علمی و پزشکی

۶ ماده غذایی موثر برای کنترل اشتها

غذاهای زیر که حاوی کربوهیدرات های تخمیر شده هستند، مانند جو، کنگر فرنگی، قارچ، مارچوبه، پیاز و موز، حاوی دو نوع ماده به نام های بتا گلوتن و اینولین هستند که می توانند به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن کمک کنند.

به گزارش مجله سلامتی ایران، مصرف این نوع کربوهیدرات ها باعث افزایش تولید هورمون تنظیم کننده اشتها شده و باعث می شود فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کند. همچنین مصرف این کربوهیدرات ها به کاهش چربی های مضر و چربی احشایی کمک می کند. چربی ها با خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان مرتبط هستند.

این نوع غذاها با کنترل و حفظ سطح قند خون در سطح سالم نقش مهمی در مدیریت یا پیشگیری از دیابت دارند. این کربوهیدرات ها باکتری های مفید روده را افزایش داده و فرآیند گوارش را در کنار تقویت ایمنی بدن بهبود می بخشد.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شش ماده غذایی که در رژیم کاهش وزن می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید شامل موارد زیر است:

جو: بدانید که فقط دو وعده جو دوسر در روز می تواند LDL یا کلسترول بد را بیش از پنج درصد در شش هفته کاهش دهد. بتا گلوتن موجود در جو دوسر به حذف LDL از بدن کمک می کند.

_ کنگر فرنگی: این ماده غذایی یک داروی لاغری است و کسانی که می خواهند لاغر شوند می توانند روزانه کنگر میل کنند. از تمام قسمت های این گیاه می توان برای تهیه انواع سالاد و مخلفات استفاده کرد. پس از تمیز کردن، می توان گیاه تازه را برای استفاده در فصول مختلف منجمد کرد. آب برگ کنگر حاوی املاح معدنی مختلف و سینارین است و کاربردهای درمانی زیادی دارد.

قارچ: به جنگ با چربی بدن می رود. مصرف قارچ باعث افزایش تولید و فعالیت گلبول های سفید می شود. بهتر است این غذا را به صورت سالم طبخ کنید. بنابراین کارشناسان استفاده از قارچ سرخ شده را توصیه نمی کنند و قارچ بخارپز یا آب پز گزینه مناسب تری است. در این رژیم توصیه می شود ناهار یا شام را به قارچ اختصاص دهید، البته می توانید در وعده صبحانه از یک وعده غذایی ترکیبی مانند املت قارچ نیز استفاده کنید. قارچ حاوی بتا گلوکان است که برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها مهم و ضروری است.

مارچوبه: برخی از غذاها تاثیر زیادی در فرآیند گوارش دارند و مارچوبه یکی از این غذاهاست. این گیاه منبع اینولین است. این یک فیبر ویژه است که به افزایش باکتری های خوب در روده کمک می کند و به هضم بهتر غذا کمک می کند. مارچوبه سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و به عنوان یک چربی سوز به کاهش وزن کمک می کند. هر 100 گرم مارچوبه تنها 20 کیلو کالری انرژی دارد که آن را جایگزینی عالی برای میان وعده های پر کالری می کند.

موز: مصرف این میوه که سرشار از پتاسیم و ویتامین B6 است باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می شود. از این رو مصرف آن با کاهش استرس و اضطراب همراه است. اگرچه موز سرشار از کربوهیدرات یا قند است، اما تاثیر زیادی بر سطح قند خون ندارد. میزان پایین گلوکز آن قند خون را در مقایسه با سایر غذاها تا حد قابل قبولی بالا می برد. از طرفی گلوکز پایین برای کنترل اشتها بسیار مفید است و یکی از مهم ترین عوامل کاهش وزن است.

_ یک پیاز: مصرف پیاز یک راه طبیعی برای کاهش وزن و چربی اضافی بدن است. پیاز حاوی اسانس ها و مواد معدنی مختلفی است که به سرعت متابولیسم بدن را افزایش داده و منجر به کاهش وزن طبیعی می شود. پیاز دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است که آن را به یکی از بهترین سلاح ها در برابر افزایش وزن تبدیل می کند.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.