علمی و پزشکی

چند نکته در مورد نوشیدن آب

فعالیت های روزانه می تواند مردم را از اهمیت نوشیدن آب دور کند. به همین دلیل یادآوری نقش مهم آب در عملکرد اکثر اعضای بدن و تاثیر کاهش دو درصدی آب در بدن ضروری است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، یک مرد می تواند 30 روز بدون غذا زندگی کند، اما می تواند تنها سه روز بدون نوشیدنی زندگی کند، بدون آب تنظیمات بدن را مختل می کند.

همچنین 80 درصد بدن نوزاد انسان از آب تشکیل شده است. با رشد انسان سطح آب بدنش به تدریج کاهش می یابد و به 60 درصد می رسد.

در ادامه گزارش دویچه وله به برخی از جنبه های آب آشامیدنی می پردازیم.

رابطه چاقی و آب بدن

از آنجایی که سلول های چربی نسبت به سایر سلول ها آب کمتری دارند، افراد لاغر آب بیشتری نسبت به افراد دارای اضافه وزن دارند.

کدام اندام بدن درصد آب بیشتری دارد؟

برخی از قسمت های بدن مقدار زیادی آب را در خود نگه می دارند. تحقیقات نشان داده است که 99 درصد آب در لیوان وجود دارد. پس از آن، 80 درصد از اجزای عضله ساز آب است.

چرا آب آشامیدنی ضروری است؟

مکانیسم بدن برای تنظیم دمای تعریق این است که معمولاً روزانه دو لیتر آب از دست می دهیم. طبیعتاً در تابستان و در گرمای شدید و همچنین وسایل گرمایشی که هوا را تنفس می کنند، بدن به آب بیشتری نیاز دارد.

علاوه بر این، کلیه هایی که مسئول دفع سموم از بدن از طریق ادرار هستند به آب نیاز دارند. اگر آب کافی در بدن وجود نداشته باشد، ادرار فرد زرد می شود. اگر رنگ ادرار شما قهوه ای شد، این یک علامت هشدار دهنده است و می تواند خطر جدی برای سلامتی داشته باشد.

خبر مرتبط:  گزارش کمیسیون اصل نود درباره خاموشی های اخیر نهایی شد

روده انسان آب را از طریق دفع غذا و بینی از طریق تنفس آب مصرف می کند.
برای تامین آب مورد نیاز بدن، هر فرد باید حداقل 1.5 تا دو لیتر آب یا مایع در روز بنوشد. برخی از کارشناسان نوشیدن دو تا سه لیتر مایعات در روز را توصیه می کنند. برخی افراد معتقدند که اگر از طریق ورزش ورزش می کنید یا دمای بدن شما با تب، تهوع و اسهال افزایش می یابد، بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد.

البته کارشناسان می گویند برای جبران آب از دست رفته نیازی نیست فقط آب بنوشید، بلکه مصرف سوپ، میوه و سبزیجات می تواند نیازهای بدن را تامین کند.

علائم و نشانه های کم آبی بدن

علائم زمانی ظاهر می شوند که بدن آب کافی دریافت نمی کند. هنگامی که 2 درصد از کم آبی رخ می دهد، علائم خستگی، خواب آلودگی و سردرد ظاهر می شود. اما بیش از هفت درصد بدن دچار کم آبی است. در چنین شرایطی نبض سریع زده می شود و فرد دچار سرگیجه می شود. همه این علائم تاکید می کند که بدن برای عملکرد اندام های خود به ارتباطات شیمیایی و آب نیاز دارد.

کم آبی بیش از 12 درصد منجر به تروما و کما می شود.

مغز انسان به آب نیاز دارد

مغز و نخاع ما بدون آب نمی توانند کار خود را انجام دهند. بدن ما حاوی بیش از 140 میلی لیتر مایع مغزی نخاعی و سلول های عصبی است که از آب به نام مایع مغزی نخاعی (CSF) تشکیل شده است. مایع مغزی نخاعی مایعی شفاف و بی رنگ در مغز و نخاع انسان است که به عنوان یک بالشتک عمل می کند و از مغز داخل جمجمه محافظت می کند.

خبر مرتبط:  انتظار افزایش سرعت انتشار اُمیکرون در ایران/ضرورت «تعویق امتحانات حضوری» و «دورکاری کارمندان»

این قسمت از مغز روزانه نیم لیتر آب مصرف می کند. به همین دلیل است که اولین نشانه های کم آبی بدن با سردرد، بیماری های مخاطی و خشکی دهان و گلو و اختلالات بلع خود را نشان می دهد.

با امواج گرما و تعریق زیاد، سیستم گردش خون دچار اختلال می شود و فرد ممکن است تعادل خود را از دست بدهد. با این علائم، بدن به وضوح برای آب گریه می کند.

رابطه بین پیری و نیاز به آب

مطالعات نشان داده اند که با بالا رفتن سن حساسیت بدن نسبت به نیاز به مصرف آب کمتر می شود یا به عبارت دیگر فرد کمتر از نیاز به مصرف آب آگاه می شود. بنابراین، سالمندان نوشیدن آب فراوان را فراموش می کنند. کاهش مصرف آب در سالمندان می تواند باعث سرگیجه، بیهوشی یا بیهوشی شود و حتی در موارد کم آبی شدید باید سرم تزریق کرد.

چه زمانی به آب بیشتری نیاز داریم؟

اگر فردی دچار تهوع یا اسهال است، باید روزانه بیش از 1.5 لیتر آب مصرف کند. همچنین هنگام مصرف دارو باید آب بیشتری بنوشد.

تورم پا یکی از عوارضی است که باعث کم آبی بدن می شود. رسوب آب در یک قسمت از بدن زمانی اتفاق می افتد که بدن به دلیل اختلال در فعل و انفعالات شیمیایی قادر به کنترل ورود و خروج آب نباشد.

انتهای پیام/