نماد سایت مجله سلامتی ایران

جاده درگز به دوغایی بعد از ۱۰ سال فقط ۱۵ درصد پیشرفت دارد

جاده درگز به دوغایی بعد از ۱۰ سال فقط ۱۵ درصد پیشرفت دارد

طراحی, مجلس شورای اسلامی, مسجد

مجله سلامتی ایران/خراسان رضوی معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری درگز گفت: عملیات عمرانی جاده درگز به دوغایی بالغ‌بر ۱۰ سال قبل آغاز شد اما تاکنون فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری درگز در گفت و گو با مجله سلامتی ایران مهمترین محور توسعه شهرستان را تکمیل جاده درگز-دوغایی دانست و گفت: به رغم اینکه مهمترین دغدغه فعلی برای توسعه شهرستان جاده درگز-دوغایی است اما تاکنون فقط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سید اکبر محدث عنوان کرد: بدون شک توسعه هر بخش در شهرستان منوط به داشتن جاده مناسب خواهد بود و تا زمانی که این محور به نتیجه نرسد هر برنامه‌ای هم که در درگز اجرا کنیم هیچ خروجی مناسبی نخواهد داشت.

وی با اعلام اینکه باید هر چه زودتر جاده درگز به دوغایی به نتیجه برسد، اظهار کرد: عملیات اولیه این محور بیش از ۱۰ سال قبل شروع شده ولی هنوز ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر پیشرفت فیزیکی ندارد.

معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری درگز پیشرفت فیزیکی این محور را منوط به پیگیری‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تریلی و خودروی سنگین از این جاده ترانزیتی تردد دارند که به دلیل غیر استاندارد بودن ماهیانه چندین نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

نبود جاده مناسب شهرستان را از بسیاری سرمایه‌گذاری‌ها محروم کرده

وی افزود: متأسفانه نبود جاده مناسب شهرستان را از بسیاری سرمایه‌گذاری‌ها محروم کرده است، در صورتی که اگر جاده به نتیجه برسد ۵۰ تا ۶۰ درصد مشکلات منطقه رفع خواهد شد.

محدث با اعلام اینکه زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در شهرستان وجود دارد، بیان کرد: هرچند وجود دو رودخانه فعال، نزدیکی با کشور ترکمنستان، وجود پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند صنایع تبدیل کشاورزی، گردشگری، اکوتوریسم و… از جمله مزیت‌های منطقه محسوب می‌شود اما باز هم ابتدا باید جاده به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه اگرچه در سال‌های مختلف کارگاه‌های تولیدی در این شهرستان احداث شد اما به دلیل جاده نامناسب تعطیل شدند، گفت: شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز از طریق ۲ جاده کوهستانی درگز – قوچان و درگز – کلات با دیگر نقاط خراسان رضوی ارتباط دارد و به خاطر قرار گرفتن بین مرز ترکمنستان از شمال و کوه‌های هزار مسجد و ارتفاعات پارک ملی تندوره در جنوب، به نوعی در بن‌بست جغرافیایی قرار گرفته و راه حل رهایی از این بن‌بست که راه را بر توسعه و خدمت‌رسانی به مردم مرزنشین این شهرستان ناهموار کرده، ساخت جاده مناسب یعنی جاده درگز – دوغایی است.

معاونت برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری درگز افزود: هرچند در شهرستان درگز با کمبود نیرو و تجهیزات برای بیمارستان امام خمینی(ره) مواجه هستیم و از سویی به دلیل نیمه فعال و غیرفعال بودن شهرک صنعتی کمبود فرصت‌های شغلی را داریم اما باز هم به دلیل نبود جاده مناسب و استاندارد نیرو و سرمایه‌گذاری تمایلی به حضور در شهرستان ندارد.

وی اظهار کرد: می‌توانیم در شهرستان کشتارگاه، گلخانه‌های صنعتی و دیگر صنایع را داشته باشیم اما جاده به سنگ بزرگی برای رسیدن به این اهداف تبدیل شده است و انجام هیچ کدام شدنی نیست.

پیشرفت شهرستان در گرو جاده استاندارد

محدث در مجموع پیشرفت شهرستان را در گرو جاده استاندارد و به نتیجه رسیدن محور درگز به دوغایی دانست و گفت: تردد در مسیر فعلی هزینه‌های اضافی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند و موجب می‌شود صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی افزود:  احداث جاده دوغایی به درگز از درخواست‌های دیرینه مردم این منطقه است که امیدواریم با مساعدت مسئولین و دست اندرکاران بخش‌های مختلف استان این خواسته هر چه سریع‌تر محقق شود.

محدث گفت: برای ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام در شهرستان با احتساب پروژه‌های ملی، حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی اظهار کرد: در پروژه‌های نیمه تمام، تقریباً ۵ تا ۶ پروژه شاخص‌تر هستند که مهمترین آنها پروژه جاده درگز است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این ۲ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده و از طریق وزارت کشور پیگیری می‌شود.

وی از تهیه سند توسعه شهرستان خبر داد و عنوان کرد: هرچند سندی که تهیه شده کلی بوده و جزئیاتی که در واقعیت با آن درگیر هستیم در آن دیده نشده اما محقق شدن آن منوط به درآمدها و تخصیص اعتبارات درد.

 مسیر فعلی اتصال دو شهر درگز و دوغایی به طول ۹۰ کیلومتر و عبور از مناطق کوهستانی سخت، مسیری نامناسب چه برای کاربری ترانزیتی و چه برای کاربری سیاحتی است، مسیر جدید طراحی شده برای اتصال درگز به سه راهی دوغایی با عبور از گردنه‌های الله‌اکبر و خادمانلو در نهایت از مسیر تبارک به سه راهی دوغایی می‌رسد و بدین طریق این محور ۶۶ کیلومتر کوتاهتر می‌شود که علاوه بر کوتاه شدن زمان سفر، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های جاری ترانزیت کالا به ویژه مصرف سوخت به همراه دارد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل