علمی و پزشکی

۱۰ نکته ضروری برای حفظ سلامتی در شرایط هوای آلوده

آلودگی هوا در حال حاضر نه تنها یک مشکل زیست محیطی بلکه یک مشکل جدی بهداشتی است. کیفیت پایین هوا می تواند چشم ها، بینی و گلو را تحریک کند، باعث تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری های تنفسی شود و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. در واقع، تخمین زده می شود که آلودگی هوا سالانه باعث مرگ نابهنگام هفت میلیون نفر در سراسر جهان می شود. پس برای حفظ سلامت خود و اطرافیان و کاهش خطر آلودگی هوا چه کنیم؟ در این گزارش به 10 جنبه ضروری برای مقابله با هوای آلوده پرداخته شده است.

آگاهی از کیفیت هوا

اولین چیزی که باید در مورد آلودگی هوا بدانیم آگاهی از کیفیت هوا است. AQI شاخصی است که برای گزارش کیفیت هوای روزانه استفاده می شود و به سادگی با رنگ های خاص نشان می دهد که هوای اطراف شما چگونه آلوده است و این میزان آلودگی چه تأثیری بر سلامتی شما دارد. در جدول زیر می توانید اطلاعات کلی در مورد این موضوع را مشاهده کنید.

برای دسترسی به اطلاعات شاخص کیفیت هوای تهران می توانید به سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و یا سامانه پایش کیفیت هوای کشور مراجعه کنید. البته نرم افزار موبایل نیز برای این منظور آماده شده است.

خبر مرتبط:  عدم دسترسی نیمی از مردم جهان به روشهای تشخیص اولیه بیماریهای شایع

ریز گروه ها چه کسانی هستند؟

کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا هستند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و آسم نیز بسیار آسیب پذیر هستند. در واقع، وراثت، بیماری های زمینه ای و تغذیه فرد می تواند بر حساسیت فرد نسبت به آلودگی هوا تأثیر بگذارد.

در خانه بمانید و درها و پنجره ها را ببندید

در مورد آلودگی هوا، ماندن در خانه بهترین راه برای جلوگیری از اثرات مخرب آلودگی هوا برای افرادی است که نیازی به ترک خانه ندارند. در صورت داشتن تهویه مناسب لازم است درها و پنجره ها را ببندید و باز کنید.

رطوبت را در خانه حفظ کنید و از سیگار کشیدن خودداری کنید

آلودگی هوا همچنین می تواند مجاری تنفسی فوقانی را تحریک کند و باعث سرفه شود، بهتر است برای جلوگیری از خشکی گلو به طور مرتب آب بنوشید یا رطوبت خانه را با استفاده از بخورها تنظیم کنید. در این شرایط استفاده از وسایل گرمایشی مانند دود و شومینه می تواند کیفیت هوای خانه را کاهش دهد. استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه های تصفیه هوا (قبل از خرید حتماً مزایا و معایب آن را بررسی کنید) می تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه موثر باشد.

ورزش و فعالیت بدنی را به فضای باز محدود کنید

ورزش مبتنی بر حفظ سلامت و تندرستی بدن است، اما در روزهای کثیف شکل دیگری به خود می گیرد. ورزش در فضای باز، به ویژه فعالیت های شدید و طولانی مدت مانند دویدن و دوچرخه سواری، می تواند سرعت تنفس را افزایش دهد و خطر ابتلا به سلامتی را افزایش دهد. ورزش در روزهای آلوده، در خانه یا سالن های بدنسازی دارای تهویه هوا ضروری است.

خبر مرتبط:  شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا/ نیاز به همه گروه‌های خونی

از ماسک مناسب برای آلودگی هوا استفاده کنید

استفاده از ماسک پس از شیوع کووید-19 تقریباً اجتناب ناپذیر شد. این موضوع در مورد آلودگی هوا از کووید 19 مهمتر است، جایی که ماسک های جراحی یا سه لایه معمولی از نظر آلودگی هوا تقریباً بی تأثیر هستند. ماسک های N95 (NIOSH-42CFR84)، KN95 (GB2626-2006) و FFP2 (EN 149-2001) موثرترین ماسک هایی هستند که می توانند تا 95 درصد ذرات را با استفاده از استانداردهای شناخته شده بین المللی فیلتر کنند. این ماسک ها به دو صورت با دریچه و دریچه تولید می شوند و برای افراد مبتلا به بیماری CVD-19 بدون دریچه و مبتلایان به بیماری های قلبی و تنفسی و زنان باردار قبل از استفاده توصیه می شود. برای تهیه ماسک با پزشک خود تماس بگیرید.

سعی کنید تا حد امکان از آلودگی هوا جلوگیری کنید

در روزهایی که هوا آلوده است، کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنید و با توجه به خلأهای اجتماعی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهید. سوزاندن زباله ها و برگ های چوب، رنگ آمیزی در و دیوارها با اسپری و شرکت در فعالیت های تولید گرد و غبار به هر شکلی را محدود کنید. استفاده از خدمات الکترونیکی برای بانکداری، خریدهای روزمره نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

مصرف انرژی را حفظ کنید

در فصول سرد سال، مصرف سوخت در بخش داخلی افزایش می یابد و این امر باعث می شود که صنایع و نیروگاه ها برای جلوگیری از توقف تولید، سوخت های با کیفیت پایین تری مصرف کنند. حفظ مصرف انرژی در خانه با کاهش هزینه ها می تواند این نوع مصرف سوخت را به حداقل برساند. استفاده از لامپ های کم مصرف، ترموستات های اتوماتیک یا هوشمند و تنظیم دمای خانه روی 20 درجه سانتیگراد، پانسمان مناسب فصل، عایق بندی مناسب خانه و استانداردسازی دیگ بخار همه کمک کننده است.

خبر مرتبط:  زیرساخت‌های رفاهی و حرفه‌ای دستیاران ارتقاء می‌یابد

مراقبت از سالمندان و افراد حساس به آلودگی هوا

بد نیست بدانید که آلودگی هوا طی تحقیقات، شیوع و عوارض بیماری کووید-19 را تشدید کرده است، پس مراقب دوستان بزرگتر، همسایگان و اقوام مبتلا به بیماری قلبی و تنفسی در روزهایی که هوا ناسالم است باشید. سکته های قلبی و مغزی از عوارض و علل عمده مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هستند و اقدام به موقع در این شرایط می تواند جان این قشر حساس را نجات دهد. مراقب باشید افراد مبتلا به آسم اسپری های خود را همراه داشته باشند.

به معضل آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت توجه کنید

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، باید توجه داشته باشیم که آلودگی هوا همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر متوجه آن نباشیم، عواقب جدی بر سلامتی ما خواهد داشت. با تنفس هوای آلوده محکوم به زندگی با بیماری و مرگ زودرس هستیم، از سوی دیگر کیفیت هوایی که تنفس می کنیم به سبک زندگی و انتخاب هایی که هر روز انجام می دهیم بستگی دارد. پس به یکدیگر کمک کنید تا بدانید آلودگی هوا چگونه بر شما تأثیر می گذارد و چگونه می توانید در کار، مدرسه و خانواده برای خود و دیگران در تنفس خوب مؤثر باشید.

انتهای پیام/