علمی و پزشکی

۵ عدد مرتبط با سلامت قلب

اگر می خواهید از قلب خود در برابر بیماری های قلبی محافظت کنید، باید 5 عدد مهم مورد نیاز برای حفظ سلامت این اندام را در نظر داشته باشید.

به گزارش مجله سلامتی ایران، دکتر دیپاکال بات، محقق بیمارستان زنان و بریگهام و متخصص قلب در دانشکده پزشکی هاروارد، اهمیت این اعداد را در سایت هاروارد هلث نقل کرده است:

فشار خون – کمتر از 80/120 میلی متر جیوه: فشار خون بالا آسیب عروق خونی را تسریع می کند و منجر به تصلب شرایین می شود. زمینه را برای حمله قلبی فراهم می کند. در نهایت، فشار خون بالا خطر سکته مغزی را به دلیل انسداد عروقی یا پارگی مغز افزایش می دهد.

کلسترول LDL – کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر آزمایش کلسترول (یا پروفایل لیپیدی) اعداد زیادی را نشان می دهد. پزشکان به طور کلی نگران کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) هستند که حدود دو سوم کلسترول خون را تشکیل می دهد. ذرات LDL اضافی در دیواره شریان به دام افتاده، توسط گلبول های سفید غوطه ور شده و سلول های غنی از چربی تشکیل می دهند که به تصلب شرایین کمک می کنند.

تری گلیسیرید – کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر: تری گلیسیرید کمتر از کلسترول شناخته شده است. تری گلیسیرید رایج ترین شکل چربی در جریان خون است. در واقع کالری، الکل و قند اضافی که بدن نمی تواند از آنها استفاده کند به تری گلیسیرید تبدیل شده و در سلول های چربی ذخیره می شود. مانند کلسترول LDL بالا، سطوح بالای تری گلیسیرید با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مرتبط است.

خبر مرتبط:  برنامه "بیمه سلامت" برای افزایش پوشش هزینه‌های دارو و درمان بیماران صعب‌العلاج و مزمن

قند خون – کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر: سطح بالای قند خون می تواند به دیواره رگ های خونی آسیب برساند و باعث چسبیدن گلوکز (گلوکز) به LDL شود. این خطر اکسیداسیون LDL را افزایش می دهد. عامل دیگری که خطر ابتلا به تصلب شرایین را افزایش می دهد. قند خون بالا باعث چسبیدن پلاکت ها می شود و در نتیجه خطر لخته شدن خون و حملات قلبی را افزایش می دهد.

دور کمر – هرچه این عدد کمتر باشد، سالم تر هستید: اما به طور کلی دور کمر خانم ها باید کمتر از 89 سانتی متر و دور کمر آقایان کمتر از 101 سانتی متر باشد. چربی احشایی هورمون هایی ترشح می کند که باعث التهاب می شود و خطر تصلب شرایین را افزایش می دهد.

به گزارش دویچه وله، توصیه های جهانی برای بهبود هر پنج استاندارد سلامت قلب عبارتند از:

از یک رژیم غذایی سالم و گیاهی پیروی کنید

– ورزش منظم (بیشتر روزها، حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط)

7 تا 8 ساعت خواب در شب

– مدیریت استرس

انتهای پیام/