علمی و پزشکی

۱۰ ماده غذایی برای آنکه راحت‌تر نفس بکشید

آسم یکی از بارزترین علائم برونشیت مزمن است. بسیاری از غذاها می توانند این روند التهابی را بدتر کنند و برخی از غذاها می توانند وضعیت را بهبود بخشند. البته، مبتلایان به آسم تنها کسانی نیستند که مشکلات تنفسی دارند. در این روزهای سرد که آلودگی هوا باعث شده است که بسیاری از افراد دوباره نفس نگیرند، خوردن برخی مواد غذایی می تواند به بهبود شرایط تنفسی کمک کند.

به گزارش مجله سلامتی ایران، اگر آسم دارید، دارو را کنار نمی‌گذارید، اما بدانید که انتخاب غذاهای مناسب تنفس را برای شما آسان‌تر می‌کند.

به گفته دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، اگر از آسم یا سایر بیماری های تنفسی رنج می برید و یا آلودگی هوا باعث مشکلات تنفسی می شود، می توانید با خوردن غذاهای زیر راحت تر نفس بکشید:

سیرتحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دو بار در هفته سه حبه سیر خام می‌خورند، 44 درصد کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه و 30 درصد کمتر در بین سیگاری‌ها قرار دارند. البته این بدان معنا نیست که می توانید با خیال راحت سیگار بکشید و سیر بخورید تا از آسیب های ناشی از سیگار خلاص شوید.

غلات: رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های ساده، مانند ماکارونی سفید یا کلوچه، تولید دی اکسید کربن را افزایش می دهد و فشار روی ریه ها را افزایش می دهد و تنفس را سخت تر می کند.

_ لوبیا: محتوای روی، سلنیوم و منیزیم موجود در لوبیا می تواند به کاهش نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی در بیماران مبتلا به بیماری ریوی کمک کند.

_ سیب: ثابت شده است که مصرف منظم سیب یا سرکه سیب در دوران بارداری احتمال تولد نوزاد مبتلا به آسم یا سایر مشکلات تنفسی را کاهش می دهد.

روغن زیتون: چربی های تک زنجیره ای و چند زنجیره ای موجود در روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن کینولا نه تنها برای سلامت پوست، مو و قلب مفید هستند، بلکه نقش مهمی در سلامت ریه دارند. روغن زیتون با خطرات آلودگی هوا مانند فشار خون بالا و نقص عروق خونی که باعث کاهش اکسیژن رسانی به بدن، افزایش ضربان قلب و مشکلات تنفسی می شود، مبارزه می کند.

_ قهوه: کافئین به عنوان یک برونش گشادکننده عمل می کند و راه های هوایی باریک را در افراد مبتلا به آسم گشاد می کند و خستگی عضلات تنفسی را کاهش می دهد. طبق مطالعات انجام شده، کافئین تا چهار ساعت پس از مصرف، عملکرد ریه را بهبود می بخشد.

ماهی سالمون: امگا 3 اثر ضدالتهابی دارد و شاید تاثیر مثبت این ماده در بهبود شرایط تنفسی در افراد مبتلا به آسم و عموم مردم به دلیل اثر ضد التهابی آن باشد. البته تحقیقات اخیر نشان داده است که امگا 6 بر خلاف امگا 3 توانایی ایجاد التهاب در بدن را دارد، بنابراین باید مراقب مصرف غذاهای حاوی امگا 3 و نه امگا 6 باشید. ماهی هایی مانند سالمون، تن و ماهی خال مخالی منابع عالی امگا 3 هستند.

چای سبز: یکی از اجزای کلیدی چای سبز، آنتی اکسیدان کورستین است که به عنوان یک ضد آسم طبیعی عمل می کند. این بدان معناست که چای سبز ترشح هیستامین و سایر ترکیبات التهابی را در بدن که باعث علائم آلرژی می شوند، کند می کند.

_ غلات: تخمه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان و تخم کتان حاوی منیزیم است که یک ماده معدنی مهم برای افراد مبتلا به آسم است. منیزیم به شل شدن عضلات مجاری هوایی کمک می کند.

سبزیجات چلیپایی: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ و گل کلم خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهند. این گروه از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی ترکیب طبیعی به نام گلوکوزینولات هستند که از ایجاد انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان ریه در حیوانات و انسان جلوگیری می کند. به این ترتیب سلول های سرطانی را شناسایی کرده و التهاب را کاهش می دهند.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.