علمی و پزشکی

کوییک یا تیبا ۲ ، برنده مقایسه کدام است؟

مصرف کنندگان ایرانی قبل از اینکه بحث آزادسازی واردات خودرو قوت بگیرد و شایعه نهایی شدن آن به گوش برسد، مشغول خرید و فروش خودرو بودند. پس از نهایی شدن تاییدیه واردات خودرو و ابلاغ مقررات آن، افت شدیدی در بازار ایجاد شد و مصرف کنندگان تصمیم به خرید یا فروش خودرو گرفتند.

حالا به نظر می رسد اولین محموله خودروهای وارداتی تا دو یا سه ماه دیگر وارد کشور شود و مشتریانی که پول نقد ندارند منتظر خرید محصولات با کیفیت خارجی هستند. البته با تحریم های دولت برای واردات، احتمالاً خودروهای وارداتی از کشورهایی مانند چین یا کره و در نهایت فرانسه وارد بازار خواهند شد.

سریع یا تیبا 2; که بهتر است؟

سریع

اما در بازار فعلی خرید و فروش خودرو با احتیاط انجام می شود و به همین دلیل قصد داریم با مقایسه دو خودروی گروه سایپا ارزش هر کدام را مشخص کنیم. قیمت خودروهای کویک و تیبا 2 تقریبا در یک بازه و مشخصات فنی، امکانات و تجهیزات ایمنی در یک سطح است.

خوشبختانه اقدام محبوب و حرفه ای خودروسازان کشور، همکاری با شرکت های خارجی و انتقال دانش و فناوری به یکدیگر است. سایپا طی این سال ها توانسته است با شرکت های چینی و فرانسوی همکاری نزدیک داشته باشد و سبد محصولات خود را روز به روز توسعه دهد.

هدف اصلی سایپا و ایران خودرو جلب رضایت مشتریان و به ویژه خانواده های ایرانی است که بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند. دو نمونه از خودروهای اقتصادی و مناسبی که خانواده های ایرانی می توانند برای خرید انتخاب کنند، کویک و تیبا هاچ بک هستند.

تیبا 2

  • انواع سل را بشناسید

بیایید در مورد تیبا 2 یا تیبا هاچ بک صحبت کنیم. سال ها بود که سایپا وقت و هزینه خود را صرف تولید خودروی بی کیفیتی به نام پراید کرده بود که همین امر باعث انتقاد مصرف کنندگان از سبد محصولات این شرکت شد. فراوانی و تعداد انتقادات به این گروه خودروسازی باعث شد نارنجی ها به فکر تنوع بخشیدن به خودروهای خود بیفتند.

همانطور که گفتیم خودروی تیبا 2 نسخه هاچ بک تیبا صندوقدار است و از نظر ظاهری صندوق عقب آن حذف شده و ظاهری متفاوت دارد. خودرویی که از آن صحبت می کنیم در سال 1391 وارد بازار کشور شد و با توجه به قیمت مناسب توانسته رضایت مشتریان را جلب کند.

همچنین این خودروی هاچ بک به دلیل طراحی اسپرت بیشتر مورد پسند جوانان است. البته برخی معتقدند خودروی تیبا 2 با نسخه صندوقدار خود تفاوتی ندارد. این خودرو دارای موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر در زیر کاپوت خود است و از این نظر مشابه سایر محصولات سایپا مانند کویک، تیبا صندوقدار و ساینا است.

سریع

پنج سال پس از عرضه تیبا 2، خودروی کویک به وجود آمد. Quik در عرض چهار سال از عرضه خود طرفداران خاص خود را پیدا کرده است و از نظر ظاهری و فناوری شبیه به ساینا است. البته گروه سایپا در مقایسه با ساینا ظرافت و دقت بیشتری را در طراحی کویک به خرج داده است. همچنین کویک امکانات رفاهی بیشتری نسبت به ساینا دارد و برخی معتقدند این هاچ بک جدید فیس لیفتی از ساینا است.

خبر مرتبط:  آمار جهانی کرونا؛ انگلیس، فرانسه و روسیه پُرمبتلاترین کشورهای اروپایی

تمامی دلایل ذکر شده باعث جذابیت خرید یکی از این دو خودرو (کویک یا تیبا 2) می شود زیرا هر دو محصول سایپا هستند و در رده هاچ بک تولید می شوند. زیر کاپوت آن یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم موتور سریع 1.5 لیتری تعبیه شده است. در ادامه کوییک و تیبا 2 را با هم مقایسه می کنیم.

طراحی بصری کوئیک و تیبا 2

به عنوان اولین جنبه طراحی این دو خودرو می توان گفت که هر دو کویک و تیبا 2 در کلاس هاچ بک قرار می گیرند. این دو خودرو سایز کوچکی دارند و از محصولات سایپا هستند. متأسفانه رنگ های نارنجی در جاده خاص نتوانستند ظرافت زیادی را در قسمت جلویی تیبا 2 به خرج دهند و به همین دلیل جذابیت آن را زیاد نمی بینیم.

تیبا 2

  • نقد و بررسی هاچ بک تیبا 2

همچنین چراغ های جلو به سادگی طراحی شده و جلوپنجره کوچک این خودرو ساده و از نظر بسیاری از مشتریان خوشایند نیست. در کل تیبا 2 نمی تواند نظر خریداران را در این زمینه جلب کند. کویک برخلاف این محصول از طراحی جلوی خوبی برخوردار است و قادر است ظاهری زیبا و اسپرت ارائه دهد.

از نمای جانبی، اگر به کویک نگاه کنیم، به نظر می رسد که تیبا 2 بوده و هر دو هاچ بک ضعیف عمل کرده اند. از معایب این دو خودرو می توان به چرخ های کوچک و طراحی ساده کناری اشاره کرد. اگرچه نمای عقب کویک و تیبا هاچ بک تقریباً یکسان است، اما کویک توانسته مشتریان بیشتری را به خود جذب کند.

از دیگر اجزا و ویژگی هایی که باعث جذابیت بیشتر کویک در مقایسه با تیبا 2 می شود، می توان به بند پلاستیکی و بند گلیگر اشاره کرد. به نظر ما، سایپا قصد دارد با افزودن این ویژگی ها به کویک، قامت این هاچ بک را بالا ببرد و ظاهر خودرو را دلپذیرتر کند. شاید هدف آنها قرار دادن Kwik در بین کراس اوورهای بازار بود، اما نامیدن Kwik یک کراس اوور منصفانه نیست.

سریع

گفتیم که ظاهر کلی Kwik از تیبا 2 جالب تر است، اما در مورد نمای داخلی کابین چه کسی برنده است؟ متاسفانه سایپا اکثر محصولات خود را از نظر کابین داخلی در یک سطح و اندازه طراحی می کند و تفاوت چندانی بین نسخه های مختلف وجود ندارد. سادگی نکته اصلی خودروهای تیبا 2 و کویک است، اما مشتریان معتقدند طراحی کابین داخلی کویک بهتر است.

مشخصات فنی سریع و تیبا 2

خبر مرتبط:  جذب ۹۱۰۸۹ اهداکننده بزرگسال خون بندناف

از نظر مشخصات فنی این دو خودرو نسبتاً برابر هستند. تنها تفاوت عمده ای که می توان برای این دو خودرو در نظر گرفت، طراحی بیرونی است، اما از نظر فنی، هر دو در یک سطح هستند. کارشناسان خودرو معتقدند موتور کویک به دلیل تغییرات نرم افزاری از موتورهای رقبا قوی تر است.

اما در زیر کاپوت سایپا کویک می توان گفت که یک موتور 4 سیلندر خطی M15 مجهز به دریچه گاز برقی وجود دارد. حجم این موتور 1.5 لیتر است که حداکثر قدرت 87 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود. Kwik در هر 100 کیلومتر حدود 7.14 لیتر سوخت مصرف می کند و در 13.6 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رسد.

تیبا 2

  • نقد و بررسی سایپا کوئیک آر

در آن سوی میدان، با تیبا 2 روبرو هستیم که دارای موتور 4 سیلندر خطی 1.5 لیتری است که حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. همچنین هاچ بک تیبا در هر 100 کیلومتر حدود 6.53 لیتر بنزین مصرف می کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر تنها 13 ثانیه زمان می برد.

تیبا 2 و اسکان سریع

جدا از طراحی، می توان گفت کویک و تیبا 2 از نظر راحتی و آپشن با هم تفاوت دارند. سریعتر، خودروی مدرن و جدیدتر، با امکانات و آپشن های بیشتر در نظر گرفته می شود. برای مثال می توان به فرمان هیدرولیک و برقی از جمله ویژگی های این خودرو اشاره کرد.

اما Kwik دارای ویژگی هایی مانند چراغ های هالوژن، چراغ های مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، چراغ های روشنایی در روز، چراغ های عقب در حالت خودکار، سیستم چندرسانه ای با 4 بلندگو و قابلیت پشتیبانی از CD و USB است. ، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، رینگ های آلومینیومی 14 اینچی، آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم دستی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته دستی صندلی سرنشین جلو، تاشو صندلی عقب و:

سریع

شیشه های برقی عقب و جلو، سیستم هشدار کمربند راننده، سنسور پارک دنده عقب، سنسور فشار باد لاستیک و دزدگیر با بوق خودرو در مدل اتوماتیک، دکمه های کنترل روی فرمان، ناوبری، دوربین عقب در مدل اتوماتیک، باز شدن درب اتوماتیک در صورت بروز تصادف، نمایش دمای بیرون، باز کردن قفل در صندوق عقب با ریموت کنترل، کروز کنترل و سیستم ورود بدون سوئیچ خودرو در حالت خودکار.

همچنین از امکانات رفاهی تیبا 2 می توان به چراغ جلو با زاویه نور قابل تنظیم، مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژن، بلندگوهای جلو و عقب و قابلیت پشتیبانی از CD، USB و MP3، رینگ های آلومینیومی 13 اینچی، آینه های جانبی تاشو قابل تنظیم اشاره کرد. داخل، سیستم تهویه مطبوع دستی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی دستی سرنشین جلو در 4 جهت، جلو پنجره برقی، چراغ هشدار تشخیص عیب موتور، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور پارک خودرو در مدل آپشنال.

خبر مرتبط:  کُرنش کرونا در کشور و پاندمی که هنوز تمام نشده است

تجهیزات ایمنی سریع و تیبا 2

متاسفانه خودروهای داخلی فاقد ایمنی مناسب هستند و تجهیزات ایمنی آنها به دل نمی نشیند. ضعف عمده محصولات خودروساز ملی نبود تجهیزات ایمنی است. البته می توان گفت کوییک نسبت به تیبا 2 وضعیت بهتری دارد.

تیبا 2

سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو، 2 ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS، EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، ترمزهای دیسکی جلو و کاپ عقب از جمله تجهیزات ایمنی سریع هستند. همچنین تیبا 2 مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS و ترمزهای فنجانی عقب است.

حال اجازه دهید کمی در مورد تجربه رانندگی و سواری این دو محصول هاچ بک سایپا صحبت کنیم. هر دو خودروی کویک و تیبا 2 با توجه به اینکه موتور ضعیفی دارند، نمی توانند با راننده در جاده های صعب العبور حرکت کنند و ظرفیت و توانایی زیادی از خود نشان نمی دهند.

متأسفانه به دلیل عایق ناکافی و سیستم تعلیق ضعیف، صدای موتور و خراش ها در داخل کابین به وضوح شنیده می شود. در مورد مصرف سوخت، این دو خودرو در یک سطح هستند، اما همچنان کویک مصرف سوخت بیشتری نسبت به تیبا 2 خواهد داشت. هر دو تیبا هاچ بک و کویک خودروهای خوبی برای مسیرهای درون شهری محسوب می شوند.

بنابراین از نظر تجربه رانندگی و سواری متوجه می شویم که این دو خودروی سایپا تفاوتی با یکدیگر ندارند و ساینا نیز از این نظر شبیه به کویک و تیبا 2 است. البته از آنجایی که Kwik نسخه های متفاوتی نسبت به تیبا 2 دارد، می توان گفت که Kwik Automatic Plus دارای گیربکس اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم چندرسانه ای است که سواری بهتری به راننده می دهد.

کوییک یا تیبا 2

کلام پایانی

در این مقاله سعی شده است به مقایسه دو خودروی اقتصادی بپردازیم و راهنمای جامعی برای خرید خودروهای کویک و تیبا ارائه کنیم. برنده این جنگ با سریع ترین بودن، بالاترین قیمت را در بازار دارد. اختلاف قیمت این خودرو با تیبا 2 در بازار آزاد به 20 تا 30 میلیون تومان می رسد.

در مورد سطح امکانات رفاهی و امکانات رفاهی، کویک در مقایسه با تیبا هاچ بهتر عمل می کند و طراحی آن محبوب تر و اسپرت تر به نظر می رسد. در نهایت بسته به بودجه و سلیقه هر فرد می توان گفت محصولات هاچ بک سایپا جذاب به نظر می رسند. امیدواریم از این مقایسه راضی بوده باشید.

227227