نماد سایت مجله سلامتی ایران

معرفی انواع دستگاه پرکن مایعات رقیق

دستگاه پرکن مایعات دستگاهی است مناسب برای پر کردن حجم یا وزن مشخصی از مایعات با حالات، چگالی و ویسکوزیته متفاوت. انتخاب دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک امری پیچیده است، از این رو توصیه می شود که برای انتخاب درست دستگاه متناسب با محصول خود، حتما با مشاورین ما در این امر مشورت نمایید. هر نوع از این دستگاه های پر کن مختص نوعی خاص از مایعات می باشند که اگر دستگاه اشتباها انتخاب شود، هم خط تولید شما مختل شده و هم ضررهای مالی جبران ناپذیری متوجه شما خواهد شد. از دیگر انواع دستگاه های پرکن می توان به اشاره نمود.

انواع دستگاه پرکن مایعات

مایعات دارای انواع متعددی بوده که در ادامه به معرفی و شرح این ماشین آلات می پردازیم.

ماشین آلات پر کن مایعات رقیق در انواع زیر قابل ارائه می باشند:

ماشین آلات پر کن مایعات غلیظ در انواع زیر قابل ارائه می باشند:

نحوه انتخاب دستگاه پرکن مایعات

برای اینکه دستگاه پر کن مایعات درستی متناسب با محصول خود انتخاب کنید، ابتدا لازم است بدانید محصول شما چه حالتی دارد و ویسکوزیته محصول شما چقدر است؟

ویسکوزیته

ویسکوزیته خاصیت گرانوری یک سیال (مایع یا گاز) می باشد و در واقع پارامتری است که میزان مقاومت مایع را در برابر جاری شدن نشان می‌دهد. رفتار سیال در یک جریان بستگی به چگالی (Density) و ویسکوزیته (Viscosity) آن دارد.

انواع حالات مایعات

در دستگاه پر کن مایعات رقیق، عمل پر کردن، از طریق خاصیت گرانوری مایعات و وزن خود مایع با روش ثقلی انجام می شود و در پر کردن مایعات غلیظ عمل پر کردن، از طریق پمپ یا سیلندر پیستون انجام می گردد.

در دستگاه های پرکن مایعات اگر سیستم تزریق دستگاه پرکن دوغ لیوانی باشد (مخصوص مایعات غلیظ)، سنسور قطع کننده در آن پیام قطع را بعد از پایان تزریق ارسال می کند و اگر سیستم پر کردن از نوع پمپ یا جاذبه باشد، توسط تایمر برای کنترل حجم مواد تزریق شده استفاده می شود.

همچنین تعداد و نوع نازل های تعبیه شده در دستگاه های پر کن باید متناسب با ظرفیت تولید مورد نیاز مشتری و نوع محصول سفارش داده شود.

انواع دستگاه پرکن مایعات رقیق (Dilute liquid filling)

مایعات رقیق همان طور که از نامشان مشخص است، حالت رقیق و روان دارند، برای همین بسته بندی این نوع از مایعات راحت تر می باشد. در این مایعات، به علت چگالی و ویسکوزیته پایینی که دارند از وزن و نیروی جاذبه خود مایع برای تزریق آن ها استفاده می شود. این دستگاه از طریق خاصیت گرانوری مایعات بطری ها را پر می نماید.

مایعات ثقلی مناسب مایعات با ویسکوزیته کم، رقیق و مایعاتی که با تغییر دما تغییر ویسکوزیته نمی دهند مثل آب، شربت، آب میوه، دلستر و یا نوشابه (مایعات گاز دار)، شیشه شور، سفید کننده، جرم گیر، الکل، استون، بنزین، مایعات خورنده مثل اسید ها و مواد شیمیایی می باشد. دقت پرکردن دستگاه پر کن مایعات ثقلی نسبت به سایر پرکن ها پایین تر می باشد، در نتیجه برای مایعات گران قیمت، نیمه غلیظ و غلیظ و موادی که کف می کنند، مناسب نمی باشد.

تعداد و نوع نازل در این دستگاه متناسب با نیاز مشتری قابل سفارش است.

دستگاه پرکن مایعات ثقلی چگونه کار می کند؟

عملکرد این دستگاه نسبت به سایر دستگاه های پر کن ساده تر است. مایع داخل مخزن قرار می گیرد و با باز شدن نازل در پایین مخزن با فشار ثقل مخزن، مایع جاری شده و عمل تزریق انجام می گردد. سپس ظروف در زیر نازل ها قرار می گیرند و تایمر زمان پر شدن مایعات در این دستگاه را کنترل می کند.

برای اینکه در این دستگاه از خطای پر کردن جلوگیری شود، مقدار مایع درون مخزن باید به صورت مستمر کنترل گردد. کنترل سطح مایع مخزن توسط سنسور های موجود در مخزن کنترل می گردد. در نازل های این دستگاه، مجرای برگشت جهت جلوگیری از کف کردن مایع ایجاد شده است.

اگر به دنبال پر کردن محصول رقیق خود در بطری ها با یک ارتفاع یکسان هستید این دستگاه را انتخاب نمایید. این دستگاه مناسب جهت پر کردن مایعات رقیق و نیمه غلیظ روان مایع مثل آب، روغن، انواع نوشیدنی ها، نوشابه، دلستر، آبمیوه، محصولات آرایشی بهداشتی، دارویی، شیمیایی، سفید کننده ها، شوینده ها، شامپو، الکل، آستون، محصولات کف کننده، اسیدی و اشتعال پذیر درون بطری های پلاستیکی (PET)، فلزی و شیشه ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه در نمونه های تمام اتومات و نیمه اتومات قابل ارائه می باشد.

جایگزین دستگاه پر کن مایعات ثقلی است از این جهت که این دستگاه پیشرفته تر و دارای سرعت عمل بسیار بالایی بوده و بسیار مناسب جهت استفاده در تولیدات صنعتی می باشد. حتی دارای قابلیت پر کردن مایعات دارای قطعات جامد به مش بندی 1/16 اینچ می باشد. این دستگاه پرکن مایعات کوچک، مناسب برای پر کردن بطری های کوچک (ویال) می باشد.

این دستگاه از بروزترین و پیشرفته ترین دستگاه های پرکن مایعات ثقلی می باشد و بسیار اقتصادی بوده، و در نمونه های تمام اتومات و نیمه اتومات قابل ارائه می باشد.

نکات استفاده از دستگاه پر کن اورفلو:

دستگاه پرکن مایعات اورفلو چگونه کار می کند؟

وقتی که نازل اورفلو روی بطری قرار می گیرد مایع به وسیله پمپ یا به صورت ثقلی (با خاصیت گرانوری) وارد بطری شده و بطری ها را تا یک ارتفاع یکسان پر می کند. مقدار مایع سریز در این دستگاه مجددا وارد مخزن اصلی شده و عمل پر کردن مجددا تکرار می شود. بطری به اندازه تعیین شده پرشده و سر نمی رود. نازل ها بطور کامل روی دهانه بطری قرار گرفته و مانع خروج هوا از داخل بطری می شوند و با این روش از خراب شدن مایع داخل بطری جلوگیری می گردد. نازل های این دستگاه به صورت دو جداره ساخته شده اند که جداره داخلی برای تزریق مایع درون ظرف و جداره خارجی نازل برای خروج کامل هوا از بطری و خروج مایعات اضافی می باشد. همچنین برای مشخص نمودن سطح مواد درون مخزن پرکن، حسگرهایی وجود دارند که اگر سطح مواد درون مخزن کاهش یافت، فشار تزریق کاهش نیابد و مایع جدید را به محفظه تزریق، پمپ کند. در این دستگاه فشار از یک سمت وارد دستگاه شده و با یک اختلاف فشار از سمت دیگر آن خارج می شود. در نازل های این دستگاه، از مجرای برگشت جهت جلوگیری از کف کردن مایع استفاده شده است. بر این اساس از این دستگاه در صنایع آرایشی بهداشتی (انواع شوینده ها که محصول خاصیت کف کنندگی دارند) مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه پرکن مایعات تری بلوک

این دستگاه از این رو که یک دستگاه ترکیبی است، بسیار اقتصادی می باشد. زیرا اگر بخواهید هر یک از دستگاه ها را به طور جداگانه تهیه نمایید، نیاز است هزینه ی بسیار بالاتری را برای این کار اختصاص دهید.

دستگاه پرکن مایعات منوبلوک

این دستگاه مناسب پر کردن مایعات رقیق می باشد و ترکیبی از پر کن و دربند می باشد.

نام دیگر این نوع، دستگاه پر کن تایمری یا (لودسل می باشد. این دستگاه مناسب برای پر نمودن مایعات بسیار غلیظ با ویسکوزیته زیاد می باشد مثل روغن های شیمیایی، شربت، شیره، مربا، عسل، وازلین، گریس، واکس، مایع ظرفشویی، مایع دست شویی، خامه، سس، شکلات، ماست، رب، رنگ های پلیمری در ظروف پلاستیکی، شیشه ای، فلزی، به کار برده می شود.

به طور کلی روش پمپ کردن دقت دستگاه را پایین می آورد، ولی مکانیسم پر کردن این دستگاه توسط سیلندر پیستون می باشد که موجب دقت بالایی در پر نمودن محصول می گردد. این دستگاه در نمونه های تمام اتومات و نیمه اتومات و دستی قابل سفارش است. که در نمونه نیمه اتومات آن نیازمند اپراتور است، ولی در نمونه تمام اتومات آن نیازی به اپراتور نمی باشد.

دستگاه پرکن مایعات پمپی چگونه کار می کند؟

این دستگاه توسط سیلندرهای پیستون عمل پر کردن را انجام می دهد و حجم مواد درون پیستون متناسب با ظرفی است که قرار است پر شود. عمل روان کردن توسط سیلندر صورت می گیرد که حرکت را آسان کند. همچنین گاهی برای روان تر کردن مواد قبل از پر کردن آن را گرم می کنند. بعد از پر شدن بطری، توسط نوار انتقال به سمت مراحل بعدی خط بسته بندی می شود. در این دستگاه بنا به درخواست مشتری امکان نصب دربند روی دستگاه وجود دارد.

ادامه مطالب: رادان ماشین

دستگاه پر کن عسل

این دستگاه از انواع دستگاه های پر کن مایعات پمپی بوده و در نمونه های تمام اتومات، نیمه اتومات و دستی قابل ارائه است. عسل بسیار غلیظ و چسبناک است و ویسکوزیته بسیار بالایی دارد. از این رو برای پر کردن این محصول درون بطری، دستگاه توسط یک سیلندر پیستون با دقت بسیار بالا و یک سیستم گرمایشی در داخل دیواره مخزن تعبیه شده که عسل را گرم و روان کرده، که عمل پر شدن تسهیل گردد و عسل را داخل بطری پر کند. نکته ای که وجود دارد این است که عمل گرم شدن عسل باید کنترل شده باشد زیرا دمای بیش از حد می تواند ارزش غذایی و ویتامین های عسل را از بین ببرد، در نتیجه دما نباید بالای 40 درجه ی سانتی گراد باشد. اما امروزه برای جلوگیری از تبخیر و تخمیر شدن عسل، عمل پاستوریزاسیون را روی عسل انجام می دهند و دما را تا 66 درجه سانتی گراد بالا می برند. این دستگاه در نمونه های دستی، نیمه اتومات و تمام اتومات قابل ارائه می باشد. در نمونه تمام اتومات این دستگاه نیازی به اپراتور نیست ولی در نمونه نیمه اتومات نیازمند یک اپراتور برای جابجایی ظروف می باشد.

دستگاه پر کن چسب

چسب از مایعات غلیظ و بسیار چسبنده است این دستگاه نوعی از دستگاه پر کن مایعات پمپی می باشد و در سیستم عملکردی آن از سیلندر پیستون برای راحت تر کردن حرکت چسب استفاده شده است.

دستگاه پرکن گریس

گریس از مشتقات نفتی مایع و نیمه جامد با غلظت و چسبندگی بالاست و برای روانکاری مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه از انواع دستگاه های پمپی بوده و برای مایعات غلیظ مورد استفاده قرار می گیرد و در نمونه های نیمه اتومات و تمام اتومات قابل ارائه می باشد.

 

خروج از نسخه موبایل