نماد سایت مجله سلامتی ایران

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

روشهای درمان افتادگی پلک متنوع هستند. یکی از این روشها تزریق بوتاکس برای رفع افتادگی پلک است. اگرچه تزریق بوتاکس یک فرایند ایمن است و عوارض خطرناک آن به ندرت رخ میدهند اما با این حال این روش نیز مانند هر روش دیگری با عوارضی همراه است. گاهی ممکن است پس از تزریق بوتاکس افتادگی پلک رخ دهد که علاوه بر تاثیر منفی آن بر زیبایی افراد، میتواند موجب نگرانی آنها نیز گردد.

بوتاکس

رفع افتادگی پلک

روشهای مختلفی برای افتادگی پلک به کار میروند که بسته به شدت افتادگی پلک، علت افتادگی پلک و انتظار افراد از نتایج روند درمانی انتخاب میشوند. از جمله روشهای رفع افتادگی پلک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افتادگی پلک به هر وضعیتی گفته میشود که در طی آن پلک از جایگاه طبیعی خود جابجا شده و در محلی پایین تر از محل طبیعی خود قرار گیرد. اگرچه تزریق بوتاکس میتواند برای لیفت پلک به کار رود اما خود این روش گاهی میتواند عامل افتادگی پلک باشد. بوتاکس یک سم بسیار خطرناک است که در دوز بالا کشندگی بالایی دارد اما در دوز پایین در پزشکی به کار میرود. این سم با تاثیر بر پیام رسانی عصبی به عضلات، منجر به فلج شدن عضلات میکند. از همین خاصیت بوتاکس در پزشکی استفاده میشود.

اگر دوز بسیار پایینی از بوتاکس به عضلاتی تزریق شود که دچار انقباض ناخواسته میشوند میتواند منجر به رفع ، رفع چین و چروک پیشانی و خط اخم شود؛ زیرا این نوع چین و چروک ها میتوانند در اثر انقباض عضلات ایجاد شوند و جلوگیری از انقباض عضلات میتواند این خطوط را رفع نماید. تزریق بوتاکس در کنار تزریق ژل، تزریق فیلر، استفاده از لیزر برای جوانسازی پوست، جوانسازی پوست با روش آر اف و … از رایج ترین روشهای جوان سازی پوست به شمار میرود.

علت افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس

گاهی ممکن است پس از تزریق بوتاکس، این ماده به بافت های دیگر نیز مهاجرت کرده و عوارض ناخواسته ای ایجاد کند. یکی از این عوارض ناخواسته ممکن است افتادگی پلک بعد از بوتاکس باشد. اما بصورت دقیق تر چه چیزی باعث افتادگی پلک بعد از بوتاکس میگردد؟

دو ناحیه از صورت وجود دارند که حرکت بوتاکس به این دو ناحیه میتواند منجر به افتادگی پلک گردد: پیشانی و ناحیه بین دو چشم
افتادگی پلک زمانی که در اثر اختلال در عملکرد عضلات پلک باشند پتوز (ptosis) نام دارد. حرکت بوتاکس به پیشانی یا ناحیه بین دو چشم میتواند منجر به ایجاد پتوز گردد. گاهی برای رفع چین و چروک پیشانی ممکن است بوتاکس به نواحی بالای ابرو تزریق گردد. در برخی موارد ممکن است این تزریق منجر به افتادگی ابرو شود و نیروی وزن ابرو نیز افتادگی پلک را ایجاد کند. گاهی نیز برای رفع خطوط عمودی بین دو ابرو ممکن است بوتاکس به ناحیه بین دو ابرو یا دقیقا بالای ابرو تزریق شود و در این حالت ممکن است بوتاکس حرکت کرده و علاوه بر ناحیه بین دو ابرو، عضلاتی که مسئول بالا نگه داشتن پلک هستند را نیز دچار فلج موقتی کند و پتوز ایجاد شود.

افتادگی ابرو بعد از تزریق بوتاکس

افتادگی ابرو نیز در شرایط مشابهی با افتادگی پلک ایجاد میشود. برای مثال در صورتی که هدف از تزریق بوتاکس، رفع چین و چروک پیشانی باشد ممکن است بوتاکس تزریق شده به پیشانی و نزدیک ابرو، به سمت عضلات پایین تر و سمت ابرو حرکت کرده و منجر به فلج موقت عضلات ابرو شود. در این حالت این عضلات توان بالا نگه داشتن ابرو را از دست داده و منجر به افتادگی ابرو میشوند. افتادگی ابرو نیز میتواند منجر به افتادگی پلک گردد.

درمان افتادگی پلک ناشی از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یک روش درمانی با تاثیر موقت است و پس از گذشت چند ماه به تدریج تاثیر بوتاکس از بین میرود. معمولا تزریق بوتاکس به 3 تا 7 ماه زمان نیاز دارد تا کاملا تاثیر آن از بین برود اما افتادگی پلک ناشی از تزریق بوتاکس سریعتر رفع شده و انتظار داریم پس از 4 تا 6 هفته (یا در برخی موارد سه تا 4 ماه) بصورت خودبخودی رفع گردد. علاوه بر گذر زمان روشهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانند به بهبود سریعتر وضعیت پلک افتاده کمک کنند؛ از جمله:

چند روز بعد از بوتاکس صورت میشه مو رنگ کرد؟

تزریق بوتاکس با سوزنهای بسیار ظریفی رخ میدهد. این سوزنها منجر میشوند تا جای زخم به اندازه ای کوچک باشد که پس از یک روز تقریبا هیچ اثری از شکاف بر روی پوست نباشد. از همین رو رنگ کردن مو یک روز پس از بوتاکس مشکلی جدی ایجاد نخواهد کرد. البته باید توجه داشت که رنگ کردن مو نباید همراه با فشار بر ناحیه تزریق بوتاکس باشد، زیرا این کار میتواند منجر به حرکت بوتاکس به بافتهای مجاور شده و عوارضی همچون پتوز یا را در پی داشته باشد.

قطره نفازولین برای افتادگی پلک

قطره نفازولین امروزه جهت تنگ شدن عروق به کار میرود. اگرچه مطالعاتی وجود دارند که نشانگر تاثیر قطره نفازولین در رفع افتادگی پلک میشوند اما امروزه این دارو بعنوان یک داروی کاربردی در رفع افتادگی پلک شناخته نمیشود و کاربرد آن بسیار محدود است. درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس هم ممکن است و می توانید زیبایی چهره خود را از این طریق چند برابر کنید. افتادگی پلک یا بلوفاروپتوز به شرایطی گفته می شود ک پلک بالایی بیافتد. این افتادگی گاهی دید را نیز مختل می کند و باعث پوشاندن مردمک می شود.

این بیماری ممکن است یک یا هر دو چشم را مبتلا کند. البته این مشکل تا زمانی که اختلالی در بینایی فرد ایجاد نکند اتفاق بدی محسوب نمی شود. این در شرایطی است که برخی از افراد به دلیل ظاهر نامتناسبی که برای آنها ایجاد می کند، خواستار تغییر و بهبود پلک چشم خود هستند. در ادامه این مطلب از سایت توضیحاتی در این مورد ارایه می شود.

چرا درمان افتادگی پلک با تزریق بوتاکس؟

همانطور که گفته شد زمانی انجام می شود که عضلات کنترل کننده پلک چشم توانایی خود را از دست می دهند و این موضوع مشکلاتی را برای کیفیت بینایی فرد ایجاد می کند. البته راه های دیگری نیز برای درمان افتادگی پلک ها وجود دارد اما یکی از روش های پر کاربرد تزریق کردن بوتاکس است. برای این منظور با توجه به تجویز پزشک معمولا به چند مرحله تزریق نیاز پیدا خواهید کرد تا پلک های شما به شرایط طبیعی خود باز گردند.

علت افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک ها دلایل مختلفی دارد و یکی از آنها اتفاقا به تزریق بوتاکس برمی گردد. اما این عارضه در صورتی با بوتاکس ایجاد می شود که تزریق کننده ژل از تجربه و مهارت کافی برخوردار نباشد و باعث از بین رفتن عصب عضلاب کنترل کننده چشم شود. اما دلایل دیگر افتادگی پلک عبارتند از:

افزایش و کهولت سن

درمان افتادگی پلک با بوتاکس در افتادگی های با منشا مادرزادی نیز انجام می شود. در این وضع نوزاد دچار مشکلات رشدی می شود. عضله لواتر رشد نکرده یا دچار اختلالاتی در عملکرد خود می شود که نتیجه آن افتادگی پلک بالا می باشد. اگز این افتادگی دید نوزاد را مختل کند باید بلافاصله جراحی درهمان سن نوزادی انجام شود.

افتادگی پلک با منشا مادرزادی

هر چه سن بیشتر میشود عضلات بدن با سرعت بالاتری تحلیل می روند. از طرف دیگر پلک بالایی که عملکردی بر خلاف جهت جاذبه زمین دارد، با از دست دادن قدرت و توانایی خود به سمت پایین آویزان می شود. دلیل این موضوع نیز عدم وجود نیرویی برای بالا بردن پلک چشم است. معمولا این نوع افتادگی پلک در هر دو چشم مشاهده می شود اما گاهی در یک چشم شدید تر می باشد.

بیماری هایی با منشا عضلانی

از بین رفتن توانایی کنترل پلک بالایی ممکن است منشا عضلانی داشته باشد. بیماری دیستروفی عضلانی اکولوفارنژیال بیشتر بر روی عضلات چشم، دهان و حلق اثر می گذارد. در صورتی که این بیماری شدید باشد گاهی عضلات قلب یا گلو را نیز درگیر می کند.

میاستنی گراویس

این بیماری که در محل پلک ها با تزریق بوتاکس تا حدودی درمان پذیر است، باعث اختلال در واکنش عضلات بدن به اعصاب ایجاد می شود. میاستنی گراویس نیز پیش رونده است و ممکن است سایر عضلات بدن مثل صورت، پاها و… را نیز درگیر کند.

برای درمان افتادگی پلک با بوتاکس چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دلایل افتادگی پلک بعد از بوتاکس

افتادگی پلک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر بخواهیم نگاهی کوچک به این دلایل بی‌اندازیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مدت زمان ماندگاری بوتاکس

نمی توان یک زمان مشخصی را برای ماندگاری اثر بوتاکس بر روی صورت فرد اعلام کرد. این موضوع به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. اولین عامل، کیفیت بوتاکس تزریق شده می باشد. اگر بوتاکس از برند معتبری باشد و تاییدیه ها و استانداردهای لازم را داشته باشد، می توان گفت بین ۳ تا ۶ ماه بر روی صورت افراد ماندگاری دارد. میزان ماندگاری به تعداد دفعاتی که فرد تزریق بوتاکس انجام داده است نیز بستگی دارد. اگر‌تعداد دفعاتی که برای تزریق بوتاکس انجام شده است بیشتر باشد ماندگاری بوتاکس در صورت او نیز بیشتر می شود.

در نظر داشته باشید برای تزریق بوتاکس حتماً نزد پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه بروید. زیرا اگر‌ پزشکی بی تجربه از بوتاکس های بدون استاندارد و نامرغوب استفاده کند و یا نواحی تزریق را به اشتباه انجام دهد سبب بروز مشکلات جدی برای شما خواهد شد. در نتیجه بهتر است قبل از انجام هر کاری تحقیقات لازم را در زمینه تزریق بوتاکس و تخصص و تبحر پزشک متخصص خود  در کلینیک پوست و مو انجام دهید تا بتوانید نتیجه ای درست و مورد رضایت به دست آورید. سلامتی گوهری گرانبها است که به راحتی به دست نمی‌آید. پس برای خود و بدن‌ تان ارزش قائل شده و نزد افراد باتجربه و کاربلد و خوشنام در این زمینه بروید تا بتوانید نتیجه ای بسیار عالی به دست آورید.

 

خروج از نسخه موبایل