نماد سایت مجله سلامتی ایران

تاثیر داستان سرایی تصویری و انیمیشن در رشد کسب‌وکارها

بازی, تکنیک در داستان, فروش قصه

داستان سرایی یک روش خارق‌العاده برای میخکوب کردن مخاطبین شما است. اگر در مورد استوری تلینگ و مزیت‌های آن اطلاعی ندارید؛ این مطلب را بخوانید.روباه و زاغ، دهقان فداکار، چوپان دروغ‌گو، تصمیم کبری و … مطمئن هستم که اکثر شما که در حال خواندن این مطلب هستید؛ با این داستان‌ها آشنایی دارید. حتی اطمینان دارم که همین الان می‌توانید خلاصه‌ای از این داستان‌‎ها را روی یک تکه کاغذ بنویسید. اما چرا با وجود اینکه ما خیلی از مطالب درسی دوران مدرسه را فراموش کرده‌ایم؛ اما این داستان‌ها در ذهن ما هک شده‌اند.

بازی, تکنیک در داستان, فروش قصه

ما انسان‌ها با داستان بزرگ شده‌ایم. ابتدا با داستان‌های مادر به خواب می‌رفتیم، سپس با قصه‌های کتاب‌های درسی آشنا شدیم و الان هم جذب داستان‌هایی می‌شویم که تبدیل به فیلم می‌شوند. انگار علاقه به داستان سرایی و گوش دادن به آن، در وجود ما نهفته شده است. اما موضوع زمانی جالب‌تر شد که انسان‌های دوراندیش و خلاق، از اهمیت داستان گویی در کسب‌و‌کار استفاده کردند.

نتیجه این عمل، عاشق کردن مشتریان بود و باعث شد که برند آن‌ها جهانی شود. اگر شما بتوانید از داستان گفتن در بازاریابی کسب‌و‌کار خود استفاده کنید؛ قلب مشتریان خود را تسخیر خواهید کرد. در ادامه شما را با مبحث جذاب داستان سرایی آشنا خواهم کرد.

پس از اکران موفقیت‌آمیز انیمیشن سه‌بعدی داستان اسباب بازی (Toy Story)، استفاده از بسته‌های فراوان از کاغذها در جهت طراحی شخصیت‌ها و محیط قصه، به مرور کاهش پیدا کرد و طراحان به ابزارهای دیجیتال روی آوردند.

استوری تلینگ چیست؟ | داستان سرایی یعنی چه؟

داستان سرایی به انگلیسی معادل story telling بوده و معنی استوری تلینگ با کلماتی مانند داستان گویی و داستان گفتن برابر است. در این بخش به دنبال پاسخ به یک سوال مهم هستیم: storytelling چیست ؟ داستان سرایی یا استوری تلینگ یکی از شیوه‌های بسیار مؤثر در انتقال مفاهیم و رویدادها برای مخاطبین است.

هر چند معنی داستان سرایی برای همه ما مشخص است؛ اما اهل فن از آن به عنوان یک هنر برای ورود به ذهن افراد یاد می‌کنند. با استفاده از داستان نویسی شما قدرت تجسم را در مخاطبین خود ایجاد کرده و آن‌ها راحت‌تر با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

اصلی‌ترین مفهوم و کاربرد storytelling در برانگیختن و تحریک احساسات مخاطبین بوده و اثرات قابل توجهی را در انسان ایجاد می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق آمار، تولید محتوا با داستان در بالای %90 اوقات توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. جلب توجه دقیقا همان چیزی است که در بازاریابی، تبلیغات به دنبال آن هستند.

زمانی که شما بتوانید در وهله اول توجه مخاطب را به خود جلب کنید؛ آن‌گاه می‌توانید قدم‌های بعدی را جهت فروش محصولات یا خدمات خود بردارید. در اینجا این نوید را به شما می‌دهیم به محض اینکه درک کردید که محتوای داستان چیست و از آن در امور بازاریابی خود استفاده کردید؛ مخاطبین شما مشتاق شنیدن داستان‌هایتان هستند.

ویژگی‌های محتوای داستان

در قسمت قبل با معنی داستان نویسی آشنا شدیم، اما یک داستان گویی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این قسمت پارامترهایی را به شما معرفی می‌کنیم که محتوای داستان شما را جذاب‌تر خواهد کرد.محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطبین به خواندن آن اشتیاق پیدا کرده و خواندن آن را به اتمام برسانند.

مخاطبین عاشق محتواهایی هستند که چیزی را به آن‌ها آموزش دهد. در این صورت جنبه تبلیغاتی محتوا نزد آن‌ها کم رنگ شده و با اشتیاق بیشتری خواسته شما را انجام می‌دهند.تولید محتوایی که بتواند نظر تمامی انسان‌ها را به خود جلب کند؛ کاری دشوار است. اما دقت کنید که محتوای شما باید طوری باشد که بتواند برای مخاطبین هدف‌تان(با هر گروه سنی) جذاب باشد.

داستان سرایی جای به کار بردن کلمات پیچیده و فلسفی نیست! بلکه داستان باید به گونه‌ای باشد که خواننده هنگام خواندن هیچ مشکلی نداشته و زود با داستان ارتباط بگیرد.تمامی داستان‌ها یک پیام اصلی و مهم در خود پنهان کرده و آن را به صورت نامحسوس به مخاطب انتقال می‌دهند. شما هم باید ابتدا پیام اصلی خود را انتخاب کرده و در داستان قرار دهید.

چرا ما هنوز داستان تصمیم کبری را به خاطر داریم و گاهی هم در زندگی روزمره از آن مثال می‌زنیم؟ چون این داستان به اندازه‌ای زیبا بوده که در ذهن ما هک شده است. آیا شما هم می‌توانید داستان را طوری انتقال دهید که در ذهن مخاطبین ثبت شود؟

یک رکن اصلی در استوری تلینگ، وجود یک شخصیت یا همان قهرمان داستان است. اگر همچین شخصی وجود نداشته باشد؛ داستان گفتن بی معنی است.شاید شما هم دیده باشید که گاهی فیلم های هندی را به خاطر داستان‌های اغراق‌ آمیز مسخره می‌کنند. شما نباید اجازه دهید که این اتفاق ناخوشایند برای storytelling شما رخ دهد.

یک داستان گویی با داشتن یک پایان خوب کامل می‌شود. در اینجا شما می‌توانید مخاطب را به انجام کار مورد نظر خود دعوت کنید.

شما باید هنگام داستان سرایی از چالش‌ها و دغدغه‌های مخاطب سخن بگویید تا آن‌ها با داستان شما همزاد پنداری کند. در این هنگام است که با معرفی محصول و خدماتتان، در ذهن مشتری ورود پیدا خواهید کرد.

مزیت‌های استفاده از داستان سرایی در تولید محتوا

شاید با خواندن جملات بالا هنوز قانع نشده باشید که از محتواهای داستان گونه استفاده کنید. اگر اینطور است؛ پیشنهاد می‌کنم که حتما این قسمت را با دقت مطالعه فرمایید.

1- هنگام داستان سرایی هورمون عشق آزاد می‌شود

اکسی توسین یا همان هورمون عشق در هنگام داستان سرایی در ذهن خواننده ایجاد می‌شود. این هورمون زمانی آزاد می‌شود که فرد در حال لذت بردن است. حال فرض کنید که مخاطبین در حالی که هورمون عشق در ذهنشان آزاد شده در حال خواندن محتوای شما هستند. چه می‌شود!

2- همزاد پنداری، اصلی‌ترین مزیت استوری تلینگ

همزاد پنداری خاصیت ذاتی داستان‌ها بوده و به صورت غیر ارادی انجام می‌گیرد. حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که در حال تماشای یک فیلم، خود را جای شخصیت اصلی داستان قرار داده‌اید. حال فرض کنید که محتوایی خلق کرده‌اید که با اصول استوری تلینگ گره خورده است. در این هنگام اگر از مشکلات مخاطبین هدف خود سخن گفته و محصول خود را به عنوان راه‌حل معرفی کرده باشید؛ خود را بسیار به فروش نزدیک کرده‌اید.

3- story telling ابزاری قوی در انتقال مفاهیم

آیا می‌دانید که پیام اصلی داستان دهقان فداکار چی بود؟ تمامی کودکانی که این درس را خواندند؛ مفهوم فداکاری را با این داستان درک کردند. شاید اگر قرار بود که مفهوم فداکاری را با جملات سنگین به ما بیاموزند؛ خیلی به اندازه داستان با آن ارتباط نمی‌گرفتیم. شاید پیام شما هم این باشد که محصولات یا خدمات شما می‌تواند مشکل مخاطبین را حل کند. اگر آن را با یک محتوای داستان گره بزنید؛ اثرگذاری بیشتری خواهید داشت.

4- داستان گویی، یک روش بازاریابی کم هزینه

احتمالا همیشه به دنبال این بودید که با روش‌های کم هزینه اما موثر بازاریابی انجام دهید. اگر واقعا اینطور است؛ حتما از استوری تلینگ استفاده کنید. چون نسبت به روش‌های تبلیغاتی گران قیمت، ارزان‌تربوده و تأثیرات قدرتمندی هم دارد.

5- استوری تلینگ باعث نزدیکی می‌شود

آیا داستان بینوایان اثر ویکتور هوگو را به خاطر دارید؟ این داستان آنقدر در جهان معروف بوده که تمامی انسان‌ها از هر کشور و با هر رنگ پوستی، با آن ارتباط گرفتند. این خاصیت داستان گفتن (tell story) است که شما را در جذب مخاطب بسیار توانا می‌سازد.

6- استوری تلینگ الهام بخش است

اگر کمی در مورد انسان‌های موفق تحقیق کرده باشید؛ حتما داستان‌های افرادی مانند بیل گیتس و جف بزوس را شنیده‌اید. اینکه چگونه کار خود را در گاراژ خانه خود شروع کرده و پس از سختی‌های زیاد به موفقیت رسیدند. بدون شک یکی از دلایل موفقیت این غول‌های کسب‌و‌کار، داستان موفقیت آن‌ها است که تاکنون در سایت‌ها و کتاب‌های زیادی شرح داده شده است.

7- با storytelling در خاطره‌ها خواهید ماند

انسان‌ها داستان‌ها را فراموش نمی‌کنند. شاید تمامی متن‌های یک قصه را به خاطر نیاورید؛ اما حتما کلیات داستان را همیشه به خاطر خواهید داشت. افراد موفق به خوبی می‌دانند که برای رسیدن به موفقیت، باید در گوشه‌ای از ذهن مخاطب ماندگار شوند و استوری تلینگ یکی از ابزارهای مناسب برای انجام این کار است.

8- مخاطب نمی‌تواند محتوای شما را نادیده بگیرد

صادقانه از خود بپرسید که هنگام مواجه با پیام‌های تبلیغاتی چه کاری انجام می‌ دهید؟ مطمئن هستم که بدون هیچ معطلی از کنار آن می‌گذرید. اما داستان سرایی در تبلیغات چنان اثری دارد که مخاطب نمی‌تواند به سادگی از کنار آن بگذرد.

 

خروج از نسخه موبایل