نماد سایت مجله سلامتی ایران

در مدارس استان قزوین با کمبود 420 معلم ورزش مواجهیم 

در مدارس استان قزوین با کمبود 420 معلم ورزش مواجهیم 

صالح یاوری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مجله سلامتی ایران با تشریح وضعیت سرانه ورزشی و طرح های نیمه تمام در آموزش و پرورش و مدارس استان اظهارداشت: سرانه ورزش دانش آموزی قبل از دولت سیزدهم 32 سانتیمتر برای هر دانش آموز بود که با اقدامات انجام شده این میزان در حال حاضر به 48 سانتیمتر رسیده است.

در مدارس استان قزوین با کمبود 420 معلم ورزش مواجهیم 

وی بیان کرد: سرانه استاندارد ورزش دانش آموزی در کشور یک متر است که برای رسیدن به این استاندارد باید طرح های نیمه تمام را تکمیل و طرح های جدیدی را هم افتتاح کنیم.

یاوری تصریح کرد: امروز دیگر استاندارد سرانه ورزشی را بر اساس تعداد واحدهای ورزشی و سانتیمتر فضا نیست بلکه بر اساس میزان دسترسی دانش آموزان به فضاهای ورزشی تعیین شده و این کار به روز رسانی شده است.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در شرایط کنونی طراحی ها به گونه ای است که از نظر جغرافیایی حداقل در استان قزوین دانش آموزان در کمتر از 30 دقیقه امکان دسترسی به امکانات و فضاهای ورزشی را داشته باشند.

وی یادآورشد: درحال حاضر در شهر قزوین امکان دسترسی دانش آموزان به فضاهای ورزشی در کمتر از دو دقیقه و در شهرهای دیگر سه دقیقه است ولی در روستاهای دورافتاده این امکان تا کمتر از 30 دقیقه تعریف شده است.

48 فضای ورزشی در مدارس استان داریم

یاوری در خصوص وضعیت فضاهای ورزشی در مدارس استان نیز اظهارداشت: فضاهای روباز و چمن های موجود در مدارس استان قبل از سال 1400 تعداد 36 فضای ورزشی بود که امروز تعداد 48 فضای ورزشی روباز به وضعیت قبلی اضافه شده است.

وی افزود: سال گذشته 15 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و 12 میلیارد تومان از محل کمک خیرین را جذب کردیم و 48 فضای جدید در مدارس احیا شد.

این مسئول ورزشی بیان کرد: امسال تاکنون 15 فضای ورزشی بهینه سازی، بهسازی و احداث شده است.

یاوری گفت: بیش از 20 فضای چمن مصنوعی در استان غیر قابل استفاده بود که همه آنها تعمیر و بازسازی و قابل استفاده شده و کف پوش های 5 سالن ورزشی نیز تعمیر و تعویض و آماده بهره برداری شده است.

وی افزود: قزوین تنها استانی بود که سرانه ورزشی آبی و استخر نداشت و در کنار این کمبود 5 پروژه نیمه تمام هم داشتیم که عمر آنها 15 سال بود که با کمک مدیرکل آموزش و پرورش استان و حمایت استانداری و برنامه و بودجه توانستیم اولین استخر دانش آموزی با نام نهم دی را در خیابان راه آهن در جنوبی ترین نقطه شهر و محروم ترین منطقه از نظر ورزشی افتتاح کنیم.

یاوری اظهارداشت: در خیابان راه آهن نه شهرداری و نه اداره ورزش هیچ فضای ورزشی نداشتند که با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد تومان توانستیم استخر 9 دی را تکمیل کنیم که از محل اعتبارات محرومیت زدایی و بخشی هم از منابع سفر ریاست جمهوری تامین شد.

وی اضافه کرد: در خیابان راه آهن و محوطه راه آهن یک فضای چمن مصنوعی و سالن روباز هم افتتاح کرده ایم که در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

یاوری گفت: در سال تحصیلی آینده حداقل فضای ورزشی دانش آموزی را به 63 سانتیمتر و تعداد فضاهای ورزشی را به دو برابر کنونی خواهیم رساند تا شرایط بهتری برای ورزش دانش آموزان مهیا شود.

کمبود 420 معلم ورزش در استان 

وی در خصوص تعداد معلمان ورزش و مراقبان سلامت هم بیان کرد: در استان قزوین 503 معلم ورزش داریم که خوشبختانه در متوسطه اول و دوم تمامی دانش آموزان ساعات اختصاصی ورزش را دارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان قزوین اظهارداشت: در مقطع ابتدایی از 500 معلم ورزش تعداد 174 آموزگار درس تربیت بدنی هستند که با کمبود معلم ورزش مواجهیم و باید تامین شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 420 معلم ورزش کمبود داریم اما چون ساعت تربیت بدنی پیش بینی نشده همان آموزگاران پایه تدریس ورزش را هم انجام می دهند و در بخش ابتدایی دو روز زنگ تربیت بدنی و سلامت پیش بینی شده تا از این فضا استفاده لازم 
صورت گیرد.

این معلم ورزش اضافه کرد: در حوزه سلامت 99 مراقب سلامت داریم که موضوع سلامت دانش آموزان، مراقبت های اولیه، ارزیابی اولیه و توصیه های اولیه را انجام می دهند.

وی گفت: در استان قزوین 560 مراقب سلامت لازم داریم که هم اکنون فقط 99 مراقب سلامت داریم که 456 مراقب هم در استان کم داریم که با تعهدی که در وزارتخانه برای استخدام جدید داده شده امیدواریم در اسفند و بهمن ماه با ورود نیروهای جدید این مشکلات و کمبودها برطرف شود.

یاوری اظهارداشت: ساعت ورزش در مدارس جدی گرفته می شود لذا هم کار تخصصی شده و هم در کتاب ها درس تربیت بدنی داریم و کار تخصصی انجام می دهند.  

وی اضافه کرد: در هر پایه و مقطعی از تحصیل ابلاغ کردیم که دانش آموزان بعد از 12 سال تحصیل خود بایستی چهار مهارت ورزشی را یاد بگیرند که در ابتدایی دور اول یک مهارت ورزشی از میان دویدن و پریدن و پرتاب و در ابتدایی دور دوم یک مهارت از رشته هایی مانند تنیس روی میز، دو ومیدانی و شنا باید آموزش ببینند.

این معلم ورزشی اظهارداشت: همچنین دانش آموزان در مقطع متوسطه اول یک مهارت و متوسطه دوم هم یک مهارت از میان رشته های والیبال، بسکتبال و هند بال باید آموزش ببینند و در پایان هر دوره گواهی ورزشی کسب کنند.

یاوری در خصوص طرح های نیمه تمام ورزشی هم اظهارداشت: در استان قزوین در حال حاضر 5 استخر نیمه کاره داریم که بیش از 17 سال رها شده و نیمه تمام است که یک استخر در مینودر و یک استخر در جنب اداره آموزش و پرورش، استخر شهید رجایی و استخر شهرصنعتی البرز، استخر گلها و استخر آوج نیمه تمام است.

وی بیان کرد: همچنین 10 سالن ورزشی نیمه تمام داریم که بیش از 10 سال قدمت دارند و رها شده اند که باید تکمیل شوند.

یاوری افزود: در سفر ریاست جمهوری 100 میلیارد تومان برای تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی پیش بینی شده که تاکنون فقط 20 میلیارد تومان آن تخصیص داده شده که توانستیم از این محل استخر دانش آموزی راه آهن را تکمیل کنیم و برای استخر شهید رجایی و تکمیل سالن هنرستان امیرکبیر هم از این اعتبارات استفاده خواهد شد.

وی اظهارامیدواری کرد با تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی ضمن افزایش سرانه ورزش مدارس به سلامت دانش آموزان هم کمک شود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل