نماد سایت مجله سلامتی ایران

نحوه استفاده از قهوه ساز رو گازی

قهوه اسپرسو یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین قهوه ‌هاست. امروزه تهیه‌ اسپرسو به روش‌های مختلف و با دستگاه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های تهیه‌ اسپرسو به وسیله‌ قهوه جوش روگازی موکاپات است که  هنوز هم معروف‌ترین برند تولیدکننده‌ آن در جهان یک کمپانی ایتالیایی به نام بیالتی است. برای همین در این مقاله با طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات آشنا می شویم.

How to use a gas coffee maker

اما قبل از هرچیز باید این نکته را روشن کنیم که قهوه‌ای که با این دستگاه تهیه می‌شود قهوه اسپرسو است. پس به خاطر واژه‌ قهوه جوش روگازی آن را با قهوه جوش روگازی ترک اشتباه نگیرید.حال در این آموزش می خواهیم با هم بررسی کنیم که موکاپات چیست. به همین منظور ابتدا شما را با قسمت‌های مختلف یک موکاپات آشنا می‌‌کنیم و سپس درست کردن قهوه با موکاپات را آموزش می‌دهیم.

تاریخچه موکاپات؛ مشکل یک مهندس قهوه خور

در یکی از روزهای عادی و آفتابی در ایتالیا ، آلفونسو با فنجان اسپرسویی در دست که از قهوه فروشی سر راهش خریده بود، دائما به این فکر می کرد که چه خوب می شد اگر این نوشیدنی خاص را می توانستیم در خانه و بدون داشتن دستگاه های بزرگ برای خودمان درست کنیم.او که در میانه دهه پنجم زندگی اش قرار داشت و مهندس قابلی هم بود، این فکر را رها نکرد و به آزمون خطا پرداخت. تا اینکه در سال 1933 و در بحبوحه جنگ جهانی دوم توانست نخستین موکاپات جهان را بسازد. چیزی که یکی از محبوب ترین وسایل دم آوری قهوه و جز لاینفک آشپزخانه های مردم ایتالیا شد.

آلفونسو بیالتی پس از آن برند این دستگاه را به نام خودش ثبت کرد. برندی که با گذشت نزدیک به 90 سال، هنوز بهترین موکاپات های جهان را دارد.اما چرا او نام موکاپات (Moka Pot) را برای دستگاهش انتخاب کرد؟ پاسخ اینجاست که آلفونسو شاید می خواست ادای احترامی به یکی از بهترین قهوه های جهان داشته باشد. یعنی قهوه یمنی و بندری به نام (مخا) در این کشور که تا به امروز هم بهترین قهوه های جهان را دارد. برای همین نام دستگاهش را موکاپات گذاشت تا بگوید این دستگاه، ظرفی (پات) است برای موکا..

نکات خرید یک موکاپات خوب:

قبل از اینکه سراغ طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات برویم، چند نکته را برای تهیه آن بگوییم. نکاتی که با رعایت آن می توانید انتخاب بهتری در خرید موکاپات داشته باشید:

اولین و مهم ترین نکته در موکاپات ها جنس آلیاژ مصرفی آنهاست. جنس آنها به طور کلی از آلومینیوم یا استیل است. حال نکته اینجاست که کدام جنس بهتر است؟ پاسخ قطعا استیل خواهد بود. چراکه هم دوام بیشتری دارد و هم روی طعم قهوه اثر بدی نمی گذارد. اما آلومینیوم، دوام کمتری دارد و بر اثر استفاده زیاد، روی طعم عصاره قهوه اثر نامطلوب دارد. پس توصیه می شود کمی بیشتر خرج کنید و جنس استیل را بخرید تا قهوه بهتری داشته باشید.

نکته بعدی برند و کارخانه سازنده موکاپات است. هرچند بیالتی هنوز عمده بازار موکاپات را در دست دارد، اما برندهایی همچون جنوا نیز از کیفیت خوبی برخوردارند. هرچند اگر بتوانید بیالتی اصل بخرید، بهتر است.پس لطفا از خرید برندهای متفرقه و ناشناخته دوری کنید و اجازه ندهید ارزان بودن آنها گولتان بزند.حجم موکاپات ها دیگر نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید.

چراکه برخی افراد مثلا شنیده اند موکاپاتی حجمش 4 کاپ است و فکر کرده اند پس خیلی باید بزرگ باشد. اما وقتی خریده اند، دیده اند که اصلا اینگونه نیست. چراکه کاپ یا فنجان در تصور ما ایرانی ها بسیار بزرگ تر از تصور ایتالیایی هاست. برای همین این نکته را در نظر بگیرید که هر کاپ در اروپا تقریبا 60 میلی لیتر در نظر گرفته می شود. برای مثال اگر می خواهید یک ماگ 200 میلی لیتری قهوه بخورید، یک موکاپات 6 کاپ تهیه کنید.

قهوه قادر است تأثیرات جدی بر دستگاه گوارش بگذارد؛ نوشیدن قهوه، تولید اسید معده را افزایش می‌دهد و اگر پیش از نوشیدن آن، چیزی نخورده باشید، اسید می‌تواند به پوشش داخلی معده آسیب وارد کند و موجب سوء هاضمه و سوزش سر دل شود.

به گزارش ما، مطالعه کوچکی در ژوئن ۲۰۲۰ در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد که نشان داد نوشیدن قهوه با معده خالی در ابتدای روز، قند خون افراد را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و بدن را با مشکل مواجه می‌کند.کنترل میزان قند خون، خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت و مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. افرادی که پیش از نوشیدن قهوه، صبحانه میل می‌کنند، به ندرت و یا کمتر دچار افزایش قند خون می‌شوند.

صبحانه بخورید تا احساس بهتری داشته باشید

نوشیدن قهوه با معده خالی می‌تواند علائم رفلاکس اسید، درد قفسه سینه و مشکل در بلع را تشدید کند. همچنین گاهی اوقات سبب تحریک و آزار دیواره‌ی معده می‌شود؛ به خصوص زمانی که قبل از صبحانه مصرف شود.سعی کنید ابتدا چیزی بخورید یا برای افزایش کالری، به نوشیدنی خود شیر یا چربی دیگری اضافه کنید.

چه ارتباطی میان نوشیدن قهوه و سوزش سر دل وجود دارد؟

قهوه خطر سوزش سر دل را افزایش می‌دهد زیرا می‌تواند باعث افزایش حالت اسیدی معده شود و آن را تحریک کند. در مطالعه ای که در سپتامبر ۲۰۲۰ صورت گرفت، مشخص شد شرکت کنندگانی که نوشیدن آب را جایگزین مصرف روزانه قهوه کردند، خطر رفلاکس اسید معده در آنها کاهش یافت.

اگرچه آنزیم های گوارشی و اسید معده بدون توجه به آنچه که مصرف می‌کنید ترشح می‌شوند، اما غذا یا نوشیدنی که دارای طبیعت اسیدی است (مانند قهوه) می‌تواند محرک معده باشد و منجر به افزایش اسیدیته آن شود. در نتیجه، نوشیدن قهوه با معده خالی باعث افزایش شدید اسید معده می‌شود و می‌تواند با رفلاکس همراه باشد.

چه زمانی از روز برای نوشیدن قهوه مناسب‌تر است؟

ترجیحاً قهوه صبحگاهی خود را کمی بعد از صرف صبحانه بخورید. اگر با معده خالی قهوه بنوشید، خودتان را در معرض خطراتی چون افزایش قند خون، سوزش سر دل و رفلاکس اسید و اضطراب قرار می‌دهید.میزان ترشح هورمون کورتیزول در بدن، حدود ساعت هفت صبح به اوج خود می‌رسد. کورتیزول هورمونی است که به شما انرژی می‌بخشد؛ بنابراین اگر دچار کم‌خوابی نباشید، باید صبح‌ها احساس نشاط داشته باشید. به همین دلیل اگر چند ساعت بعد از بیدار شدن صبر کنید و زمانی که میزان کورتیزول خون کاهش یافت، به سراغ نوشیدن قهوه بروید، بهتر است

قهوه ساز کاراجا و تجربه طعم واقعی قهوه

برند کاراجا از سال ۱۹۷۳ کار خود را با تولید ظروف آشپزخانه چینی، انواع قابلمه و کارد و چنگال آغاز کرد. این برند از جمله برند های برجسته و معروف ترکیه ای است که در حال حاضر محصولات بیشتری را در حوزه آشپزخانه و دیگر بخش ها تولید می کند و توانسته جای خود را در بسیاری از خانه ها به دست آورد. در حال حاضر قهوه ساز کاراجا یکی از محصولات شناخته شده این برند است که با کیفیت بسیار بالایی به فروش می رسد.

برای آشنایی بیشتر با برند کاراجا باید گفت که این شرکت در دهه ۹۰ میلادی کار تولید تولید قاشق و چنگال استیل را شروع نمود و در سال ۱۹۹۴ اولین ظروف استیل با برند کاراجا را تولید کرد. پس از آن در سال ۱۹۹۸ با ادامه کار خود و پیشرفت و رشد در زمینه تولید محصولات، توانست اولین سرویس بشقاب خود را به بازار عرضه نماید. کاراجا برندی شناخته شده است و محصولات خود را مطابق با هر بودجه ای ارائه می کند. به همین دلیل است که وسایل آشپزخانه برند کاراجا از جمله قهوه ساز کاراجا ، اسپرسوساز کاراجا ، قهوه جوش کاراجا و قهوه ترک ساز کاراجا که برای استفاده روزانه خریداری می شوند، بسیار پر طرفدارند.

همچنین بعضی دیگر از محصولات که به عنوان سرویس جهیزیه خریداری می شوند، در مجموعه هایی با طرح ها و اندازه های مختلف به عنوان گزینه های مناسبی برای خرید مطرح می گردند. یکی از ویژگی های محصولات برند کاراجا آن است که وسایل منزل و منسوجات خانگی این برند بسته به نیاز کاربران، طرح های زیادی از سبک های مدرن تا کلاسیک را شامل می شود.

کاراجا یک برند محبوب ترکیه ای است که در زمینه ساخت و تولید ظروف آشپزخانه مانند ظروف شیشه ای، لوازم برقی خانگی با طراحی های مدرن و زیبا، وسایل اتاق خواب و همچنین اتاق کودک، محصولات نساجی و پارچه ای و طیف گسترده ای از محصولات اکسسوری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این برند یک گزینه عالی برای خرید وسایل جهیزیه محسوب می شود و اقلام مورد نیاز را با قیمت مناسب به فروش می رساند. کاراجا علاوه بر این ها محصولات متنوعی از لوازم تزیینی گرفته تا کفش و لباس روزانه را نیز در تولیدات خود ارائه می دهد.

منبع:

karaca

خروج از نسخه موبایل