پای بورس به قیمت گذاری خودرو باز می‌شود؟

عضو مجلس نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید: در شرایطی که هیچ یک از طرفین فعال در بازار خودرو به دلیل نوسانات مداوم در بازار حضور ندارند ، مجلس در نظر دارد تغییر قیمت خودرو را بررسی کند.

در مصاحبه با مجله سلامتی ایران ، محمد رضا نجفی منش اظهار داشت: در هفته‌هایی که مجلس یازدهم آغاز شد ، نمایندگان چند کمیسیون اقتصادی بر بهبود اوضاع در بازار خودرو متمرکز شده‌اند و در هفته‌های اخیر جلسات بسیاری با فعالان صنعت برگزار کرده است. ماشین و نمایندگان مجلس قدم زدند.

به گفته وی ، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو بر این باورند که روشی که امروزه برای قیمت گذاری خودرو استفاده می شود یکی از روش های اشتباه است و باید گزینه های دیگر در نظر گرفته شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چهار راه تغییر قیمت بازار خودرو ، گفت: بازگشت به سیستم قیمت گذاری در دهه 70 یک راه بود. در آن دوره قیمت خودرو متناسب با حاشیه بازار تعیین شده است. به عنوان مثال اگر امروز یک اتومبیل 100 میلیون تومان در بازار باشد ، قیمت کارخانه 95 میلیون تعیین شده است. اگرچه این رویکرد در دهه 1970 موفقیت آمیز بود ، اما وزارت سکوت در حال حاضر با آن موافق نیست.

نجفی منش ادامه داد: روش دوم انتقال قدرت قیمت به خودروساز است. یعنی در این چارچوب خودروسازان باید براساس هزینه و سود منطقی قیمت خودرو را اعلام کنند و همچنان بر صداقت این نرخ ها نظارت کنند.

به گفته وی ، در روش سوم ، بورس سهام درهای خود را به بخش قیمت خودرو باز می کند. طرفداران این پروژه می گویند ، مانند قیمت کالاهایی مانند فولاد یا مس ، این کار بدون نسخه انجام می شود ، مثلاً هزار واحد از مدل سواری به بورس کالا و نرخ نهایی بسته به محبوبیت و قیمت پرداخت می شود. او از ماشین خارج شد و بر این اساس اتومبیل ها را فروخت.

خبر مرتبط:  درخواست مساعدت برای برقراری خط هوایی مستقیم ایران با آستراخان

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شرایط برنامه های چهارم توسعه اصلاحیه ، گفت: در قانون پنجم توسعه بطور مستقیم تصریح شده است که اگر دولت بخواهد کالا را با هزینه کمتری به مردم تحویل دهد ، باید هزینه های آن را بپردازد. تفاوت را بپردازید. به عنوان مثال ، اگر دولت بخواهد 40 میلیون تومان برای پراید تأمین کند ، هزینه تولید آن 70 میلیون تومان است که باید بودجه در نظر گرفته و مابقی آن را پرداخت کند.

به گفته نجفی منش ، همه این روش ها پیشنهاد شده است و مجلس بحث خود را در این زمینه آغاز کرده است و در صورت لزوم ، هر یک را با جزئیات بیشتری بررسی می کند.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، هیئت رقابت در حال حاضر وظیفه تعیین قیمت خودروهای داخلی را طبق قانون قیمت گذاری خودرو بر عهده دارد.

از ماه می سال جاری ، این شورا دو بار به تولید کنندگان خودرو اجازه داده است که براساس تورم صنعت خودرو ، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

انتهای پیام