نماد سایت مجله سلامتی ایران

لزوم احتیاط در درمان سرماخوردگی کودکان با داروهای بدون نسخه

لزوم احتیاط در درمان سرماخوردگی کودکان با داروهای بدون نسخه

لزوم احتیاط در درمان سرماخوردگی کودکان با داروهای بدون نسخه

کارشناس سازمان غذا و دارو بر تفاوت های مهم در درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان تأکید کرد و هشدار داد که استفاده از داروهای بدون نسخه در کودکان زیر شش سال به دلیل عوارض جانبی احتمالی معمولاً توصیه نمی شود.

به گزارش مجله سلامتی ایران دکتر الناز ذوقی اعلام کرد: درمان سرماخوردگی به صورت علامتی انجام می شود و در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. استفاده از داروهای OTC برای تسکین علائم سرماخوردگی در کودکان زیر شش سال به دلیل عوارض جانبی بیشتر نسبت به فواید آن معمولا توصیه نمی شود.

وی همچنین افزود: استامینوفن از داروهای پرمصرف برای کنترل تب در روزهای ابتدایی سرماخوردگی است اما باید دوز آن توسط پزشک یا داروساز تنظیم شود. در صورتی که چند داروی مختلف برای سرماخوردگی و ضدسرفه مصرف می شود ضروری است که داروساز برای مدیریت دوز داروها مطلع شود.

ذوقی تأکید کرد که استفاده از آسپرین برای کنترل تب سرماخوردگی توصیه نمی شود و این دارو هرگز نباید به افراد زیر ۱۸ سال داده شود زیرا می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو او همچنین نوشیدن کافی مایعات ولرم مصرف چای و سوپ و استفاده از آبنبات های گیاهی برای کودکان بالای ۸ سال را در تسکین گلودرد مؤثر دانست.

ذوقی در پایان یادآور شد که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است و نیاز به آنتی بیوتیک ندارد. استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی و عوارض جانبی در کودکان شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل