استان ها

گزارش پنجمین شب نشست علمی یادروز حافظ

مجله سلامتی ایران / فارس پنجمین شب از رویدادهای ویژه مرکز حافظه با سخنرانی های علمی و هنری استادان و هنرمندان دانشگاه در روز حافظ ادامه یافت.

در پنجمین شب برنامه علمی و هنری حافظ یدروز که شامگاه پنجشنبه برگزار شد ، استاد دانشگاه دکتر شهرج دکتر محمدرضا امینی ؛ دکتر علی اصغر میرزای ماهر ، استادیار دانشگاه علم و فرهنگ و مهدی عظیم پور خوشنویس صحبت کردند.

نگاهی به گستره تصاویر از نقاشی تا سینما در شعر حافظ

اول از همه ، دکتر شیرج استاد دانشگاه شیراز است. محمدرضا امینی با سخنرانی “به شعر حافظ از کشیدن تا سینما نگاه کنید” گفت: وی عمق هر بیت و غزل را ارائه کرد ، ابتدا باید با مبانی اساسی معنا و شخصیت فیلم آشنا شویم. دکتر. امینی بعداً تصویر را تفسیر کرد و گفت: “فیلم دارای طیف وسیعی از معانی و کاربردها در نقد ادبی غرب است” از یک سو ، به تصویر ذهنی ایجاد شده در ذهن خواننده اشاره می کند.

به گفته دکتر امینی ، در شعر حافظ ، هر دوی این نوع تصاویر را می توان یافت؛ البته یافتن تصاویر ساده با تفاوت در شعر حافظ دشوارتر است!

ترکیب هنری تصویرسازی ذهنی و جزئیات زبانی یکی از اسرار اساسی شعر فنی حافظ است.

یکی از اساتید دانشگاه شیراز در ادامه صحبت های خود گفت: “ترکیب هنری تصویرسازی ذهنی و تفسیر زبانی از شعر فنی شاعرانه تأثیرگذار و نفیس حافظ یک راز اساسی است. با وجود این ، این آگاهی مانع از درک و لذت شعر نمی شود.”

او گفت: “تصویر حافظ از تصویر آنقدر عالی است که او باید اینقدر امکانات و قابلیت ها را در نقاشی با هم ترکیب کند ، تا تصویری را ایجاد کند و صحنه ای را خلق کند که در یکی از زیباترین اشعار خود خلق کرده است.

“شما مست بودید و هرج و مرج روز قیامت برای تماشای شما از خلوت دولت به وجود آمد.”

امینی در ادامه توضیحات خود درباره این شعر می گوید: “با توجه دقیق به ظرافت های این شعر بسیار زیبا ، هنر نقاشی ، با همه قابلیت هایی که دارد ، در تجسم و به تصویر کشیدن این شعر اشکالاتی دارد ؛ ، قدرت انتقال آن را ندارد. هرج و مرج و سر و صدا از قلمرو می پیچد.

وی افزود: شاید شعر حافظ هرگز سازگار نباشد ؛ بهتر است آنها را با سینما مقایسه کنید تا با هنر نقاشی ؛ زیرا سینما با عناصر بصری خود قادر است حرکت و ریتم موسیقی را به طور عینی نشان دهد و ریتم ؛ “ویژگی ها و قابلیت ها هنوز نمی توانند منعکس شوند.”

خبر مرتبط:  دینداری و آگاهی مهمترین وظیفه در دوران جنگ نرم

ترکیب هنری و ویرایش از طریق ساختارهای زبانی در شعر حافظ

یکی دیگر از ویژگی های شعر حافظ که دکتر امینی در سخنرانی خود به آن اشاره کرد ، سرودن و تنظیم هنری شعر از طریق ساختارهای زبانی است. وی گفت: “یکی از مهمترین موارد در نقاشی ترکیب بندی یا ترکیب بندی است. می توان آن را با تدوین و میزانسن در سینما و تا حدودی مقایسه کرد.” در شعر ، ترکیب یا ترکیب از طریق دخالت عمدی و عمدی در نحو واحدهای گفتار ، یا به قول زبان شناسان ، با سیستم های مختلف در محور همراهی ایجاد می شود.

وی گفت: خوشبختانه نحو فارسی امکانات زیادی را برای حرکت ساختارهای نحوی به شیوه ای کاملاً متفاوت با بسیاری از زبان های جهان فراهم می کند.

امینی در پایان سخنان خود گفت: چنین مقایسه هایی بین آثار ادبی و سینما نباید منجر به این تصور غلط شود که شعر و ادبیات می توانند از این طریق اعتبار کسب کنند ؛ از طرفی ارتباط بین هنرها رایج و سازنده است ؛ شکی نیست که شاعران قدیمی و جدید الهام بخش و تأثیر زیادی در نقاشی و معماری و در هر هنر زمان خود دارند و این هنرها همیشه از چشمه جوشان شعر قدیم و جدید الهام گرفته شده است. “

دیگر سخنرانان این مراسم دکتر علی اصغر میرزایی آنلاین ، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ بود. او در سخنرانی خود با عنوان “حافظ و نقاشی” گفت: “در تاریخ گذشته ما ، هم افزایی وسیعی بین نقاشی و ادبیات وجود داشت.” آشنایان با فرهنگ و هنر ایران می دانند که با پیشگامی ادبیات ، هنرهای دیگر سعی کردند به او برسند. شامل: نقاشی “نتیجه این اجماع این است که صدها سال است که نقاشی های اصلی ما در صفحات کتابهای ادبی زیبا قرار می گیرند و به این ترتیب ، شریف ترین و ظریف ترین نسخه های خطی ، تزئین شده با تصاویر زندگی بخش ، تولید می شود.”

بی تفاوتی نقاش نسبت به حافظ دیوان در طول تاریخ

وی ادامه داد: اما نکته جالب این است که دیوان حافظ با همه برتری ادبی اش ، در تاریخ نقاشی ما جایگاه چندانی نداشته است.

خبر مرتبط:  فعالیت بهینه تشکل‌های دانشجویی با رفع موانع و اصلاح ساختارها

دکتر. میرزایی آنلاین افزود: “ما یک نسخه نفیس از حافظ ، شاهکار هنری ، و” حافظ سامیرزا “داریم که توسط سلطان محمد ، شیخ زاده و دیگر هنرمندان مشهور و نقاشان بزرگ توصیف شده است. هرگز نسخه مصور از حافظ شایسته وجود نداشته است. . “

یک استاد دانشگاه علم و فرهنگ سپس دلایل این برنامه را توضیح داد: پادشاهان و فرمانروایانی که اصلی ترین حامیان هنر بودند با کمک این اثر (برخلاف شاهنامه) قادر به پیشبرد حکومت خود نبودند. جنبه های دیگر این غفلت ، غیر روایی بودن دیوان حافظ و البته ضعف ظاهری نقاش در انتقال مفاهیم پیچیده این دیوان است.

دکتر. به گزارش میرزای آنلاین ، در دوره معاصر ، آشنایی اروپاییان با فرهنگ و ادبیات ایران و تمایل آنها برای معرفی آثار ارزشمند فارسی ، برخلاف دیوان حافظ و شرح آن در عرصه عمومی. او می گوید: “با فاصله دویست و سیصد سال ، از پایان صفویه تا آغاز قرن گذشته ، تقریباً نقاشی ما فاصله دارد.” اما با احیای نقاشی در دوران معاصر ، که بیش از پیش در مکتب “صنایع دستی قدیمی” مرکزیت یافت ، رویکرد دیگری به نقاشی مربوط به گذشته و ادبیات فارسی بود؛ اما لزوماً ، کفش به کفش ، آنچه را در گذشته داشتیم تکرار و تقلید نمی کردیم ، توجه به دربار حافظ و خیام شد. زیرا نقاشان تک نگاری ایجاد کرده اند و در تک نگاره ها اشعار حافظ و خیام می تواند بدرخشد ».

وی گفت: اما در گذشته و حال و در تاریخ قرون هماهنگی ادبیات و نقاشی ، نقاشان ما نتوانسته اند آثار خود را به عظمت حافظ نزدیک کنند. اکثر نقاشی های حافظ به عنوان پیشگویی های حافظ ، که در تاریخ نقاشی جایی ندارند.

با توجه به خوشنویسی شاعر ، خط شعر حافظ با معنای شعر همخوانی دارد

آخرین سخنران برنامه مهدی اجیم پور (متولد 1973 در فسا) ، متخصص هنرهای تجسمی ، استاد و خوشنویس زبان و ادبیات فارسی بود. سخنرانی اجیم پور “خطاطی دوره ای شاعر با معنی شعر در شعر حافظ” نام داشت.

به گفته اجیم پور ، قرن هشتم یکی از پربارترین دوره های خوشنویسی و بسیاری از هنرهای به اصطلاح سنتی امروزی بود.

وی در مورد همسویی فرم خوشنویسی با معنای شعر در اشعار حافظ گفت :. برخی از کارشناسان با ترک آثار و آثار خوشنویسی شمس الدین محمد حافظ شیرازی در قرن هشتم ، معتقدند که استفاده از قواعد خط و آشنایی او با هنر دلیل شاعر شدن حافظ نیست. فن و شرایط آن “دیوان حافظ مملو از ترکیبات مختلف از جمله: خط ، قلم ، الگو ، رنگ ، لوح ، صفحه ، سواد ، بیضی ، گرد و غبار ، ورق و غیره است.”

خبر مرتبط:  لزوم استفاده از ظرفیت کاخ مروارید مهرشهر در توسعه گردشگری

اجیم پور ادامه داد: با توجه به شعر وی ، وی با قرآن آشنا است و بر تمام علوم عقلی و نقلی تسلط دارد ، همچنین در خوشنویسی مشهور است.

وی گفت: “تصور می شود که همسویی فرم و موضوع در کلمات و عبارات برخی از اشعار حافظ آگاهانه و آگاهانه است. در قرن هشتم نویسنده آثار مصحفان یک محقق ، یک نسخه ، یک ریحان ، و سومی “

اجیم پور نمونه هایی از اشعار حافظ را در زمینه آشتی فرم حروف با معنای شعر ذکر کرد و گفت:

اما در این مورد و موارد دیگر ، از نبوغ هندسه و شکل حروف و کلمات و اتصالات در تجسم معنا و مفهوم استفاده شده است؛ به عنوان مثال ، در بیت بعدی ، کلمه “یاغی” با تعداد زیادی کلمات سرکش تکرار شده است. علاوه بر این ، کیفیت بصری و ترتیب کلمات در جمله اول ممکن است به نوعی معماری کنگره را تحریک کند.

وی گفت: “بیت زیر یکی از خال خال ترین اشعار در اشعار حافظ است. نقطه ها می توانند نقش سر را بازی کنند و درک خواننده از معنی شعر را به تصویر بکشند.

اجیم پور افزود: حافظ ذائقه ، هنر و تخیل افراد را غنی کرده است ، زیرا سخاوتمندانه بستر وسیعی برای تفکر متفکرانه و انفجار شهود افراد با دانش فراهم کرد.

در ابتدا و انتهای شب ، رویدادهای ویژه ای در مرکز یادبود با همکاری ستاد یادبود حافظ با ارجاع به استاد یدالله کابلی ، یکی از چهره های جاودانه و برجسته خوشنویسی معاصر و استاد محمدعلی سجادی ، یکی برگزار می شود. از کارگردانان سینمای ایران “گنجینه حافظ و هنرمندان” پخش شد.

لازم به ذکر است که آخرین شب برنامه علم و هنر یادبود حافظ در روز جمعه 23 اکتبر 1400 با سخنرانی برخی از اساتید و هنرمندان دیگر برگزار می شود.

انتهای پیام