دبیر کانون مجریان رسانه های دیداری در گفتگو با آنا:
نیما کرمی از جذابیت ها و خطرات احتمالی طراحی مجری برنامه های تلویزیونی با ابزار هوش مصنوعی گفت.
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا سید مرتضی حسینی ـ دبیر و سخنگوی شورای مرکزی کانون مجریان رسانه های دیداری در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به حضور پررنگ این کانون در سومین نمایشگاه ملی رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) که اواخر شهریور ماه امسال در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد افزود: بحث پرداختن رسانه های صوت و تصویر به مقوله «هوش مصنوعی» در این دوره از رویداد «رصتا» مورد توجه ویژه ای قرار گرفته بود؛ به گونه ای که بخش ویژه ای با عنوان تالار «هوش مصنوعی» در نمایشگاه وجود داشت که دستاورد ها و محصولات مرتبط با این بخش را ارائه داد.
نیما کرمی گفت: حضور ۱۲ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی از بین ۴۰ شرکت مطرح در کشور که در سه بخش کارافزار ها و نرم افزار های رسانه ای عمومی و سیاست گذاری در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می کردند هم از جمله بخش هایی بود که در این نمایشگاه ارائه شد.
وی افزود: یکی برنامه هایی که در این نمایشگاه از سوی کانون مجریان رسانه های دیداری مطرح شد طراحی یک مجری با ابزار هوش مصنوعی بودکه قرار است با همکاری سکوی تلوبیون وتلاش متخصصان این حوزه به زودی از آن رونمایی شود. این مجری هوش مصنوعی داده ها مختصات ظاهری و رفتاری لحن و میمیک صورت یک مجری شناخته شده تلویزیون را دارد و شبیه او اجرا خواهد کرد که اتفاق هیجان انگیزی است.
اهمیت تدبیر و هدایتگری در مسیر طراحی مجری هوش مصنوعی
سخنگوی شورای مرکزی کانون مجریان رسانه های دیداری اظهار کرد: حضور هوش مصنوعی در عرصه اجرا و برنامه سازی هم جذاب است و هم م یتواند خطرناک باشد. از این رو باید تدابیر مناسبی برای مهار این ابزار شگفت انگیز فناورانه اتخاذ شود. این مجری برآمده از هوش مصنوعی باید به گونه ای هدایت شود که به ویژند فردی مجریان ما آسیب نزند.
کرمی گفت: خطر زمانی اتفاق می افتد که بدون تدبیر وارد این فضا بشویم؛ اما آنچه که ما به دنبال آن هستیم هدایت گری درست این قضیه با کمک شرکت های دانش بنیان و گروهی از متخصصان خبره هوش مصنوعی و رسانه است. به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم نقش آفرینی هوش مصنوعی در فضای برنامه سازی خیلی زود رقم خواهد خورد و ما باید برای این شرایط نوین آمادگی لازم را داشته باشیم.
وی افزود: همچنین ما در نمایشگاه یک تست بزرگ اجرا داشتیم که در قالب آن افرادی که فکر می کردند استعدادی در زمینه اجرا در بخش های گوناگون دارند خودشان را محک زدند و تحت نظر مجریان پیشکسوت عضو کانون مجریان رسانه های دیداری آزمون عملی دادند. البته آزمون هم به این شکل نبود که صرفاً به این عزیزان میکروفون داده شود و حرف بزنند بلکه فضاسازی های مختلفی صورت می گرفت تا این هنرجویان در شرایط مختلف کاری خود را محک بزنند. در نهایت نیز به نفرات برتر جوایزی اهدا شد و. بستری فراهم شد تا این عزیزان در جهت ارتقای سطح کیفی خودشان ارتباط با کانون را حفظ کنند.
«حراجیده» و انتقال بی و اسطه ایده ها به مدیران پلتفرم ها
این مجری رادیو و تلویزیون گفت: همچنین طرحی تحت عنوان «حراجیده» داشتیم که با استقبال مواجه شد. بخش عمده مجریان عضو کانون در سراسر کشور ایده های جذابی برای اجرا و برنامه سازی داشتند که در قالب یک فراخوان برای ما ارسال شد و درنهایت نیز این ایده پردازان در محل نمایشگاه و با حضور صاحبان سکو های پخش و مدیران رسانه ها و نهاد های فرهنگی ایده های خودشان را تبیین کردند و تعدادی از صاحبان سکو های پخش نیز برای همکاری با این ایده پردازان اعلام آمادگی کردند.
کرمی عنوان کرد: در واقع کانون مجریان رسانه های دیداری با همکاری «مجمع رصتا» مسیری بی واسطه و روشمند را برای انتقال ایده ها از مجریان به صاحبان پلتفرم ها فراهم کردند. رویداد «حراجیده» قرار است که در سطحی وسیع تر ادامه پیدا کند و به نوعی یک بازار عرضه و تقاضای ایده را در این حوزه ایجاد کنیم.