علمی و پزشکی

کدام خوراکی‌ها به کاهش آسیب آلودگی هوا کمک می‌کند؟

آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است و پس از فشار خون بالا، استعمال دخانیات و سوءتغذیه، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر و دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر پس از مصرف دخانیات است. این نشان می دهد که آلودگی هوا تاثیر زیادی بر افزایش مرگ و میرهای زودرس در جهان دارد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، برخی از گروه ها مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و بیماران قلبی و ریوی در معرض خطر آلودگی هوا هستند. در موارد آلودگی هوا، افراد به ویژه گروه های حساس باید شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنند و مصرف روزانه دو فنجان شیر کم چرب به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک می کند. زیرا کلسیم موجود در شیر از جذب آلاینده هایی مانند فلزات سنگین جلوگیری می کند.

میوه هایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، غذاهای مفیدی در مواقع آلودگی هوا هستند. مصرف میوه های حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی از سلول های بدن در شرایط آلودگی هوا محافظت می کند.سیب یکی از میوه های سرشار از آنتی اکسیدان است. میوه های حاوی ویتامین A، E و C دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

مرکبات و پرتقال، زرد و قرمز، موز، خرمالو، فلفل سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون نقش آنتی اکسیدانی دارند و در هنگام آلودگی هوا از بدن مراقبت می کنند.

همچنین خوردن ماهی دو بار در هفته در صورت آلودگی هوا ضروری است. ماهی به دلیل وجود ویتامین E و امگا 3 به کاهش اثرات آلودگی هوا کمک می کند.

خبر مرتبط:  ۱۱ اقدام ضدکرونایی محیطی برای حفظ سلامت دانش‌آموزان در مدارس

مصرف بیش از حد آب و مایعات در هنگام آلودگی باعث پاکسازی دستگاه گوارش و رفع تشنگی و خشکی دهان ناشی از این شرایط هوا می شود و از طرفی با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن می شود از طریق ادرار دفع می شود.

در مورد آلودگی هوا، مصرف نوشابه های گازدار جذب عناصر مفید در بدن را مختل کرده و اثرات آلودگی هوا را دوچندان می کند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، در صورت آلودگی هوا، مصرف روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزی معادل 3 واحد میوه و 2 واحد سبزی بسیار مفید است. هر واحد میوه یک میوه با اندازه متوسط ​​و هر واحد سبزی به اندازه یک خیار سبز، هویج یا گوجه فرنگی است، اما مصرف روزانه «سیر» بسیار مفید است.

انتهای پیام/