چشمانت را دوست بدار – مجله سلامتی ایران

مجله سلامتی ایران / خراسان رجوی کاهش یا عدم دید می تواند تأثیرات عمده و بلندمدتی بر همه جنبه های زندگی ، از جمله فعالیت های شخصی روزانه ، ارتباطات اجتماعی ، فرصت های شغلی ، دسترسی به مدرسه و خدمات عمومی داشته باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که سلامت چشم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار برای جهان مهم است.

تقریباً همه افراد روی کره زمین تا آخر عمر با مشکلات سلامتی چشم مواجه بوده اند ، اما بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از خدمات مراقبت از چشم برخوردار نیستند. پنجشنبه دوم اکتبر به عنوان روز جهانی بینایی نامگذاری شده است و هدف از این روز یادآوری اهمیت مراقبت از سلامت چشم و کارهایی است که برای دستیابی به خدمات مراقبت از چشم انجام می شود.

قابل توجه است که 2/2 میلیارد نفر (یک چهارم جمعیت جهان) دارای اختلال بینایی هستند که نیمی از آنها قابل پیشگیری و اجتناب هستند و تعداد نابینایان بدون تلاش فوری و مداوم تا سال 2050 به 115 میلیون نفر می رسد.

شعار امسال “چشمان خود را دوست بدار” است. امروزه شما باید بدانید که برای پیشگیری و محافظت از اختلالات بینایی و همچنین آگاهی از اختلالات بینایی چه باید کرد.

سلامت عمومی چشم

بینایی بزرگترین هدیه برای هر انسانی است و با این نعمت می توانید تمام خوبی های روی زمین را ببینید. روز جهانی چشم انداز توجه مردم را به مشکلات چشم جلب می کند.

چشم ها می توانند چیزهای زیادی در مورد سلامت عمومی فرد بگویند. بینایی را می توان به دلایل مختلفی کاهش داد ، از جمله دیابت و تراخم ، آسیب چشم ، یا عیوب انکساری ، آب مروارید ، دژنراسیون ماکولا یا بیماری هایی مانند گلوکوم به دلیل افزایش سن. از دست دادن بینایی به تدریج اتفاق می افتد ، و بسیاری از بیماری های چشمی تا زمانی که بیماری پیشرفت نکند ، علائمی از خود نشان نمی دهند ، اما 75 درصد از بین رفتن بینایی را می توان به موقع تشخیص داد و برطرف کرد.

خبر مرتبط:  کمبودی در شیرخشک‌های رژیمی نداریم/ ارسال ذخیره استراتژیک لازم به استان‌ها در پیک کرونا

اولین روز بینایی بین المللی در 8 اکتبر 1998 توسط کمپین SiteFirst باشگاه شیرها (LCIF) جشن گرفته شد. این سازمان برنامه های متعددی را در سراسر جهان در زمینه بینایی ، مراقبت از چشم ، خطرات بیماری های چشمی و جراحی های بازسازی بینایی انجام داده است. روز جهانی چشم انداز ، ابتکار مشترک سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بین المللی نابینایی (IAPB) است.

در هفتاد و چهارمین مجمع جهانی بهداشت ، کشورهای عضو اهدافی را برای مراقبت از چشم تصویب کردند که دو مورد از آنها برای سال 2030 تعیین شده است. این اهداف شامل افزایش 40 درصدی در محدوده موثر عیوب انکساری و افزایش 30 درصدی در جراحی آب مروارید م effectiveثر است. اهداف انتخاب شده نقش مهمی در افزایش مراقبت از چشم در سراسر جهان و کمک به کشورها برای ارائه خدمات با کیفیت دارند.

بیماری همه گیر کووید – 19 و افزایش خستگی چشم

به دلیل شیوع ویروس کرونا ، مردم به طور فزاینده ای به وسایل الکترونیکی وابسته شده اند و این امر میزان خستگی چشم را افزایش داده است. در اینجا چند روش ساده برای مقابله با خستگی چشم آمده است. علائم خستگی چشم شامل خستگی ، سردرد ، تاری دید ، خارش و قرمزی و درد چشم است.

این نکات را رعایت کنید:

فاصله و موقعیت چشم را با تجهیزات الکترونیکی تنظیم کنید.

حالت بدن خود را تنظیم کنید ؛

استراحت های مکرر داشته باشید ؛

چشم ها را مرتبا پلک بزنید ؛

از عینک مناسب استفاده کنید ؛

به دکتر مراجعه کن؛

خبر مرتبط:  استقبال نمایندگان دانشجویان داروسازی از آیین‌نامه جدید "تأسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه‌ها"

روز جهانی چشم انداز اهمیت سلامت چشم را به همه گوشزد می کند و حتی بعد از یک سال کار و آموزش از راه دور. بسیاری از مردم در طول بیماری همه گیر کووید -19 از معاینه چشم اجتناب می کردند و این امر استفاده از صفحه نمایش را افزایش داد که در طی آن مشکلات سلامت چشم افزایش یافت.

حفظ سلامت چشم

چشم ها پیچیده ترین اندام بعد از مغز هستند و 90 درصد اطلاعاتی که توسط مغز پردازش می شود از طریق چشم است ، اما متأسفانه بسیاری از ما تا زمانی که برخی مشکلات ظاهر نشوند به مراقبت از چشم توجه نمی کنیم. در اینجا چند نکته مهم برای حفظ سلامت چشم ها وجود دارد:

از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید (غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از ویتامین C و E ، لوتئین ، روی و اسیدهای چرب امگا 3 هستند). از سبزیجات برگ دار مانند اسفناج ، چغندر ، کلم و کاهو استفاده کنید. مصرف ماهی و منابع غیر پروتئینی مانند آجیل و تخم مرغ و مرکبات نیز مهم است.

روزانه ورزش کنید. ورزش های روزانه مانند پیاده روی ، دویدن ، یوگا می تواند از بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، کلسترول بالا و دیابت جلوگیری کرده یا آنها را کنترل کند و همه این مشکلات سلامتی می تواند بر عملکرد سلامت چشم تأثیر بگذارد و منجر به بیماری های چشمی شود.

خواب مناسب داشته باشید. خواب کافی در شب می تواند به چشمان شما در بهبود استرس زندگی روزمره کمک کند. خواب مناسب علاوه بر آرامش بخش چشم ها ، منبع طبیعی اشک را فراهم می کند و چشم ها را مرطوب می کند ، بنابراین افرادی که به اندازه کافی می خوابند کمتر احتمال دارد چشم خود را خشک کنند.

خبر مرتبط:  آخرین وضعیت بروز قارچ سیاه در بیماران کرونا/ روند تامین دارو و راهکارهایی برای پیشگیری

اجتناب از سیگار کشیدن ؛ سیگار کشیدن علاوه بر ایجاد تعدادی از مشکلات سلامتی ، خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد و به عصب بینایی آسیب می رساند.

هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی چشم های خود را آرام کنید. در عصر نوآوری های دیجیتالی ، تقریباً همه زمان قابل توجهی را جلوی صفحه می گذرانند. این دستگاه ها چشم را در معرض نور مضر آبی ساطع شده قرار می دهند ، بنابراین مهم است که هر 20 دقیقه به چشم های خود استراحت دهید.

چشمان خود را کنترل کنید ؛ افراد در هر سنی برای محافظت از بینایی خود به بررسی منظم چشم نیاز دارند. معاینه چشم در تشخیص بیماری هایی مانند گلوکوم بدون علائم م effectiveثر است.

نابینایی افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار می دهد و اکثر آنها (73٪) بالای 50 سال سن دارند. بیش از 90 درصد از افرادی که با کمبود زندگی می کنند در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند. 55 درصد از افرادی که بینایی خود را از دست می دهند زن هستند. تا سال 2050 رشد و پیری جمعیت از 1.1 میلیارد به 1.7 میلیارد افزایش می یابد.

این مهم است که بدانیم بینایی ضعیف در خروجی اقتصاد جهانی می تواند منجر به ضرر 411 میلیارد دلار در سال شود و از بیش از 90 درصد مشکلات بینایی جلوگیری کند.

منابع

iapb.org

sightsavers.org

indiatoday.in

cbm.org

finance.yahoo.com

firstpost.com

سازمان بهداشت جهانی

freepressjournal.in

hindustantimes.com

publichealthupdate.com

انتهای پیام