علمی و پزشکی

۱۴ توصیه طب سنتی برای حفظ سلامتی در فصل پاییز

اکثر دانشمندان ایرانی طبیعت پاییز را سرد و خشک دانسته اند. البته مزاج پاییزی با توجه به ارتفاع منطقه، عرض جغرافیایی، نوع خاک، میزان بارندگی و رطوبت، فاصله تا دریا، نوع هوا، وجود یا عدم وجود کوه و … متفاوت است.

به گزارش مجله سلامتی ایران بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت ایران، حفظ سلامت در فصل پاییز با رعایت موارد زیر امکان پذیر است:

از مواجهه با گرمای بعد از ظهر و سرمای صبح و عصر خودداری کنید و در طول روز متناسب با ساعات روز پوشش زیادی داشته باشید.

از خواب بیشتر و بیدار شدن بیشتر خودداری کنید.

از مواجهه با سرما به هر شکلی (خوابیدن در جای سرد، استحمام در آب سرد، نوشیدن مایعات سرد) خودداری کنید.

از خوابیدن با شکم پر در روز یا شب خودداری کنید.

_ استفاده از مسهل های قوی، تصفیه، حجامت و انواع روش های پاکسازی قوی دیگر، از جمله هر چیزی که باعث کاهش خون و استفراغ شود، در این فصل ممنوع شده است، مگر به توصیه پزشک متخصص طب سنتی. یک بیماری خاص..

تا حد امکان از خوابیدن در وسط روز بخصوص نزدیک غروب آفتاب خودداری کنید.

از غذاهای فرآوری شده مانند گوشت گاو و گوساله، غذاهای کنسرو شده و کمپوت ها، سوسیس و کالباس و هات داگ خودداری کنید.

از مصرف ادویه جات تند، ترشیجات، سرخ کردنی ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، ماست و خامه ترش، ماست، رب و سس، باقی مانده، گوشت نمک، چای غلیظ، نمک و مواد خشک بدن خودداری کنید.

از مصرف زیاد میوه های تابستانی سرد و مرطوب، لبنیات، قهوه، نسکافه، کاکائو، سیر و پیاز خودداری کنید.

خبر مرتبط:  سرانجام عجیب داروهای قاچاق و متروکه/ انهدام بدون چک!

مرباهای طبیعی مانند گوشت گوسفند، کشمش، هویج، زیتون، عسل، حلوای طبیعی، شربت قند، آجیل به ویژه بادام، غذاهای ساده، مربای به، هویج و انجیر برای غذاها و نوشیدنی های گرم و مرطوب توصیه می شود.

میوه های مناسب این فصل مانند انار، انگور، انجیر، سیب، میوه ها و گلابی را فراموش نکنید. البته در یک وعده غذایی بیش از یک نوع میوه نخورید.

بدن خود را با روغن های مناسب مانند بنفش یا بادام چرب نگه دارید.

در این فصل کمتر غذا بخورید و از پرهیز نابخردانه و پرخوری پرهیز کنید.

از فعالیت بدنی بیش از حد خودداری کنید که می تواند منجر به کم آبی و افزایش خشکی شود.

انتهای پیام/