهداری از خودرو، به ویژه در این اوضاع اقتصادی که به قول قدیمی‌ترها «حتی هزار تومان هم، هزار تومان است!» بسیار حائز اهمیت است. فرقی نمی‌کند که صاحب یک خودرو قدیمی هستید یا با شرکت در طرح‌های قصد دارید تکانی به اوضاع رفاهی معیشتتان بدهید. در هر حال شما به دانش نگهداری از خودرو نیاز دارید تا متحمل خرج‌های سنگین نشوید. ما در این مطلب نکاتی را مطرح می‌کنیم که با رعایت آن‌ها تا حدود زیادی می‌توانید سلامت ماشین شخصی‌تان را تضمین کنید.

ام وی ام ۵۵۰ قیمت, خرید کفپوش لاماری, روکش 207

در این مقاله سعی شد در مورد مهم ترین نکات نگهداری خودرو صحبت کنیم. بهتر است برای تمامی موارد گفته چک لیست تهیه کنید و بصورت منظم برای جلوگیری از خرابی های دیگر ماشین تان برای به بررسی های مورد نیاز بپردازید. جدا از این نکات، داشتن یک مکانیک مطمئن و ماهر و یا مراجعه به نمایندگی ها می تواند خیال شما را بیش از پیش از سلامت ماشین تان راحت کند یا اینکه در دوره های لازم را بگذرانید . با ما همراه باشید.

  1. هرچند وقت یکبار قطعات لاستیکی ماشین را چک کنیم؟
    بهتر است قطعات لاستیکی و پلاستیکی ماشین را هر شش ماه یکبار بررسی کنید
  2. چه زمانی آب رادیاتور را تعویض کنیم؟
    بهترین زمان برای تعویض آب رادیاتور سالی یکبار است
  3. اهمیت تعویض روغن گیربکس چیست؟
    تعویض به موقع روغن گیربکس میتواند سلامت گیربکس و روان شدن آنرا تضمین نماید

با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله از باران کاور به همت تیم تولید محتوا تالیف و ارائه شد و نیز افزایش مهارت خود در رانندگی و مطالعه بیشتر درباره خودرویی که مالک آن هستید، می‌توانید عمر مفید وسیله نقلیه خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

 به موقع برای تعویض روغن اقدام کنید

فکر می‌کنید هر روزی که تعویض روغن را به تعویق می‌اندازید، چقدر خرج روی دستتان می‌گذارید؟ شاید در نظر شما تفاوت آنچنانی بین امروز تعویض کردن روغن با هفته دیگر یا ماه دیگر نباشد، اما واقعیت چیز دیگری است. یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو تعویض روغن به هنگام است. مشکلاتی که روغن آلوده می‌تواند برای ماشین شما ایجاد کند، هم تعدادشان زیاد است و هم پرهزینه هستند.

با اندک علمی از مکانیک خودرو می‌دانید که روغن بر بسیاری از عملکردهای خودروی شما تأثیر مستقیم می‌گذارد. بنابراین هر طور که حساب کنید، هزینه کردن برای تعویض روغن، بهتر از هزینه تعمیر کردن موتور و دیگر قطعات است. اگرچه معمولا گفته می‌شود هر 90 روز یک بار یا پس از طی کردن هر 5000 کیلومتر برای تعویض روغن اقدام کنید، اما زمان تعویض روغن برای هر خودرویی متفاوت است و بستگی به نوع عملکرد ماشین شما هم دارد. با این حال در این بخش از مقاله نکات مهم نگهداری از خودرو ما به شما تاکید می‌کنیم که طلایی‌ترین زمان برای تعویض روغن خودرو شما همان چیزی است که کمپانی در دفترچه راهنما آورده است، لطفا بر طبق آن عمل کنید تا متوجه کمترین خسارت شوید.

 فیلتر هوا را بررسی کنید و در صورت آلودگی آن را عوض کنید

فیلتر هوا که جنسی کاغذی سلولوزی یا پنبه‌ای دارد، بر خلاف ابعاد و ظاهرش، نقشی بسیار خطیر ایفا می‌کند. چنانچه انقضای عملکرد آن رسیده باشد، آلودگی‌ها و ریزگردها به راحتی وارد موتور شده و اختلال در کارکرد موتور قطعی است. اگر وقتی در حال رانندگی هستید، چشمتان می‌سوزد، واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهید و یا وقتی درب خودرو را باز می‌کنید بوی نم و کپک می‌شنوید، احتمالا دوران فیلتر هوای کابین شما سرآمده است. بنابراین از دیگر نکات مهم نگهداری از خودرو چک کردن فیلتر هوا موتور و کابین است تا حرکت خودرو و تهویه مطبوع دچار اختلال نشود.

به سلامت شمع‌ها دقت کنید

شمع‌ها قطعات کوچکی هستند که در خودروهای جدید به تعداد سیلندرها در هر ماشین تعبیه شده‌اند. شمع وظیفه دارد با دریافت الکتریسیته از کوئل، ایجاد جرقه نماید تا سوخت و هوا در محفظه احتراق، منفجر شده و موتور به حرکت در بیاید. مشاهده نقد و بررسی‌های مشتریان در سایت amazon به شما کمک می‌کند تا خریدی آگاهانه انجام دهید . از نکات مهم نگهداری از خودرو وارسی مداوم سلامت شمع‌هاست، زیرا نقص در این قطعه مستقیما موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند که صاحب پراید هستید یا قصد خرید و استفاده از شرایط دارید، هر خودرویی که سوار می‌شوید، شمع یکی از مهم‌ترین قطعات آن به شمار می‌رود.

از سلامت لاستیک زاپاس مطمئن باشید

از نکات مهم نگهداری از خودرو که نمی‌توان از قلم انداخت، مطمئن بودن از سلامت لاستیک زاپاس است. همان قدر که باد و سلامت چهار چرخ زیر ماشین را وارسی می‌کنید و برایتان مهم است، باید به لاستیک زاپاس هم اهمیت بدهید. فکرش را بکنید که مجبور هستید یکی از لاستیک‌ها را عوض کنید، به سراغ زاپاس می‌روید و می‌بینید که قابل استفاده نیست. در این حال چاره ای جز تماس با امداد خودرو یا پیداکردن یک یدک کش نخواهد بود، در حالی که اطمینان از سلامت لاستیک از راه‌های مراقبت از ماشین است. بی تردید مناسب ترین روش برای نگهداری خودرو پیگیری برنامه سرویس کمپانی تولید کننده ماشین است.

این گزینه بنا به دلایل مختلف برای افراد و رانندگان کافی نیست. یکی از مهم ترین دلایل هزینه سنگین این روش است. سرویس خودرو بصورت منظم توسط کارخانه و کارشناسان شرکت سازنده حسابی خرج روی دست می گذارد. زمانی که بحث سرویس و نگهداری ماشین می شود اکثر مردم تنها به تعویض فیلتر هوا و روغن فکر میکنند  و دیگر سرویس های مورد نیاز ماشین را لازم نمیدانند و بیخیال آنها می شوند. این طرز تفکر در دراز مدت می تواند برای ماشین تان مشکل ساز شود اما اگر تصمیم گرفته اید که به هر دلیلی قید سرویس های دوره ای کارخانه ای ماشین را بزنید باید نکاتی که در ادامه گفته می شود را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم درمورد مهم ترین نکات نگهداری خودرو صحبت کنیم.

باتری را بررسی کنید

نمی‌توان درباره نکات مهم نگهداری از خودرو مطالبی را بیان کرد، اما به باتری که جزیی ضروری از ماشین شماست نپرداخت. فرقی نمی‌کند که برای خرید اقساطی دنا پلاس توربو اتومات اقدام کرده باشید یا صاحب یک ماشین قدیمی هستید در هر حال باتری بخشی از خودرو است که از روشن شدن و حرکت کردن ماشین تا شارژ کردن گوشی همراه شما ارتباط مستقیمی با سلامت آن دارد. باتری‌ها معمولا بین 2 تا 5 سال عمر مفید دارند، اما عواملی هم هستند که این دوران را بلندتر یا کوتاه‌تر می‌کنند. دانستن نکات مهم نگهداری از خودرو و به طور خاص و ویژه نگهداری از باتری، باعث می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری باتری را حفظ کنید و هزینه نکنید. با رعایت مواردی ساده مانند:

⦁ پرهیز از رانندگی کوتاه
⦁ استفاده نکردن از رادیو یا تهویه مطبوع در حالت ساکن
خاموش کردن چراغ‌ها هنگام خروج
⦁ و چک کردن سفت بسته شدن باتری می‌توانید به راحتی باعث افزایش عمر باتری شوید.
⦁ لنت ترمز را تعویض کنید

آیا وقتی ترمز می‌زنید صدای جیرجیر می‌شنوید؟ اگر چنین است، وقت تعویض لنت‌های ترمز رسیده است. وقتی صحبت از نکات مهم نگهداری از خودرو می‌شود، پای قطعات مهمی وسط می‌آید. لنت‌های ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو شما هستند که با ایجاد اصطکاک روی دیسک ترمز به توقف خودرو کمک می‌کنند. فرقی نمی‌کند که به شرکت در طرح فروش اقساطی فیدلیتی فکر می‌کنید یا یک خودرو کارکرده ایرانی دارید، در هر حال تعویض لنت درست است که هزینه روی دستتان می‌گذارد، اما ایمنی و سلامت خودرو را تضمین می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم هر بار که برای تعویض روغن اقدام می‌کنید، روغن ترمز را چک کنید تا مطمئن شوید رنگ آن تیره نشده است.

جای لاستیک‌ها را عوض کنید

یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر است، چرخش لاستیک به این معناست که شما به شکل متناوب و دوره‌ای موقعیت لاستیک‌ها را به شکل عقب جلو یا پهلو با پهلو، با هم تعویض کنید. تعویض منظم لاستیک‌ها باعث می‌شود تا شما به راحتی با یک نگاه متوجه شوید که آیا لاستیک ماشین شما سالم است یا نه و فشار هوای آن‌ها را بررسی کنید. هم چنین می‌توانید لاستیک‌ها را از نظر لرزش یا عمق آج بسنجید.

ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که تعویض لاستیک‌ها با هم چه ربطی به نکات مهم نگهداری از خودرو دارد، در پاسخ باید بگوییم انجام این کار به طرز قابل توجهی عمر مفید لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد. به این دلیل که سایش در هر چهار لاستیک شما به طور مساوی انجام نمی‌شود، در نتیجه با این کار شما از حداکثر توان همه لاستیک‌ها استفاده می‌کنید، در نتیجه در پیچ‌ها قدرت ترمز بیشتری دارید و می‌توانید رانندگی ایمن‌تری را تجربه کنید. اگر تمام موارد مربوط به نگهداری از خودرو را فراموش کنیم و تنها به بررسی جای لاستیک ها بپردازیم، موارد نگهداری از ماشین را به خوبی انجام داده ایم.

به دقت بدنه ماشین را زیر نظر بگیرید

پیشنهاد می‌کنیم چنانچه یک راننده تازه کار هستید که به تازگی با خرید اقساطی ایران خودرو یا سایپا صاحب ماشین شده‌اید، حداقل هفته‌ای یک بار فقط دور خودرو خود بچرخید و به دقت بدنه را زیر نظر بگیرید. این یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو برای تازه‌کارهاست، زیرا با دیدن و وارسی فرو رفتگی‌ها یا متوجه می‌شوند در چه مکان‌هایی سطح خودرو آن‌ها سابیده شده است یا یادشان نمی‌آید! اگر یادتان آمد، رفتارهای خطرناک رانندگی خود را بشناسید و چنانچه یادتان نیامد، لازم است تا شش دانگ حواستان را در رانندگی جمع کنید. فراموش نکنید یک بدنه سالم بیانگر یک رانندگی ایمن است.

 از سلامت چراغ‌ها مطمئن باشید

حداقل ماهی یک بار پیش از اینکه ماشین را به پارکینگ ببرید، در برابر درب ورودی خانه چراغ‌های جلو را بررسی کنید، راهنما بزنید و پیاده شوید و بررسی کنید آیا چراغ‌های شما کار می‌کنند یا خیر. این معاینه نیاز به متخصص نکات فنی خودرو ندارد و خودتان به کمک چشم غیر مسلح هم میتوانید سلامت آن را تشخیص دهید. از فردی بخواهید پشت ماشین بایستد و شما را از سالم بودن چراغ ترمز مطلع کند. سلامت چراغ‌ها یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو است، بسیاری از حوادث جاده‌ای زمانی رخ می‌دهد که ماشین پشت سری درک درستی از عملکرد خودرو شما ندارد. شما در هنگام رانندگی فقط از طریق چراغ‌ها با دیگران گفتگو می‌کنید، بنابراین همواره سلامت چراغ‌ها را بررسی کنید.

جهت آگهی از قیمت و خرید انواع روکش صندلی و کفی خودرو از بازار بزرگ تهران (قیمت مناسب) با شماره 09307021220 تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل