نماد سایت مجله سلامتی ایران

دلایل درد و گرفتگی ساق پا هنگام خواب و راه درمان آن

گرفتگی عضلات معمولا در ناحیه ساق پا و یا کف پا اتفاق می افتد اما گاهی اوقات ممکن است زانو های افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این درد تا حدی شدید است که فرد را از خواب بیدار کرده و ممکن است در عضلات مورد نظر حس سفت بودن به وجود بیاید. این گرفتگی های عضلانی ممکن است بین چند دقیقه تا یک شب کامل به طول بیانجامند. کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می شود ؟ ممکن است کمبود ویتامین B12 باعث درد ساق پا شود، بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین می‌تواند مفید باشد.

خواب, درمان

اگر از چنین گرفتگی های عضلانی در پا رنج می برید در ادامه توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرده ایم. در ادامه لیستی از علل درد ساق پا هنگام خواب را با هم مرور می کنیم. درد پای شبانه شما ممکن است در اثر کم آبی بدن رخ دهد. دلیل این موضوع نیز آن است که کم آبی منجر به بر هم خوردن تعادل الکترولیت در خون شده و گرفتگی عضلات گریبان گیر فرد می شود. بنابراین دفعه بعدی که در طول شب به خاطر درد و گرفتگی عضله پا از خواب بیدار شدید حتما کمی آب بنوشید.

در بسیاری از موارد، کمبود مواد مغذی در بدن عامل اصلی بروز گرفتگی عضلات و درد پا در شب به حساب می آید. جهت اندازه گیری سطح کلسیم، منیزیم و پتاسیم آزمایشاتی وجود دارد که وجود هرگونه عدم تعادل در این زمینه را نشان می دهند. روز سخت و پر کار پا ممکن است منجر به بروز گرفتگی عضلانی در این ناحیه شود و این مورد نیز معمولا در شب خود را نشان می دهد. طبق گفته نویسندگان یک تحقیق در یک ژورنال تحقیقاتی استفاده بیش از حد از عضلات و خستگی منجر به گرفتگی می شود.

اگر بخش زیادی از روز خود را ایستاده اید، احتمال بروز درد پا در شب بالا خواهد بود. یکی از دلایل این موضوع نیز آن است که وقتی ایستاده باشید، خون و آب در ناحیه پایین بدن تجمیع می شوند و در نتیجه شاهد عدم تعادل مایعات و گرفتگی عضله در شب ها خواهید شد. اگر به پنجاه سالگی رسیده اید و به شکل مکرر درد در پای خود احساس می کنید، شاید علت اصلی بروز درد و گرفتگی عضلات پای شما همین بالا رفتن سن باشد. با بالا رفتن سن، افراد نورون های حرکتی خود را از دست می دهند و در نتیجه گرفتگی عضلات در شب رخ می دهد.

برخی بیماری های خاص نظیر آرتروز، دیابت، فشار خون بالا و حتی افسردگی منجر به بروز مشکل گرفتگی عضلات پا می شوند. تحقیقات نشان می دهند که این موارد ممکن است در کارکرد رشته های عصبی بدن تداخل ایجاد کرده و منجر به بروز درد پا در افراد شوند. اگر باردار هستید، این احتمال وجود دارد که ایجاد تغییرات در گردش خون بدن شما و بالا رفتن وزن منجر به بروز گرفتگی عضلات در پا و در نتیجه درد ساق پا شوند. طبق گفته اتحادیه بارداری ایالات متحده آمریکا، وجود فشار از سمت جنین در حال رشد به رشته های عصبی بدن بانوان می تواند یکی از عوامل بروز درد و گرفتگی عضلات پا باشد.

شما برای راه رفتن و انجام کارهای روزانه و تقریباً هر فعالیتی به پاهای خود نیاز دارید و همان‌طور که شاید قبلاً شنیده باشید پای شما قلب دوم شماست. درد و گرفتگی پا می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود گاهی به دلیل فعالیت بیش از حد و آسیب‌های جزئی ایجاد می‌شود که جای نگرانی نیست؛ ولی گاهی می‌تواند علت جدی‌تری داشته باشد. درصورتی‌که بیماری زمینه‌ای خاصی دارید و یا آسیب جدی به پای شما وارد شده است حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا با تشخیص به‌موقع درمان لازم برای شما تجویز شود.

عدم کشش بعضی عضلات خاص برخی محققان نظریه پردازی کرده‌اند که سبک زندگی مدرن ما در بوجود آمدن این درد، سهیم است. در حالی که اجداد باستانی ما زمان زیادی را به حالت چمباتمه زدن می‌گذرانند – وضعیتی که باعث کشش تاندون‌ها و عضلات پا می‌شود – زندگی عصر حاضر ما نیاز به آن را برطرف کرده است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سبک زندگی بی‌تحرک ما که زمان زیادی را در حالت نشسته صرف می‌کنیم، باعث کاهش طول و تحرک عضله و تاندون می‌شود و ممکن است منجر به گرفتگی و درد شود.

کارشناسان مشاهده کرده‌اند علت درد ساق پا هنگام خواب می‌تواند در اثر خوابیدن در حالت نامناسب، که پا اغلب در وضعیت «خم شدن کف پا» قرار دارد – به این معنی که انگشتان پا از شما دور شده و عضلات ساق پا در حالت کوتاه‌تری قرار می‌گیرند، باشد. هنگامی که پا برای مدت طولانی در این حالت قرار می‌گیرد، حتی حرکات کوچک پا نیز می‌تواند باعث گرفتگی شود. خوابیدن به پهلو، در حالی که پاها روی تخت است یا در موقعیت دیگری قرار دارد که انگشتان شما را خنثی نگه می‌دارد – نه اینکه از شما دور شود – ممکن است موقعیت بهتری برای این عضلات باشد.

تحقیقات نشان داده که گرفتگی شب هنگام پا بیشتر در فصل زمستان دیده می‌شود. گرچه برای همه افراد صدق نمی‌کند، اما تکرار این گرفتگی‌ها در اواسط ماه ژانویه به اوج می‌رسد. این گرفتگی‌های عضلانی ناشی از مسائل عصبی است – نه اختلالات عضلانی. آزمایشات الکترومیوگرام نشان داده است که اعصابی که از ستون فقرات به پایین ساق پا می‌روند باعث ایجاد این گرفتگی‌ها می‌شوند. پس علت درد ساق پا هنگام خواب در تابستان چیست؟ رشد و ترمیم اعصاب ممکن است در تابستان بیشتر فعال شود زیرا میزان ویتامین D بدن بیشتر است. بدن شما از قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D تولید می‌کند.

برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود آب بدن باعث درد ساق پا می‌شود. یک الگوی فصلی مشخص در تعداد گرفتگی عضلات بدن وجود دارد، که با تعداد بیشتر در تابستان و تعداد کمتر در زمستان مشخص می‌شود. دردهایی که درطول استخوان قدامی جلوی پا یعنی درشت نی ایجاد می‌شود به عنوان درد ساق پا شناخته می‌شود. علت درد ماهیچه ساق پا، فعالیت و درگیری ماهیچه‌های پا در افرادی مثل ورزشکاران، دونده‌ها و سربازان است و در مواردی التهاب و کشش استخوان‌های اطراف پا و تاندون‌ها موجب درد ساق پا می‌شود. معمول‌ترین نشانه درد ساق پا، امتداد یافتن درد در ناحیه درشت نی و تورم در این ناحیه است.

علت‌های درد ساق پا

اگر عضلات ساق پا تحت فشار قرار بگیرد یا ضربه‌ای به آن وارد شود که موجب آسیب دیدن تاندون‌ها شود اولین واکنش التهاب و درد است. در مواردی ساق پا ورم می‌کند. علت‌هایی که می‌تواند موجب درد ساق پا و ورم ساق پا شود را در ادامه بررسی می‌کنیم. ورم پاها یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که به‌علت تجمع مایعات در بدن ایجاد می‌شود. همچنین تغییر در میزان غلظت کلسیم و خسته شدن عضلات ساق پا در اثر اضافه وزن علت درد است. در صورتی که درد و ورم ساق پای شما زیاد است و باردار هستید، چند توصیه به شما داریم. اول اینکه نمک کمتر مصرف کنید، پاهایتان را آویزان نکنید و با پزشکان آنلاین ماما در پذیرش ۲۴ تماس بگیرید تا شما را برای رفع مشکل راهنمایی کنند

خروج از نسخه موبایل