علمی و پزشکی

چگونه می‌توان باکتری‌های مفید روده را افزایش داد؟

باکتری های مفید روده به حفظ سلامت دستگاه گوارش و از بین بردن باکتری های مضر و سایر عوامل بیماری زا کمک می کنند. اما برای افزایش باکتری های مفید روده به چه عاداتی نیاز دارید؟

به گزارش مجله سلامتی ایرانعوامل مختلفی می توانند تعادل در میکروبیوم روده را از بین ببرند که مهمترین آنها استرس مزمن، عفونت، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، قند و عدم مصرف فیبر کافی است. همه این عوامل از رشد باکتری های خوب در روده جلوگیری می کنند.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، با این حال، راه‌های شناخته شده‌ای برای بهبود سلامت روده وجود دارد:

_ به اندازه کافی خوابیدنکورتیزول، هورمونی که با استرس مرتبط است، تأثیر مخربی بر میکروبیوتای روده دارد. برای کاهش سطح هورمون کورتیزول، مطمئن شوید که حداقل 8 ساعت در شب به اندازه کافی بخوابید. بهداشت خواب می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. بنابراین قبل از رفتن به رختخواب وسایل الکترونیکی را روشن نکنید و اتاق خواب خود را تاریک نگه دارید.

تحرک کافی: ورزش متوسط ​​راهی مطمئن برای کاهش سطح استرس و کاهش ترشح کورتیزول است. ورزش عاملی است که باعث افزایش ترشح اندورفین می شود. انتقال دهنده عصبی منجر به احساس خوب بودن و بهبود کیفیت خواب می شود. در عوض، تمرینات خیلی شدید اثر معکوس دارند و منجر به افزایش استرس و آسیب میکروبی می شوند.

_ در صورت امکان از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنید: میکروبیوم مجموعه ای از ارگانیسم هایی است که در روده زندگی می کنند. آنها نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن ما از جمله عملکرد مغز و سیستم ایمنی دارند. عدم تعادل باکتری های مفید روده عامل اصلی افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن به ویژه پارکینسون، آسم، آلرژی ها و بیماری های روانی است. در همین حال، درمان آنتی بیوتیکی برای خلاص شدن از شر عفونت، راهی برای از بین بردن تعادل باکتری های مفید روده است و 12 ماه طول می کشد تا میکروبیوم پس از مصرف آنتی بیوتیک به حالت سالم برگردد. اگر به طور جدی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید، توصیه های لازم را از پزشک خود در مورد نحوه مصرف این داروها برای بهبود سلامت خود دریافت کنید.

_ کاهش مصرف داروهای ضد التهاب، ضد اسیدها و قرص های ضد بارداری: آنتی بیوتیک ها داروهایی نیستند که به میکروارگانیسم ها آسیب برسانند. قرص های ضدبارداری و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین به همراه آنتی اسیدها خواصی مشابه آنتی بیوتیک ها دارند و باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک: افزایش مصرف غذاهای تخمیر شده سلامت روده و تعادل میکروبیوم روده را تقویت می کند. ماست، کفیر، کلم ترش و سایر غذاهای تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا شاهد افزایش باکتری های مفید روده باشید. مارچوبه، تره فرنگی و پیاز نیز سرشار از پروبیوتیک هستند.

پرهیز از مصرف زیاد شکر: مصرف بیش از حد قند، کربوهیدرات های ساده، شیرینی ها و همچنین نان سفید و پاستا منجر به کاهش باکتری های مفید و افزایش باکتری های مضر در روده می شود.

مصرف برخی مکمل ها: مکمل هایی مانند روغن ماهی و مکمل های پروبیوتیک با کیفیت بالا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته مصرف این مکمل ها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تمایلی به خوردن غذاهای تخمیر شده نداشته باشید.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان را در وب سایت ما هر روز منتشر و گزداوری میشود.