نماد سایت مجله سلامتی ایران

قاتل زگیل تناسلی مردان

مردان

زگیل تناسلی ضایعه‌های برجسته‌ی کوچک و بزرگی هستند و بعضی از آن‌ها را می‌توان با دست لمس کرد، این ضایعه‌های گوشتی در آقایان به صورت برجستگی‌های پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر از رنگ پوست در نوک آلت تناسلی،  سایر نواحی دستگاه تناسلی خودر ا نشان می‌دهند.
همانطور که وجود ویروس HPVدر زنان بسیار خطرناک است، این ویروس در مردان هم می‌تواند خطرات و عوارض بسیاری داشته باشد. به همین دلیل است که باید بعد از دیدن اولین علئم نسبت به درمان مردان اقدام کرد. پس بهتر است با شناخت این ویروس از ابتلا به آن پیشگیری کنید، ویروس زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های عفونی و قابل انتقال در مردان است که ناحیه اندام تناسلی و مقعد را درگیر می‌کند. پاپیلومای انسانی عامل ایجاد این بیماری در بدن است و می‌تواند تا ماه‌ها بعد از ابتلا، علائم و نشانه‌ای نداشته باشد.

مردان

اما آیا این عارضه قابل درمان است؟ آیا راهی برای درمان زگیل تناسلی مردان وجود دارد؟ در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با علائم زگیل تناسلی در آقایان و راه درمان زگیل تناسلی مردان بیشتر آشنا شوید.

علت زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌ تناسلی رشد بسیار کمی دارد و می‌توانند به صورت زگیل‌های تکی یا خوشه‌ای در نقاط مختلف ناحیه تناسلی رشد کنند. اما این بیماری هم مانند سایر بیماری‌ها بنا بر دلیل مشخصی ایجاد شده‌ است که این دلایل در زنان و مردان کمی با هم تفاوت دارند. در ادامه به دلایلی که موجب بروز ویروس HPV در بدن فرد می‌شود اشاره می‌کنیم:

زگین تناسلی علائمی دارد که با شناخت این علائم می‌توانید در همان مراحل اولیه نسبت به درمان آن اقدام کنید:

برخی از زگیل‌های تناسلی خوش خیم هستند و به صورت ضایعه گوشتی روی پوست خود را نشان می‌دهند در حالی که بعضی از آن‌ها بدخیم هستند و موجب سرطان می‌شوند. باید برای درمان زگیل تناسلی مردان از هر نوعی به موقع اقدام کنید تا موثر واقع شود. پزشکان هر ساله نزدیک به ۴۲ هزار سرطان مرتبط با زگیل تناسلی را تشخیص می‌دهند که از این تعداد ۲۰ هزار نوع آن در مردان ایجاد می‌شود. به طور کلی مردانی که با چند زن رابطه جنسی دارند احتمال بیشتری وجود دارد که به زگیل تناسلی و سرطان مقعد مبتلا شوند، علاوه بر این موضوع کسانی که مبتلا به ویروس HIV هستند بدن بسیار ضعیفی در برابر این بیماری دارند. اما خطرات و عوارضی که زگیل تناسلی ممکن است برای آقایان ایجاد کند چیست؟

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این عارضه ابتدا پزشک سابقه جنسی فرد و آلت تناسلی را معاینه و بررسی می‌کند. اگر پزشک با معاینه جسمی مشکوک به زگیل تناسلی  زنان شود لازم است که آزمایشات و تست‌های مختلفی انجام دهید تا وجود این عارضه را ثابت یا رد کند.
پزشکان معمولا از روشی به نام استووایتنینگ استفاده می‌کنند، در این روش اسید استیک ۵ درصد را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار می‌دهند و پوست بدن را سفید می‌کنند تا بتوانند به راحتی وجود هرگونه ضایعه گوشتی را تشخیص دهند. برای بررسی دقیق از یک کولپوسکوپی جهت بزرگ‌نمایی این ناحیه استفاده می‌کنند، اگر ضایعه‌ای غیرعادی دیدند برای ادامه درمان از آن نمونه‌برداری می‌شود.

روش های درمان زگیل تناسلی در مردان

به نقل از : هیچ راه قطعی برای درمان زگیل تناسلی مردان وجود ندارد اما اگر به موقع نسبت به درمان زگیل تناسلی اقدام کنید با برخی روش‌های درمانی می‌توان آن را کنترل کرد. این روش‌های درمانی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم می‌توانند موفق عمل کنند:

روش های پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان

برخی افراد تصور می‌کنند که استفاده از کاندوم می‌تواند از ابتلا زگیل تناسلی جلوگیری کند در حالی که اینگونه نیست، کاندوم نمی‌تواند از ابتلا صد در صد به این عارضه جلوگیری کند. شاید زگیل و ضایعه گوشتی در نواحی دیگر بدن باشند که در اثر تماس با پوست منتقل می‌شوند.

یکی از روش‌های درمان قطعی زگیل تناسلی در مردان تزریق واکسن گارداسیل است که باید قبل از ۳۰ سالگی تزریق شود، در صورتی که قبل از تزریق واکسن به زگیل تناسلی مبتلا شوید تزریق واکسن بی‌تاثیر خواهد بود. واکسن روی کسانی موثر است که تا به حال به این عارضه مبتلا نشدند و ویروس آن در بدنشان فعال نیست.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول

زگیل تناسلی در مردان در چه نواحی خود را نشان می‌دهند؟
مجرای ادرار، آلت تناسلی، بیضه‌ها، راست روده از رایج‌ترین بخش‌ها برای بروز زگیل تناسلی در مردان هستند.

آیا ابتلا به زگیل تناسلی در مردان همیشه با علائم و نشانه همراه است؟
خیر، گاهی اوقات فرد این ویروس را در بدن خود دارد اما علائمی نشان نمی‌دهد و به اصطلاح ناقل است.

آیا تنها راه انتقال این عارضه از طزگیل تناسلی مردان؛ از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود. علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان چیست و برای درمان قطعی زگیل تناسلی چه باید کرد؟

زگيل تناسلي در مردان بیماری است که به دنبال رابطه ی جنسی بوجود می آید کافی ست یکی از طرفین مبتلا به زگیل تناسلی باشد و تمام!

اگر به هر دلیل زمانی برای خواندن مقاله ندارید، می توانید پادکست صوتی زیر را گوش دهید:

چند نوع زگیل تناسلی وجود دارد؟

HPV مخفف و معادل انگلیسی ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس رایج ترین عفونت منتقل شونده جنسی می باشد. HPV معمولا آسیب رسان نبوده و خود به خود از بین می رود. با این حال، انواعی از آن وجود دارند که می توانند به ایجاد سرطان یا منجر شوند.

بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 60 نوع آن باعث ایجاد زگیل در ناحیه ی دست و پا و 40 نوع دیگر سبب ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

اغلب زگیل های تناسلی توسط انواع 6 و 11 ویروس HPV ایجاد می شوند. زگیل ها با اینکه آزار دهنده هستند اما در دسته انواع کم خطر عفونت HPV قرار می گیرند؛ زیرا سبب ایجاد سرطان یا دیگر مشکلات جدی سلامتی نمی شوند.

زگیل تناسلی گل کلمی

زگیل های گل کلمی در واقع تعداد زیادی زگیل در کنار هم هستند که به شکل یک گل کلم دیده می شوند با این حال برخی اوقات زگیل تناسلی به شکل مسطح و صاف ظاهر می گردند.

برای درمان زگیل تناسلی مردانه چه باید کرد؟

اگر زگیل های تناسلی کوچک باشند، شاید بتوان آنها را با پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان درمان کرد. به طور کل سه روش برای درمان زگيل تناسلي مردان پیشنهاد می شود که البته باید توجه داشت که ویروس اصلی زگیل تناسلی با هیچ راهی از بین نمی رود؛ اما در صورت رعایت نکات پزشکی، احتمال عود مجدد آن بسیار کمتر خواهد بود.

که عبارتند از:

1- پودوفیلین

پودوفیلین یکی از است که روی محل آلوده مالیده می شود و معمولا برای درمان زگیل تناسلی خفیف به کار می رود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل تناسلی که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود، استفاده از آن را محدود کرده است.

2- درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا، به عنوان خط اول درمان زگیل تناسلی توصیه نمی شود.

3- استفاده از کوتر و جراحی برای برداشتن زگیل تناسلی

گاهی از بین بردن زگیل تناسلی با جراحی انجام می شود. روش های جراحی به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد. معمولا اگر زگیل تناسلی خیلی بزرگ باشد، جراحی زگیل تناسلی در بیمارستان انجام می شود.

4- پماد ایمی گومید

پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی مؤثر در درمان نمی باشد.

5- فریز کردن زگیل تناسلی

امروزه به دلایل زیر بهترین، آسانترین، کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش درمان زگیل تناسلی آقایان و زنان می باشد

✅ در یک جلسه و در برخی 5-10 دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد.

✅ باعث پخش زگیل تناسلی نمی شود.

✅ نیاز به تکرار درمانی نیست.

✅ از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.

✅ سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد.

و لذا نکات فوق باعث شده است که امروزه درمان زگیل تناسلی در مردان با کرایوتراپی به عنوان خط اول درمان زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد. هزینه درمان زگیل تناسلی مردان بر اساس تعداد و محل ایجاد زگیل متغیر است.

کندن زگیل

کندن زگیل تناسلی با نخ یا هر چیز دیگری، جز پخش شدن بیشتر ویروس به سایر نواحی توسط زخم شدن و انتشار خون به اطراف، نتیجه ای نخواهد داشت!

آیا زگيل تناسلي در مردان کشنده است؟

زگیل تناسلی سبب مرگ نمی شود، اما در صورت عدم درمان به شدت مسری بوده و نواحی بیشتری را درگیر می کند.

فراموش نکنید که نوع خطرناک زگیل تناسلی می تواند سبب ایجاد سرطان گوارشی و یا سرطان دهانه ی رحم در خانم ها شود!

زگیل تناسلی مردانه بدخیم

دو نوع زگیل تناسلی 16 و 18 سبب ایجاد سرطان دستگاه گوارش و  دهانه ی رحم می شوند اما اغلب زگیل های تناسلی توسط انواع 6 و 11 ایجاد می شوند که در دسته انواع کم خطر عفونت HPV قرار می گیرند. پس شاید فقط بتوان دو نوع 16 و 18 را به عنوان زگیل تناسلی بدخیم شناخت.

بر اساس مطالعات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا سرطان های مرتبط با اچ پی وی شایع نیستند، با این حال شانس ابتلا به سرطان زگیل تناسلی در برخی مردان بیشتر است:

1- مردانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از جمله افراد مبتلا به بیماری ایدز!

مردانی که به ویروس HIV (ویروس ایدز) مبتلا هستند نیز احتمال بالا تری جهت ابتلا به این سرطان دارند. دیگر انواع ویروس HPV به ندرت در مردان، سرطان ایجاد می کنند اما با این حال آن ها سبب ایجاد زگیل های تناسلی می شوند. در هر برهه ای از زمان، حدود 1 درصد مردان فعال از نظر جنسی در آمریکا به زگیل تناسلی ابتلا خواهند داشت.

2- مردانی که رابطه جنسی مقعدی بیشتری دارند. در این افراد احتمال ابتلا به سرطان مقعد بالاتر است.

برخی از انواع سی و چندگانه ویروس HPV که با سرطان های ناحیه تناسلی در ارتباط هستند می توانند منجر به سرطان مقعد یا آلت تناسلی در مردان شوند. هر دوی این سرطان ها نادر هستند. در افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند حتی از این میزان نیز کمیاب تر است.

فراموش نکنید که:

⚠ اغلب سرطان هایی که در پشت حلق یافت می شوند از جمله قاعده زبان و لوزه ها با HPV مرتبط هستند. در واقع، این ها شایع ترین سرطان های مرتبط با HPV هستند که در مردان یافت می شوند. هر ساله بیش از 13 هزار مورد جدید در مردان تشخیص داده می شود.

⚠ بعد از ابتلای فرد به ویروس زگیل تناسلی متأسفانه برای همیشه فرد به عنوان ناقل بیماری زگیل تناسلی می باشد و هر تماس جنسی فرد با افراد سالم باعث آلودگی آنها می شود. شدت آلودگی فرد بسته به نوع ویروس فرق می کند. در شکل های زیر نمونه هایی از ابتلاء به زگیل تناسلی مردان را که از مراجعین به اینجانب گرفته شده است مشاهده می کنید .

خیلی از بیماران از نقش واکسن HPV سوال می کنند که در اینجا لازم می دانم از شما دعوت کنم تا مقاله را مطالعه کنید.

گالری عکس زگیل تناسلی

در ادامه عکس واضح از زگیل تناسلی مردان شامل زگیل آلتی، زگیل مجرای ادراری و زگیل بیضه آورده شده است. عکس زگیل تناسلی مردان می تواند به شما در شناخت زگیل تناسلی کمک کند. با این حال برای تشخیص دقیق زیگیل تناسلی بررسی شکل زگیل تناسلی توسط خود فرد کافی نیست و حتما می بایست به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

ریق تماس جنسی است؟

خیر، زگیل تناسلی می‌تواند از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده، و از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود.

آیا دخول کامل موجب انتقال این عارضه به مقعد می‌شود؟

خیر، دخول واژنی و مقعدی اگر کامل انجام شود هم دلیلی بر انتقال این عارضه نیست، چرا که این ویروس از طریق تماس پوستی هم منتقل می‌شود.

 

خروج از نسخه موبایل