چرا جاده‌ها قربانی می‌گیرند؟ – مجله سلامتی ایران

بر اساس آمارهای اخیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، سالانه حدود 1.3 میلیون نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند و 20 تا 50 میلیون نفر دیگر زخمی می شوند که بیشتر آنها از نظر معلولیت هستند.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، آسیب های ناشی از تصادفات جاده ای می تواند خسارات اقتصادی قابل توجهی را برای افراد ، خانواده ها و به طور کلی برای هر کشور به دنبال داشته باشد. این خسارات به دلیل هزینه های درمان فرد آسیب دیده و توانایی فوت مجروح در اثر ناتوانی یا تصادف رخ می دهد.

در بیشتر کشورها ، تصادفات جاده ای تا سه درصد از تولید ناخالص داخلی آنها هزینه دارد.

– چه کسانی در معرض خطر تصادف جاده ای قرار دارند؟

1) وضعیت اقتصادی-اجتماعی

بیش از 90٪ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​اتفاق می افتد ، با این وجود 60٪ از وسایل نقلیه جهان این کشورها را تشکیل می دهند که بالاترین میزان مرگ و میر در آفریقا است. از تصادفات جاده ای.

مطالعات نشان می دهد که حتی در کشورهای با درآمد بالا ، افراد با طبقه اقتصادی اجتماعی پایین تر بیشتر دچار حوادث جاده ای می شوند.

2) سن

صدمات ناشی از تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ و میر در کودکان و پنج تا 29 سال است.

3) جنسیت

در سنین پایین احتمال مرگ زنان در تصادفات جاده ای بیشتر است. سه چهارم کل تصادفات جاده ای (73٪) در جوانان زیر 25 سال اتفاق می افتد که احتمال مرگ در حوادث جاده ای تقریباً سه برابر بیشتر از زنان جوان است.

خبر مرتبط:  کشف ۲۵ میلیاردی کالای قاچاق در تهران

– عوامل خطر

1) رویکرد سیستم ایمن: اصلاح خطاهای انسانی

هدف از رویکرد سیستم ایمن اطمینان از یک سیستم حمل و نقل ایمن برای همه مسافران و سرنشینان است. در چنین رویکردی ، افراد به دلیل صدمات جدی در تصادفات جاده ای تحت درمان قرار می گیرند. سنگ بنای این روش جاده های ایمن ، سرعت مطمئنه ، وسایل نقلیه ایمن و ایمنی ساکنان جاده ها است که برای جلوگیری از تصادفات منجر به مرگ و کاهش آسیب های جدی باید به همه موارد توجه شود

2) سرعت

افزایش متوسط ​​سرعت رانندگی ارتباط مستقیمی با احتمال تصادف و شدت تصادف دارد. به عنوان مثال ، با هر درصد افزایش سرعت متوسط ​​، احتمال تصادفات منجر به فوت چهار درصد و احتمال تصادفات جدی جاده ای سه درصد افزایش می یابد.

3) از کلاه ایمنی ، کمربند ایمنی و صندلی کودک استفاده نکنید

استفاده صحیح از کلاه ایمنی می تواند خطر آسیب دیدگی شخصی را 42٪ و آسیب سر را 69٪ کاهش دهد. کمربند ایمنی خطر مرگ را برای سرنشینان راننده و صندلی های جلو 45 تا 50 درصد کاهش می دهد و 25 درصد خطر مرگ و آسیب جدی را برای کسانی که در صندلی عقب زندگی می کنند کاهش می دهد. استفاده از صندلی کودک میزان مرگ و میر نوزادان را 60٪ کاهش می دهد.

4) عدم توجه هنگام رانندگی

عدم تمرکز بر رانندگی می تواند دلایل مختلفی را در پی داشته باشد. به عنوان مثال شلوغی تلفن همراه نگرانی فزاینده ای برای ایمنی جاده ها است. رانندگانی که هنگام رانندگی از تلفن های همراه خود استفاده می کنند تقریبا چهار برابر بیشتر از سایر رانندگان تصادف می کنند. استفاده از تلفن هنگام رانندگی نیاز به پاسخگویی را کاهش می دهد ، خصوصاً در هنگام ترمز گرفتن یا توجه به علائم راهنمایی و رانندگی ، رانندگی در مسیر را کاهش می دهد و کمی از ماشین دور است.

خبر مرتبط:  رئیس عقیدتی سیاسی ناجا: از برخی صحبت‌های نامزدها در مناظره، تأسف خوردم

5) زیرساخت های جاده ای ناامن

طراحی جاده ها و خطوط اتومبیل بسیار بر ایمنی آنها تأثیر می گذارد. در حالت ایده آل ، جاده ها باید به گونه ای طراحی شوند که ایمنی همه سرنشینان وسایل نقلیه ، عابران پیاده و دوچرخه سواران و موتورسواران را در نظر بگیرند.

6) وسایل نقلیه ناامن

عامل مهم دیگر در جلوگیری از تصادفات و کاهش خطر صدمات جدی استفاده از وسایل نقلیه ایمن است. سازمان ملل مقررات و مقرراتی را در مورد ایمنی خودرو وضع کرده است که در صورت استفاده از این استانداردها در فرآیند تولید خودرو ، می تواند جان بسیاری را نجات دهد. اینها شامل الزام به استفاده می شود کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و از نصب کیسه های هوا اطمینان حاصل کنید و لیست دفاع در همه وسایل نقلیه. بدون این استانداردها ، خطر آسیب دیدگی در یک تصادف رانندگی برای سرنشینان اتومبیل و سایر افراد به طور قابل توجهی بیشتر است.

7) عدم ارائه به موقع مراقبت های پس از سانحه

تاخیر در ارائه مراقبت های پزشکی و مراقبت از قربانیان تصادفات جاده ای می تواند شدت آسیب ها را افزایش دهد. در تصادفات جاده ای ، ارائه خدمات پزشکی به موقع به آسیب دیدگان بسیار مهم است ، زیرا هر دقیقه تأخیر در ارائه کمک به قربانیان می تواند منجر به مرگ و جراحات بیشتری شود.

8) عدم اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی

اگر قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد کمربند ایمنی ، سرعت مطمئنه ، کلاه ایمنی و صندلی کودکان به درستی اجرا نشود ، تصادفات جاده ای و جراحات کاهش نمی یابد.

خبر مرتبط:  خروج مراکز پرخطر از تهران؛ یکی از شروط آمادگی در بحران

بنابراین ، اگر قوانین راهنمایی و رانندگی اجرا نشود یا به طور نامناسب اجرا شود ، مردم نیازی به رعایت آنها ندارند و بنابراین احتمال تأثیر آنها بر رفتار افراد کم است. اجرای م lawثر قانون شامل قانونگذاری ، به روزرسانی منظم قوانین و اجرای قانون در سطح ملی و محلی است که این عوامل خطر را هدف قرار می دهد. همچنین ، تعریف و اعمال مجازات ها و مجازات ها برای مجرمان قدرت پیشگیری را دارد.

برای رفع خسارات ناشی از تصادفات جاده ای چه کاری می توان انجام داد؟

می توان از آسیب ها و تلفات ناشی از تصادفات جاده ای جلوگیری کرد. دولت ها باید اقدامات لازم را برای اطمینان از ایمنی جاده ها و جاده ها به طور کلی انجام دهند. این امر مستلزم مشارکت در زمینه های مختلف مانند حمل و نقل ، پلیس ، بهداشت ، آموزش و اقدامات متمرکز بر ایمنی جاده ها ، وسایل نقلیه و مسافران است.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ، مداخلات ایمن شامل طراحی زیرساخت های ایمن و استفاده از ویژگی های ایمنی جاده ای ، بهبود ویژگی های ایمن خودرو ، بهبود مراقبت های پزشکی پس از تصادف ، تهیه و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و افزایش آگاهی است. عمومی است

انتهای پیام