چهل حدیث در مورد حج
- اهمیت حج
قال علی علیه السلام: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.
علی(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.
(بحارالانوار ج 96 16) - حج و توجه بسوی خدا
عن ابی جعفر الباقر علیه السلام فی قول الله تبارک و تعالی: «ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین »، قال: حجوا الی الله.
امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین » فرموده است: منظور از فرار بسوی خدا آن است که آهنگ حج کنید.
(معانی الاخبار ص 222 ) - لبیک و قربانی
عن علی علیه السلام قال: نزل جبرئیل علی النبی صلی الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد مر اصحابک بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیة و الثلج نحر البدن.
امام علی علیه السلام فرمود: جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت: ای محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج یعنی فریاد و لبیک برآوردن و ثج یعنی قربانی کردن شتران.
(معانی الاخبار ص 224. ) - حج اکبر و اصغر
عن معاویة بن عمار، قال: سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاکبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرة.
معاویة بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اکبر چه روزی است؟ حضرت فرمود: روز حج اکبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است.
(معانی الاخبار ص 295 ) - آثار حج
عن الرضا علیه السلام قال: ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج
از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود: هیچ چیزی را بیشتر از حج مداوم، در بی نیازی و فقر زدائی مؤثر ندیدم.
(بحار الانوار، ج 74، ص 318 ) - مرگ در راه حج
عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من مات فی طریق مکة ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاکبر یوم القیامة.
امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس در راه رفت و برگشت مکه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.
(ملاذ الاخیار ج 7 223 ) - حرمت مهمانان خدا
عن ابی عبدالله علیه السلام قال: الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق علیه السلام فرمود: حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد.
(ملاذ الاخبار ج 7 226 ) - آمادگی برای احرام
عن حماد بن عیسی قال: سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن التهیؤء اللاحرام، فقال تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.
حماد بن عیسی گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم. برای احرام چگونه باید آماده شد؟
فرمود: با گرفتن ناخن ها، کوتاه کردن شارب و تراشیدن موی بالای شرمگاه.
(ملاذ الاخیار، ج 7 308 ) - نظر به کعبه
عن الباقر علیه السلام: من نظر الی الکعبة لم یزل یکتب له حسنة و یمحی عنه سیئة حتی یصرف بصره عنها.
امام باقر -علیه السلام- فرمود: هر کس به کعبه نگاه کند. تا وقتی به آن می نگرد مدام کار نیک برایش نوشته می شود و گناهش پاک می شود تا وقتی دیده از آن برگرداند.
(بحار الانوار ج 96 65 ) - نیت حج
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: الحج حجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله کان ثوابه علی الله و الجنه و من حج للناس کان ثوابه علی الناس یوم القیامة.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: حج دوگونه است: حجی برای خدا و حجی برای خلق، هر کس برای خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وی را به بهشت درآورد و هر کس برای مردم حج گزارد، پاداش وی روز قیامت برعهده مردم خواهد بود.
(بحار الانوار ج 96 24 ) - روزه ایام تشریق در منی
سئل الصادق علیه السلام لم کره الصیام فی ایام التشریق؟ فقال: لان القوم زوار الله و هم فی ضیافته و لا ینبغی للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد: چرا روزه ایام تشریق (11 – 12 – 13 ذیحجة ) نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وی هستند؛ و شایسته نیست که مهمان در نزد میزبان و کسی که به دیدارش رفته روزه بگیرد.
(بحار الانوار ج 96 34 ) - حج یا جهاد
عن الصادق -علیه السلام- انه قال: ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فی سبیل الله حتی یستشهد.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: هیچ راهی از راههای خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردی شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد.
(بحار الانوار ج 96 49 ) - ثواب طواف
عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم انه قال: من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاة رکعتیه غفرله.
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود: هرکس هفت بار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبی انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.
(بحارالانوار ج 96 49 ) - حج و تجدید میثاق
قال ابو جعفر علیه السلام والحجر کالمیثاق و استلامه کالبیعة و کان اذا استلمه قال: اللهم امانتی ادیتها و میثاقی تعاهدته لیشهدلی عندک بالبلاغ.
امام باقر -علیه السلام- فرمود: حجرالاسود مثل یک پیمان است و دست کشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتی حضرت دست بر حجرالاسود می کشید می فرمود: خدایا! امانتم را ادا کردم. میثاق خود را تجدید کردم، تو گواه باش که من وظیفه ام را بپایان رساند.
(بحار الانوار ج 96 48 ) - اهمیت حج
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: لایزال الدین قائما ما قامت الکعبة.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: تا کعبه برپاست، دین برپاست.
(بحار الانوار ج 96 57 ) - فلسفه نام کعبه
عن ابی جعفر -علیه السلام- قال: قلت له: لم سمی البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملکه، احد.
از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا کعبه را بیت العتیق نامیده اند؟
فرمود: زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملکیت هیچ کس درنیامده است.
(بحارالانوار ج 96 59 ) - مثلث مقدس
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شی ء کتابه و هو حکمه و نوره و بیته الذی جعله قبلة للناس لایقبل من احد توجها الی غیره و عترة نبیکم.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: خدای عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد که هیچ چیز به حرمت آن نرسد.
کتابش، که فرمان او و نور اوست، و خانه اش، که آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایی غیر آن از هیچ کس پذیرفته نیست، و عترت پیامبر شما.
(بحار الانوار ج 96 60 ) - نذر کعبه
عن علی -علیه السلام- قال: لو کان لی وادیان یسیلان ذهبا و فضة ما اهدیت الی الکعبة شیئا لانه یصیر الی الحجبة دون المساکین.
امام علی -علیه السلام- فرمود: اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد، زیرا به پرده داران «ناشایست» می رسد نه به مساکین و مستمندان.
(بحارالانوار ج 96 67 ) - امنیت حرم
عن عبدالله بن سنان، عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال قلت: ارایت قوله «و من دخله کان امنا» البیت عنی اوالحرم؟ قال: من دخل الحرم من الناس مستجیرا به فهو امن و من دخل البیت من المؤمنین مستجیرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطیر فهو امن من ان یهاج او یؤذی حتی یخرج من الحرم.
عبدالله بن سنان گوید به امام صادق -علیه السلام- گفتم: بفرمایید منظور از آیه «و من دخله کان امنا» چیست؟ کعبه مورد نظر است یا حرم؟ فرمود: هر کس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هرکس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشی و درنده و پرنده ای که داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود.
(بحار الانوار ج 96 74 ) - چهار شهر برگزیده
قال رسول الله صلی الله علیه و آله ان الله اختار من البلدان اربعة فقال عزوجل: و التین والزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. و التین المدینة و الزیتون بیت المقدس و طور سینین الکوفة و هذا البلد الامین مکة.
رسول خدا -صلی الله علیه و آله- فرمود: خداوند از شهرهای چهار شهر برگزیده است و فرموده: والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. منظور از تین مدینه و منظور از زیتون بیت المقدس است و مقصود از طور سینین کوفه و مقصود از این شهر امن، مکه معظمه است.
(بحار الانوار ج 96 77 ) - حج از مال حرام
قال ابو جعفر علیه السلام لایقبل الله عزوجل حجا و لاعمرة من مال حرام
امام باقر -علیه السلام- فرمود: خداوند عزوجل، حج و عمره از مال حرام را قبول نمی کند.
(بحارالانوار ج 96 120 ) - آداب حج
عن ابی جعفر قال: ما یعبؤ بمن یؤم هذا البیت اذا لم یکن فیه ثلاث خصال: ورع یحجزه عن معاصی الله و حلم یملک به غضبه و حسن الصحابة لمن صحبه.
امام باقر -علیه السلام- فرمود: کسی که قصد این خانه می کند اگر سه خصلت نداشته باشد، مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:
1- ورعی که او را از گناهان بازدارد.
2- بردباری که جلو خشمش را بگیرد.
3- حسن معاشرت با همراهان.
(خصال ج 1 97 و بحار الانوار ج 96 121 ) - معافیت بانوان در مناسک حج
عن ابی جعفر علیه السلام قال: لیس علی النساء اجهار التلبیة و لاالهرولة بین الصفا و المروة ولااستلام الحجر الاسود و لادخول الکعبة و لاالحلق انما یقصرون من شعورهن…
امام باقر -علیه السلام- فرمود: برای زنان در حج این امور لازم نیست: 1- بلند گفتن لبیک؛ 2- هروله بین صفا و مروه [که نوعی دویدن است]؛ 3– دست کشیدن بر حجرالاسود؛ 4- ورود به کعبه؛ 5- سرتراشیدن، تنها باید قدری از موی خود را کوتاه کنند.
(بحارالانوار ج 96 189 ) - توزیع رحمت در اطراف کعبه
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: لله تبارک و تعالی حول الکعبة عشرون و مائة رحمة منها ستون للطائفین و اربعون للمصلین و عشرون للناظرین.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: خداوند تبارک و تعالی در پیرامون کعبه صدو بیست بخش رحمت دارد، شصت قسمت آن برای طواف کنندگان چهل قسمت برای نمازگزاران و بیست قسمت برای ناظران کعبه است.
(بحارالانوار ج 96 202 ) - حجر اسماعیل
قال ابوعبدالله علیه السلام ان اسماعیل دفن امه فی الحجر و جعل له حائطا لئلا یوطا قبرها.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: اسماعیل -علیه السلام- مادرش را در حجر دفن کرد و برای آن دیواری قرار داد تا قبرش زیر گامها قرار نگیرد.
(بحار الانوار ج 96 204 ) - 360 طواف
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: یستحب ان تطوف ثلاث مائة و ستین اسبوعا عدد ایام السنة فان لم تستطع فما قدرت علیه من الطواف.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: مستحب است که 360 طواف به تعداد روزهای ایام سال بجای آوری، اگر نتوانستی هر قدر که ممکن شد طواف کن.
(بحار الانوار ج 96 204 ) - دست کشیدن بر رکن حجرالاسود
قال رسول الله صلی الله علیه و آله طوفوا بالبیت واستلموا الرکن فانه یمین الله ارضه یصافح بها خلقه.
پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله- فرمود: دور خانه خدا طواف کنید، رکن «حجر الاسود» را دست بسائید، زیرا به منزله دست است خدا در زمین است که با بندگانش دست می دهد.
(بحار الانوار ج 96 202 ) - نماز در مسجد الحرام
عن الباقر -علیه السلام- قال: صلاة فی المسجد الحرام افضل من مائة الف صلاة فی غیره من المساجد.
امام باقر -علیه السلام- فرمود: یک نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد دیگر برتر است.
(بحار الانوار ج 96 241 ) - آب زمزم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله ماء زمزم شفاء لما شرب له
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود: آب زمزم به هر قصدی بنوشد برای آن شفاست.
(بحار الانوار ج 96 245 ) - دعا در عرفات
عن الرضا -علیه السلام- قال: کان ابو جعفر یقول: ما من بر و لا فاجر یقف بجبال عرفات فیدعو الله الا استجاب الله له. اما البر ففی حوائج الدنیا و الاخرة و اما الفاجر ففی امر الدنیا.
امام رضا-علیه السلام- فرمود: هیچ نیکوکا و بدکاری در کوههای عرفات دعا نمی کند مگر اینکه خدا دعایش را می پذیرد. دعای نیکوکاران را در حوائج دنیا و آخرت و دعای بدکاران را در کار دنیا می پذیرد.
(بحار الانوار ج 96 251 ) - اهمیت عرفات
عن النبی -صلی الله علیه و آله- قال: اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو یظن انه لن یغفرله.
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود: گناه کسی از همه بزرگتر است که از عرفات برگردد و خیال کند آمرزیده نخواهد شد.
(بحار الانوار ج 96 248 ) - ثواب رمی شیطان
عن ابی عبدلله -علیه السلام- فی رمی الجمار قال: له بکل حصاة یرمی بها تحط عنه کبیرة موبقة.
امام صادق -علیه السلام- درباره رمی جمرات فرمود: با هر سنگریزه ای که حاجی می زند یک گناه کبیره هلاکت بار از وی فرو می ریزد.
(بحار الانوار ج 96 273 ) - فلسفه رمی
عن علی بن جعفر عن اخیه موسی -علیه السلام- قال: سئلته عن رمی الجمار لم جعل. قال: لان ابلیس اللعین کان یتراءی لابراهیم -علیه السلام- فی موضع الجمار. فرجمه ابراهیم -علیه السلام- فجرت السنة بذلک.
علی بن جعفر می گوید: از امام کاظم -علیه السلام- پرسیدم: چرا رمی جمرات واجب شده است؟ فرمود: چون ابلیس لعین در جایگاه این سنگها برای ابراهیم -علیه السلام- ظاهر شد و آن حضرت او را سنگسار کرد، این کار در حج سنت شد.
(بحار الانوار ج 96 273 ) - قربانی حج
قال علی بن الحسین -علیه السلام- فی حدیث له: اذا ذبح الحاج کان فداه من النار.
امام سجاد -علیه السلام- در ضمن یک حدیث فرمود: وقتی حاجی قربانی را ذبح کند در برابر آتش جهنم فدیه او خواهد بود.
(بحار الانوار ج 96 288 ) - دفن مو در منی
عن جعفر عن ابیه -علیه السلام- قال: ان الحسن و الحسین کانا یامران بدفن شعورهما بمنی.
امام باقر -علیه السلام- از پدرش نقل کرده است که حضرت فرمود: امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستور می دادند موهایشان در منی دفن گردد.
(بحار الانوار ج 96 302 ) - زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله
عن النبی -صلی الله علیه و آله- انه قال: من رای [زار] قبری حلت له شفاعتی و من زارنی میتا فکانما زارنی حیا.
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود: هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعت من برای او روا گردد. و هر کس پس از مرگ به زیارت من بیاید گویا در زندگی مرا دیدار کرده است.
(بحار الانوار ج 96 334 ) - وداع کعبه
عن ابراهیم بن محمود قال: رایت الرضا -علیه السلام- ودع البیت فلما اراد ان یخرج من باب المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الکعبة و قال: اللهم انی انقلب علی ان لا اله الا الله.
ابراهیم بن محمود گوید: اما رضا -علیه السلام- را در حال وداع کعبه دیدم. وقتی می خواست از در مسجد بیرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به کعبه کرد و گفت: خدایا! من با عقیده توحید «لا اله الا الله » بازمی گردم.
(بحار الانوار ج 96 370 ) - حج و رهبری
عن ابی جعفر -علیه السلام- قال: انما امر الناس ان یاتوا هذه الاحجار فیطوفو بها ثم یاتونا فیخبرونا بولایتهم و یعرضوا علینا نصرهم.
امام باقر -علیه السلام- فرمود: مردم مامور شده اند بیایند دور این سنگها طواف کنند سپس نزد ما بیایند و اعلام وابستگی و حمایت و یاری نمایند.
(بحار الانوار ج 96 374 ) - استقبال و مصافحه حاجیان
عن ابی عبدالله علیه السلام من لقی حاجا فصافحه کان کمن استلم الحجر.
امام صادق -علیه السلام- فرمود: هر کس با حاجی دیدار کند و با او مصافحه نماید گویا بر حجرالاسود دست کشیده است.
(بحار الانوار ج 96 384 ) - ولیمه حج
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: لا ولیمة الا فی خمس فی عرس او خرس او عذار او وکار او رکاز فاما العرس فالتزویج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوکار الرجل یشتری الدار و الرکاز الذی یقدم من مکة.
رسول خدا -صلی الله علیه و آله- فرمود: ولیمه ای نیست مگر در پنج مورد:
1- در عروسی 2- در تولد کودک 3- در ختنه سوران 4- در خرید منزل 5- در بازگشت از سفر مکه.
(بحار الانوار ج 96 384 )حج از واجبات شناخته شده در شریعت اسلامی و قرآن کریم بر وجوب آن صراحت دارد. خدای ـ عزّوجّل ـ در کتاب کریمش فرمود:((ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین)) (1) : رای خدا بر مردم حج خانه واجب است بر کسی که راه توانای آن را دارد و هرکه کفر ورزد خدا از جهانیان بی نیاز است.
خدا ی ـ جلٌ و علا ـ ترک حج را با کفر قرین ساخت تا اهمیت آن مورد تأکید باشد حجّ یکی از ارکان پنجگانه ای است که اسلام بر آنها استوار است .در حدیث از امام باقر علبه السلام چنین روایت شده: (( بنی الاسلام علی خمسه اشیاء:علی صلواة والزکاة .الحج والصوم و الو لایه)) (2):
اسلام بر پنج چیز:نماز،زکات ،حج، روزهو ولایت ، بناشده است.
امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام بر آن تاکید شده و فرموده است (( لاتترکو احج بیت ربکم فتهلکوا)) (3) : حج خانه پروردگارتان را ترک نکنید که هلاک خواهید شد.
و امام صادق علیهالسلام فرموده : بدانید و آگاه باشید اگر مردم حج و زیارت خانه را ترک کنند عذاب برایشان نازل شود و مهلت دلده نمی شود (4) .
همانا ترک حج با اجتماع شرایط آن ، از روی تسامح و سهل انگاری گناه کبیره است
در حدیث آمده است اگر شخصی توانایی انجام حج را داشته باشد و حج نگزارد قطعا ًشریعتی از شرایع الهی رها کرده است (5).
چنانکه درحدیث دیگر فرموده اند:
(( من سوف الحج حتی یوموت بعثه الله یوم القیمةیهودیاً اَونصرانیاَ)) (6): هر کس امروز و فردا کند وحج را تاخیر اندازد تا بیمرد .خدا روز قیامت او را یهودی یا نصرانی بر می انگیزد.
اکنون مناسب است برخی احکام حج را به یاد آورم.
مسئله119ـ هر مسلمانی که توانایی داشته باشد حج براو واجب است ومعنای استطاعت و توانایی عبارت است از :
الف ـ وقت کافی برای رفت و برگشت به اماکن مقدسه و فرصت انجام اعمال واجب را داشته باشد .
ب ـ تندرستی و توانمندی بر رفتن به اماکن مقدسه و امکان ماندن در آنجا ها به اندازه ادای اعمال وجود داشته باشد .
ج ـ راه مکه باز وایمن باشد طوری که جان یا مال و یا آبروی او را خطری تهدید نکند .
د ـ هزینه لازم فراهم باشد و آن چیزی است که حاجی در راه مکه بدان نیاز دارد از خوردنی ، نوشیدنی ،پوشیدنی و دیگر نیازمندی های سفر و همچنین فراهم بودن وسیله نقلیه که بتواند مسافت راطی کند و خود را به مکه برساند آن هم لایق به شأن او.
هـ ـ به سبب سفر برای حج و هزینه کردن برای آن ،بیم نداشته باشد که پس از برگشت تهی دست شود و خود وخانواده اش در مانده گردند.
مسئله120ـ حج تمتٌع بر ما مردمی که از مکه دور هستیم و در کشورها ویا شهر های دور زندگی می کنیم ، واجب است واز دو عبادت تشکیل میشود :
اوٌلی به نام عمره و دومی به نام حج.
مسئله121ـ درعمره تمتٌع پنج عمل واجب است :
الف ـ احرام در یکی از مقیات ها و آنها جاهایی هستند که احرام از آنها باید بسته شود.
ب ـ هفت شوط طواف خانه خدا .
ج ـ نماز طواف.
د ـ سعی میان صفا و مروه ، هفت شوط.
هـ ـ تقصیر.
مسئله122ـ واجبات حج سیزده عمل است.
1ـ
احرام از مکه .
2ـ
وقوف در عرفات درروز نهم ماه ذی الحجه.
3ـ
وقوف در مزدلفه پاسی از شب عید تا طلوع آفتاب .
4ـ
رمی جمره عقبه ( شیطان بزرگ) در منی به روز عید
5ـ
نحر یا قربانی در روز دهم و یا ایام تشریق در منی .
6ـ
تراشیدن سر و یاتقصیره مو برای مردان در منی .
پس از انجام این شش عمل ، همه آنچه که بر محرم حرام شده بود،حلال میشود جز عمل زناشویی و عطر.و هم چنین شکار بنابراحتیاط واجب.
7ـ
هفت شوط طواف زیارت پس از رجوع از منی به مکه .
8ـ
نماز طواف .
9ـ
سعی میان صفا و مروه هفت شوط .
10ـ
هفت شوط طواف نساء
11ـ
نماز طواف نسأ.
12ـ
بیتوته در منی درشبهای یازده و دوازده و احیاناً شب سیزده.
13ـ
رمی جمرات سه گانه در روز های یازده و دوازده و گاهی هم روز سیزده.
و اینک به نمونه ای از استفتائات و پاسخ های حضرت آیت الله العظمی سیستانی دام ظله العالی توجه کنید:
مسئله123ـ فرودگاه زایران حج ، شهر جدٌه می باشد آیا حاجی می تواند از جدٌه محرم شود؟
جواب: شهر جدٌه میقات نیست و محاذی یکی از میقات هاهم نمی باشد پس از احرام از آنجا برای حج و یا عمره صحیح نیست اما اگر حاجی بداند که میان شهر جدٌه وحرم ، جایی است که با یکی از مقیات ها، محاذی می باشد بعید نیست که احرام از آنجا صحیح باشد همچنانکه احتمال دارد حاجی از محاذات جحفه که یکی از مقیات ها نست بگذرد چنان که او می تواند از جده با نذر محرم شود .
مسئله124ـ اگر سر حاجی به هنگام تراشیدن آن ، رخمی شود و خون آید ،او چه باید باید بکند؟ جواب: هر گاه او د راین زخمی کردن و خون در آوردن متعمٌد نبوده است چیزبر او نیست .
مسئله125ـ هر چند که تکرارحج همه ساله مستحب است اما در بسیاری ازکشورها
و شهرهای اسلامی مؤمنان بینوایی هستند که حتی به یک لقمه طعام و اندکی لباس ، نیازمند ند. اگر امر دایر باشد بین این که کسی دارایی اش رادر حج مستحبی و زیارت امامان معصوم صرف کند و یا احسان و انفاق به این خانواده ها نماید کدام مقدٌم است ؟
جواب : البته یاری رساندن به آنگونه مردمان مؤمن و بینوا ، از حج و عمره مستحبی و زیارت عتبات و عالیات مقدسه با فضیلت تر است اما گاهی حج و عمره و زیارت ائمه ، با برخی امور توأم میشود که فضیلت آن به درجه فضیلت اتفاق بر مؤ منان تهیدست بلکه بالاتر و ثواب بیشتر میرسد. مسئله126ـ حکومت عربستان برای حاجیان در عرفات و منی جاها را اختصاص میدهد وما نمی دانیم آیا آنها در داخل حدود منی و عرفات هستند که حاجی باید وقوف کند یا خارج اند و آیا پرس و جو در این مورد لارم است؟
جواب : اگر حدود اعلام شده که دارای علائم نصب شده می باشد نسل به نسل معلوم بوده است پرس و جو لازم نیست.
مسئله127ـ گفته می شود که برخی قربانگاهها بلکه همه آنها در خارج از منی قرار دارد آیا بر ما واجب است قبل از قربانی کردن در شناخت قربانگاه ، تلاش و تأکید کنیم با علم به این که جستجوی مکان دیگر و پرس وجو از قربانگاه دوم در روز عید قربان چنانکه میدانید بسیار مشکل است زیرا وقت بسیار تنگ می باشد آیاراه حلی وجود دارد؟
جواب : حتماً قربانی باید در داخل منبی ذبح شود و اگر به سبب کثرت حاجیان و تنگی وقت ذبح منحصر به روز عید نسیت وآن را تا پایان روزهای تشریع میتوان عقب انداخت.
مسئله128ـ حاجیان با مشکل قربانی روبرویند و ازاین معنی رنج می برند زیرا گوشت قربانی ها ضایع و هدر می شود با اینکه در بلا د اسلامی بینوایان فراوانی وجود دارد که چندین روز طعم گوشت را نمی چشند در این صورت آیا میتوانیم قربانی رادر شهر خود بکشیمو آیا راه حل ردیگری را پیشنهاد می فرمائید؟
جواب: باید وظیفه شرعی را با ذبح قربانی در منی انجام داد و گناه تضییع گوشتها اگر وجود داشته با شد بر عهده مسئولان است0 مسئله 129ـ اگر دانشجویی در موسم حج ، امتحان دانشگاهی دارد آیا او می تواند حج واجب را به سال آینده بگذارد خصو صاً اگر امتحان درسی برای او جنبه حیاتی داشته باشد و بسیار مهم است ؟
جواب : اگر اطمینان داشته باشد مه در سال آینده می تواند حج بگزارد چنان کاری جائز است و گرنه حج را نمی تواند تأخیر بیندازد و اگر تأ خیر امتحان درسی برای او حرجی باشد و دشوار باشد طوری که عادتاً چنان خسارت و زحمت را نمی توان احمل کرد در این صورت در سال جاری حج براو واجب نمیشود و مستطیع به حساب نمی آید .
مسئله 130ـ شخص مستطیعی در سالهای گذشته به حج نرفته است آیا او می تواند عمره رجبیه به جا آورد و اگر در ماه رمضان توانست چطور؟ جواب: عمره مفرده او صحیح است اما اگر این عمره سبب شود که در سالی آتی نتواند ، حج بگزارد ، انجام چنان عمره جائز نمی باشد مسئله131ـ جوان مجردی است که اخیراً مستطیع شده است واما به فکر ازدواج می باشد و اگر حج بگزارد ازدواج او عقب می افتد ، کدامیک را مقدم بدارد؟
جواب: حج برود و ازدواج را تأخیر بیندازد مگر آنکه تأخیر ازدواج برای او دشوار بوده و زحمت فوق العاده داشته باشد که عادتاً تحمل ناپذیر است، در این صورت ازدواج رامقدم بدارد و خدا داناست.
منبع:
در محضر اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین/ مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت
فیش حج عمره در واقع فیش واریز بانکی است که متعلق به بانک ملت و یا ملی است و به عنوان ودیعه برای رفتن به حج عمره و یا تمتع در نظر گرفته می شود.
مبلغ فیش حج برای هر کدام حج عمره و یا تمتع متفاوت است.
برای خرید فیش حج عمره ، پس توافق خریدار و فروشنده، هر دو به محضر رفته و محضرخانه نقل و انتقالات قانونی را انجام می دهد سپس به دفاتر معتبر فیش حج که در سایت حج و زیارت نیز موجود است رفته تا فروش فیش حج به صورت قانونی انجام شود. فروش فیش حج عمره تا الویت 600 به غیر از خانواده درجه یک صورت می گیرد.