نماد سایت مجله سلامتی ایران

چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارد

آرتروز, آمبولانس, بیمارستان

چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارد

کمر یکی از اندام‌های حساس در بدن است که بخش‌های مهمی مانند نخاع را در خود دارد و به همین دلیل است که محافظت از آن باید به صورت کامل انجام شود. دیسک کمر یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای هر کسی به وجود بیاید.

زمانی که بعد از مراجعه به پزشک متوجه می‌شوید که دچار دیسک کمر شدید، روش‌های مختلفی برای درمان آن به شما معرفی می‌شود که پزشکتان طبق پیشرفت بیماری یکی را تجویز خواهد کرد. ممکن است دیسک کمر شما به قدری افتضاح باشد که نیاز به جراحی داشته باشد و یا در شرایطی باشید که با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی بتوانید به سلامتی دست پیدا کنید.

در حالت کلی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و شما باید از فعالیت‌هایی که باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود پرهیز کنید. به همین دلیل است که در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا دچار این بیماری نشوید.

دیسک کمر چیست؟

همانطور که می‌دانید ستون فقرات هر فردی از مهره‌هایی تشکیل شده که کمر انسان را می‌سازند. این مهره‌ها روی هم قرار نگرفتند چرا که اگر به این شکل بودند به سرعت ساییده شده و مشکلات زیادی برای کمر شما به وجود می‌آمد. بین این مهره‌ها صفحاتی با نام دیسک کمر وجود دارد که حکم یک ضربه گیر بین این مهره‌ها را دارند. دیسک کمر دارای دو لایه داخلی و خارجی است که لایه داخلی آن نرم و ژله‌ای بوده و لایه خرجی سخت و از جنس غضروف بوده تا از ماده نرم داخل آن محافظت نماید.

حالا اگر یکی از این دسیک‌ها دچار مشکل شده و جا به جا شوند شما دچار بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر خواهید شد. این همان بیماری است که به اشتباه با نام دیسک کمر شناخته می‌شود در حالی که دیسک کمر همان صفحات بین مهره‌ها هستند.

به صورت معمول بیرون زدگی دیسک کمر برای افراد با سن بالا (بین 35 تا 50 سال) بیشتر پیش خواهد آمد. چرا که در این سن و سال معمولا کمر، مهره‌ها و دیسک‌ها دچار فرسودگی شده و راحت‎تر آسیب می‌بینند. البته با مطالعه این جمله فکر نکنید که افراد با سن کم اصلا به دیسک کمر دچار نمی‌شوند. هر کار سنگینی ممکن است باعث بیرون زدگی دیسک کمر شود و این اصلا به سن و سال شما ارتباطی ندارد.

در حالت کلی بهترین کار این است که از کمر خود مراقبت کنید تا به هیچ وجه دچار چنین مشکلی نشوید و برای این کار در ادامه می‌توانید با کارهای مضر برای دیسک کمر آشنا شوید. اما به هر حال در صورتی که در این زمینه دچار مشکل شده باشید خوب است با انجام فیزیوتراپی اندام کمر، درد خود را کاهش داده و تلاش کنید با تقویت عضلات در این بخش، فشار را کم کنید.

کارهای مضر و ممنوعه برای دیسک کمر

خب در این بخش تصمیم داریم تا ممنوعه‌ها را برای شما مشخص کنیم تا به هیچ عنوان دچار چنین مشکلی نشوید. نکاتی که در این بخش مطرح می‌کنیم را به دقت مطالعه کنید تا در آخر بتوانید بهتر از کمر خود مراقبت کنید.

اولین موضوعی که باید به آن دقت کنید هنگامی است که تصادف می‌کنید. معمولا زمانی که با خودرو تصاوف می‌کنید، بیشترین آسیب به کمر شما می‌رسد و در چنین شرایطی اگر تصمیم بگیرید تا با ماشین خود به بیمارستان بروید قطعا ممکن است آسیب‌های بیشتری را تجربه کنید. پس بهترین کار این است که درخواست آمبولانس کنید تا اگر دچار مشکل شدید، به حال بدتری دچار نشوید.

اگر شما می‌دانید که به بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر دچار هستید باید خیلی بیشتر دقت کرده و رعایت کنید. به هیچ عنوان نباید وسیله سنگین بلند کنید. شاید حتی بلند کردن یک کیسه پر از میوه برای شما خطرناک باشد و شما را به عمل جراحی برساند. شاید با خود فکر کنید من که این بیماری را دارم ولی باید به شما بگوییم که بیرون زدگی دیسک کمر دارای درجه‌های مختلفی است و برای اینکه به درجه آخر نرسید باید رعایت کنید. مطمئن باشید بعد از عمل کردن دیسک کمر خود بیشتر اذیت خواهید شد و دوران نقاهت طولانی را باید بگذرانید.

 

علاوه بر خودداری از بلند کردن اجسام سنگین باید دور حرکات چرخشی را نیز خط بکشید چرا که این حرکات فشار بسیار زیادی را روی ناحیه کمر شما خواهند آورد و این ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

توجه داشته باشید که در برخی شرایط آرتروز کمر می‌تواند باعث درد در ناحیه لگن بشود و شما مجبور باشید که برای درمان از فیزیوتراپی اندام لگن کمک بگیرید. انجام تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد شما داشته باشد.

اگر برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر خود به حرکات نرمشی مشغول هستید باید این را بدانید که اگر آن‌ها بدون مشورت با پزشک خود انجام می‌دهید، کاری بسیار خطرناک است. مطمئن شوید که تمامی تمرینات ورزشی خود را تحت نظر پزشک و با تاییدیه او انجام می‌دهید.

رفتن به باشگاه ورزشی برای افراد دارای بیرون زدگی دیسک کمر ممنوع است چرا که به هیچ عنوان نباید کارهای سنگین انجام دهند. همچنین ورزش‌های سنگین مانند بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال، حرکات ایروبیک و … همگی برای کمر شما ضرر دارند و باید از آن‌ها دوری کنید.

همچنین حرکات ورزشی وجود دارند که شما به هیچ عنوان در زمان بیماری خود نباید آن‌ها را انجام دهید. اولین حرکتی که باید از آن پرهیز کنید، دراز و نشست است. خیلی از بیماران دراز و نشست را با حرکات تقویت کننده عضلات شکمی اشتباه می‌گیرند. حرکات تقویت کننده عضلات شکمی برای بهبود دیسک کمر مفید بوده و معمولا توسط دکتر پیشنهاد می‌شود و بسیاری از بیماران آن‌ها را با دراز و نشست اشتباه گرفته و بدون مشورت آن را انجام می‌دهند که این بسیار برای کمرشان مضر است.

یکی دیگر از کارها و حرکاتی که برای دیسک کمر ضرر دارد، بالا بردن پا است. در این حرکت فرد به پشت دراز کشیده و در این حال پاهای خود را به سمت بالا حرکت می‌دهد. این ورزش برای تقویت عضلات مرکزی است ولی به شدت برای افراد دارای بیماری بیرون زدگی دیسک کمر هستند، ضرر داشته و فشار زیادی را به ناحیه کمر وارد می‌کند. به همین دلیل اگر به این بیماری دچار هستید باید از انجام این حرکت ورزشی خودداری نمایید.

در حالت کلی زمانی که به این بیماری دچار می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید تا همه نکات را به شما بگوید و در رابطه با پرهیزهایی که باید انجام دهید به صورت کامل توضیح دهد. کاری که باید انجام دهید این است که به صورت کامل و مو به مو تمامی صحبت‌ها و تذکرهای پزشک خود را اجرا نمایید تا سلامتی خود را به دست آورید.

خروج از نسخه موبایل