فرهنگ و هنر

پیام قیام عاشورا چه بود؟

محمد جعفری خانواتی می گوید واقعه کربلا نه یک رویداد موقت است و نه یک تراژدی فراموش نشدنی انسانی: پیام پیام این عصیان باید برای ما و مردم آن زمان آزاد باشد و از بردگی بدون خدا و ترس از هرگونه قدرت و شخصیتی برخوردار باشد. نترس ، دشمن ستمگر و یاور مظلوم باش.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، این نویسنده و پژوهشگر در صفحه اینستاگرام این سازمان در نشست “تأمل عاشورا در فرهنگ و ادبیات عامه” در اتاق فکر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و فرزندانش در سال 61 هجری. همچنین این یک فاجعه فراموش نشدنی انسانی نبود ، جنگی بین دو نفر برای رسیدن به قدرت و سلطنت که هرگز به آن نرسیده بود ، اما این رویداد تقابلی بین حق و باطل بود. این شورش یک نزاع و جنگ نظامی بین دو نیروی نابرابر نیست ، یا درگیری در صحنه خاص و در زمان خاص ، بلکه شورش پیامبران الهی ، انبیای آسمانی و اصلاح طلبان جهان است که با هدف بالا بردن بشر از آلودگیهای اجتناب ناپذیر این جهان هستند. راه علائم این است که موانع رشد و نمو انسان را برطرف کرده و به مکانی کمال آدمی و مکانی نزدیک به خدا برسیم.

وی گفت: “عصیان امام حسین (ع) مدرسه ای با درس های عالی و پیام های الهام بخش و امیدوارکننده برای آموزه های بشردوستانه و زندگی بهتر روی زمین است. یکی از این درس ها درس آزادی و اصلاح است.” انسان باید مطابق ماهیت جسمانی خود زندگی کند و در این زندگی مسئولیت هایی در مورد خانواده ، جامعه و محیط زیست دارد. در این زندگی قراردادهایی به او تحمیل می شود و او تعهدات را می پذیرد.اگر شخصی تعهدات را نپذیرد ، خودخواه می شود. اگر شخصی یک قرارداد اجتماعی را بپذیرد ، راهی برای انجام تعهدات خود وجود ندارد. البته یک مرد آگاه و آگاه ، ضمن پذیرش مسئولیت اجتماعی ، بر هیچ چیز سنگین نیست که مانع حرکت فزاینده و رو به رشد به سمت خدا شود. او مسئولیت های خود را یک وظیفه اجتماعی می داند و از وضعیت اجتماعی خود در پیشگاه خدا و مردم آگاه است و در هوس نمی افتد. چنین شخصی در ذات خود مستقل و مستقل است ، او زمان را انتخاب می کند و دانش و دانش زمان را در اختیار دارد و مناسب ترین زمان را انتخاب می کند و بدون هیچ گونه تردیدی آن را اجرا می کند.

خبر مرتبط:  «قبله عالم» متوقف شد - مجله سلامتی ایران

خانواتی در ادامه تصریح کرد: امام حسین (ع) مسئولیت سنگین امامت را پس از شهادت برادرش بر عهده گرفت ، اما به دلیل اینکه به عقد قرارداد علیه معاویه متعهد بود ، وی تصمیم به انجام هر دو تعهدات و مسئولیت های اجتماعی گرفت. میثاق ساخته نشده است. این انتخاب براساس شناخت طرف مقابل ، شناختن شرایط اجتماعی و افراد است. اما به محض درگذشت معاویه و مرد نابینایی مانند یزید پدر خود را تغییر داد ، امام حسین (ع) شیوه رفتار خود را تغییر داد. وی در نتیجه مسئولیت خود ، مدینه را ترک کرد و برای از بین بردن هرگونه تردید ، قصد ، استراتژی و روش طغیان خود را اینگونه اعلام کرد: من خودخواهانه عصیان نکردم و به عنوان یک جنایتکار و ستمگر قیام نکردم. (بسیاری از شورش ها برای خودخواهی و قدرت است و امام حسین (ع) این مفاسد را دفع می کند). “من برای اصلاح اصلاحات در امت پدربزرگم محمد (ص) به تنهایی قیام کرده ام. برنامه من برای دستیابی به این هدف امر به معروف و نهی از منکر دیگران است.” امام امری مشهور است که توسط هوش اجتماعی و هوش جمعی پذیرفته شده است و در مورد کارهای کوچک مردم اختلاف نظر ندارد ، اما این یک رد بزرگ از ظلم است که به قدرت می رسد و می خواهد دیگران را مقهور خود کند. اما چگونه او می خواهد امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند؟ به گفته امام حسین (ع) من به عنوان پدربزرگ رسول خدا (ص) و پدرم علی مرتضی (ع) عمل می کنم.

خبر مرتبط:  برنامه‌های مجازی تئاتر کانون برای هفته کودک

این مخترع سپس با استناد به گسترش اسلام و خیر و دعوت به توحید و انکار هرگونه بدعت و عدالت اداری در جامعه ، شر توسط پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) را تحریم کرد: 50 سال پس از رحلت رسول خدا ، اسلام و امام حسین (ع) دید که برنامه سنی قبل از اسلام به نام خلافت بازگشته است ، بنابراین او به دنبال اصلاحاتی در میان امت بود که هدف آن بهبود دین فاسد شده توسط دیگران بود. . امام حسین (ع) زیر بار استبداد قرار نگرفت و با تمام وجود وی برای دفاع از حقیقت ایستاد و کشته شد و هیچ ترسی از دستگیری خانواده خود و ظاهراً شکست دادن آنها از خود نشان نداد. او با ارتش دشمن مقابله می کند ، آنها را به سوی حق فرا می خواند ، قصد دارد او را به کسانی تحویل دهد که واقعیت را نمی دانند ، اما بار شرم و وفاداری به امام حسین (ع) را به دوش نمی کشند. بیعت با یزید به معنای چشم پوشی از اسلام و افرادی است که خود را ادعا می کنند ، اکنون بیعت با یزید ، فرزند رسول خدا را اعتراف کنند ، یزید رسول خدا رسول خداست و دستور او با رسول خدا (ص) برابر است.

خانوتی خاطرنشان کرد: پیام عصیان امام حسین (ع) این است که برای همه ما و مردم آن زمان باید آزاد باشید و خود را از بند دیگری غیر از خدا آزاد کنید. با آگاهی و آگاهی از زمان و مکان عمل کنید ، زیرا بسیاری از افراد بدون دانستن شرایط و زمان و مکان و بدون شناخت خود و دشمن عمل می کنند و شکست آنها منجر به از بین رفتن نقشه و هدف و در نهایت حق می شود. امام حسین (ع) با آگاهی کامل عمل می کند و زمان و مکان انتظار را می داند و در برابر هرگونه استبداد و ظلم محکم می ایستد و در راه خدا کشتن را انتخاب می کند. خداوند می فرماید: کشتن در راه خدا را نابودی ندانید. ما نباید از شکست جبهه راست غافل شویم و باید یقین داشته باشیم که پیروزی خدا و از بین بردن دروغها با عنایت خداوند حتمی است و سالها ادامه خواهد داشت. حق را بدانید و همیشه از حق پشتیبانی کنید زیرا آینده متعلق به آن پرنده و جویندگان آن است.

خبر مرتبط:  معرفی برگزیدگان جشنواره ادبیات داستانی بسیج

انتهای پیام