فرهنگ و هنر

چاپگرهای سه‌بعدی هزینه و زمان ساخت هواپیماها را کاهش می‌دهد

تکامل در صنعت هوانوردی؛

مهندسان با استفاده از پرینترهای سه بعدی قطعات مورد نیاز بدنه و موتور هواپیما را طراحی می کنند و از این طریق هزینه و زمان ساخت این پرندگان غول پیکر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صنعت هوانوردی به دلیل ویژگی های خاص کامپوزیت های پیشرفته مانند وزن سبک، استحکام و دوام به سمت استفاده از این مواد رفته است. استفاده از این مواد پیشرفته علاوه بر افزایش بهره وری و عملکرد هواپیما، طراحی و ساخت سازه ها و اجزای مقرون به صرفه را امکان پذیر می کند، اگرچه چالش هایی نیز وجود دارد. پرداختن به این چالش ها منجر به کاهش وزن و مصرف سوخت و افزایش راندمان سوخت در ساخت هواپیما می شود.

محققان با حمایت پروژه DOMMINIO با بودجه اتحادیه اروپا در حال توسعه حسگرهای تعبیه شده ای هستند که امکان نظارت در زمان واقعی هواپیما را در حال پرواز فراهم می کند. قطعات پرینت سه بعدی با الیاف نانولوله کربنی داده هایی را تولید می کنند که می توان از آنها برای نظارت بر قطعه استفاده کرد. این امر هزینه های مونتاژ را کاهش می دهد و نیاز به استفاده از سیم های زیاد برای اتصال سنسورها را محدود می کند.

Musa Jarzoso، دستیار پژوهشی در موسسه مواد IMDEA اسپانیا می‌گوید: «سنسورهای طراحی‌شده از این الیاف در مقایسه با مواد موجود بسیار سبک‌تر هستند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. آنها قابل پرینت سه بعدی هستند و از آنجایی که الیاف نانولوله های کربنی هستند، می توان آنها را به راحتی در قسمتی از فیبر کربن معمولی که یک ماده رایج در ساخت هواپیما است، ادغام کرد.

خبر مرتبط:  نخستین شماره «نوشتار» رسید - مجله سلامتی ایران

چاپگرهای سه بعدی هزینه و زمان ساخت هواپیما را کاهش می دهند

یکی از جنبه های کلیدی این پروژه استفاده از دوقلوهای دیجیتال است. جارجوسو توضیح می‌دهد که آنها دوقلوهای دیجیتال نامیده می‌شوند زیرا مدل‌های دیجیتالی بسیار دقیقی هستند که در طول چرخه زندگی به‌روزرسانی می‌شوند و بخش یا جزء فیزیکی داخل هواپیما را در زمان واقعی شبیه‌سازی می‌کنند.

وی می افزاید: بخش فیزیکی از طریق یک حسگر داخلی قادر به برقراری ارتباط مستقیم با مهندسان حاضر در زمین است. به عنوان مثال، اگر در حین پرواز با تگرگ برخورد کنید، اطلاعات مربوط به هرگونه آسیب احتمالی به قطعه توسط آن سنسور ثبت می شود و سپس به طور خودکار به سنسور دیجیتال آن ارسال می شود. با استفاده از این اطلاعات، شبیه‌سازی‌هایی که ما در حال توسعه آن هستیم، می‌تواند خطر تأثیرگذاری بر یکپارچگی ساختاری قطعه را تحلیل کرده و طول عمر باقی‌مانده آن را تعیین کند.

سنسورهای پرینت سه بعدی هواپیما می توانند به روش های مختلفی به کاهش هزینه ها کمک کنند. پروژه DOMMINIO (روش دیجیتالی برای تولید پیشرفته نسل بعدی قطعات هواپیما چند منظوره) در حال توسعه یک روش دیجیتالی جدید برای طراحی، ساخت و صدور گواهینامه قطعات هوشمند چند منظوره بدنه هواپیما است که در ژوئن 2024 به پایان می رسد.

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/