علمی و پزشکی

وضعیت سالمندی در کشور/ جزییات فعالیت دانشگاهِ سالمندیِ ایرانی

مجری طرح بومی سازی U3A در ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به وضعیت سالمندی در کشور از ایجاد مدل ایرانی دانشگاه سالمندان در کشور و اجرای عملی آن در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد. دانشگاه علوم پزشکی ایران و گفت: دانشگاه سالمندان مکانی است که سالمندان در آن گرد هم می آیند و نیازهای خود را برای اداره زندگی خود برآورده می کنند.مکانی برای مهارت آموزی بر اساس.

دکتر. سیده صالحا مرتضوی – عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت روان سالمندیوی در گفت وگو با مجله سلامتی ایران، اظهار کرد: در هر جامعه ای اگر نسبت افراد بالای 60 سال به کل جمعیت آن جامعه 12 درصد یا بیشتر باشد، آن جامعه جامعه سالمند محسوب می شود. در ایران بر اساس سرشماری انجام شده در سال 1394، 9.28 درصد افراد سالمند در جامعه وجود دارند که در حال حاضر این نسبت افزایش یافته است. البته در همان سال 1395 مناطقی مانند طالقان که 24 درصد جمعیت آن سالمند هستند یا استانی مانند گیلان که 13 درصد جمعیت آن سالمند هستند را داریم.

افزایش 6 برابری سالمندی در ایران در 6 دهه گذشته

وی گفت: بر این اساس ایران اگرچه سال هاست که جمعیت جوانی دارد، اما به سمت جمعیت سالمند پیش می رود و در عین حال بر اساس سرشماری انجام شده از سال 1335 تا 1395، جمعیت سالمند کشورمان را تشکیل می دهد. 6.3 بار اما، در این سال ها، جمعیت سالخورده جهان پنج برابر شده است. بنابراین، در ایران با سرعت بیشتری در روند پیری جمعیت پیش می‌رویم.

انفجار جمعیت سالمند در کشور در 20 سال آینده

مرتضوی ادامه داد: بچه بوم ما در کشور، همان بچه نسل انفجار جمعیت دهه 60 به حدود 1420 سالگی می رسد و در کمتر از 20 سال در ایران انفجار جمعیت سالمند داریم. . این در حالی است که طی کردن این فرآیند در کشورهای توسعه یافته حدود 100 تا 150 سال طول کشید. بنابراین زمان کمتری برای برنامه ریزی و سیاست گذاری و ایجاد زیرساخت های لازم در کشور برای مقابله با پیری جمعیت داریم.

خبر مرتبط:  راهکارهای تغذیه‌ای طب ایرانی برای ماه رمضان

چالش های دوران سالمندی

وی با بیان اینکه پیری جمعیت یک موفقیت بزرگ تلقی می شود و همواره به دلیل رشد، توسعه و پیشرفت در فناوری، حوزه های پزشکی و غیره شاهد آن هستیم، اما با افزایش سن جمعیت با یک سری چالش ها مواجه می شود. بیماری های مزمن و افزایش بار مالی بر نظام سلامت، رفاه، معیشت و چالش هایی مانند مسائل اجتماعی. با افزایش سن جمعیت، نیروی کار کمتر و نسبت سربار بالاتری داریم. از جمله مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد بحث بازنشستگی و چالش های مربوط به صندوق های بازنشستگی و چالش های مربوط به نظام بیمه است.

دانشگاه برای سالمندان

مرتجوی مدیریت مشکلات مربوط به سالمندی جمعیت را مستلزم صرف انرژی، هزینه و زمان بیشتر عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر در کشوری مانند ایران تعداد متخصصان در زمینه سالمندی محدود است. و چند نفر را می توان آموزش داد تا به این جمعیت رو به رشد پاسخ دهند. لازم به ذکر است که این چالش منحصر به ایران نیست و جهان با پدیده سالخوردگی مواجه است. کشورهایی که پیش از ما درگیر این پدیده بوده اند راه حل های مختلفی را برای مقابله با این پدیده امتحان کرده اند که یکی از این راهکارها توانمندسازی سالمندان است. این امر به سالمندان توانمند می شود تا بتوانند برخی از مشکلات خود را خودشان مدیریت کنند. یک استراتژی برای توانمندسازی سالمندان، آموزش به سالمندان است. حال نکته بعدی این است که آموزش سالمندان با آموزش سایر سنین متفاوت است و بر این اساس فضاهای مشخصی برای آموزش سالمندان ایجاد شده است که در دنیا به U3A معروف است. معروف به دانشگاه بزرگان ایران. شرکت کنندگان در این دانشگاه ها افراد بالای 50 سال و افراد مسن هستند. یکی از اهداف اصلی این دانشگاه توانمندسازی سالمندان به نحوی است که بتوانند نیازهای خود را مدیریت و پاسخ دهند.

خبر مرتبط:  بستری‌های کرونا همچنان بالاست / مرزها کنترل نشود، "لامبدا" وارد می‌شود

وی با بیان اینکه دانشگاه سالمندان نه تنها اطلاعات دانشگاهی را به سالمندان می دهد، بلکه در پایان کار به آنها مدرک علمی می دهد، گفت: در عوض دانشگاه سالمندان محلی برای دور هم جمع شدن سالمندان و یادگیری خواهد بود. مهارت ها بر اساس نیاز آنها آنها یاد می گیرند که زندگی خود را مدیریت کنند. این به افراد کمک می کند تا مانند گذشته سالم و فعال باشند و همچنان در جامعه حضور مهمی داشته باشند.

مرتجوی با بیان اینکه دانشگاه های سالمندان در دنیا انواع مختلفی دارد و هر کشوری بر اساس شرایط کشور و شرایط بزرگان خود این دانشگاه ها را راه اندازی می کند، گفت: دانشگاه های سالمندان از سال 1972 در فرانسه پدید آمدند. در فرانسه، دانشگاه های ارشد وابسته به دانشگاه های دولتی هستند و با همکاری شهرداری ها اداره می شوند. عموماً آموزش ها توسط اساتید دانشگاه ارائه می شود و شرکت کنندگان در دوره های آموزشی هزینه چندانی نمی پردازند که مدل فرانسوی دانشگاه برای سالمندان است. مدل دیگر مدل انگلیسی است که یک سازمان مستقل است و توسط خود سالمندان مدیریت و بر عهده می گیرد. در این مدل آموزش همتا به همتا رایج است و بیشتر آموزش ها توسط خود سالمندان ارائه می شود. کشورهای مختلف جهان هر یک از این دو مدل اصلی را بر اساس شرایط خود بومی سازی کرده اند.

دانشگاه ارشد در ایران

وی با اشاره به تجربیات ایران در زمینه تاسیس دانشگاه سالمندان گفت: در کشور ما نیز از سال 1390 دانشگاه سالمندان زیر مجموعه معاونت بهداشت تاسیس کرده و دوره های مختلفی را ارائه می دهد. برای افراد مسن. نمونه ای از این دانشگاه ها را در رفسنجان داریم اما برای توسعه این دانشگاه در تمام استان های کشور ابتدا باید الگوی بومی کشور را بیرون می آوردیم. بر این اساس، دانشگاه علوم پزشکی ایران به درخواست معاونت ارشد بهداشت دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، مجموعه‌ای از مطالعات را در زمینه بومی‌سازی U3A در ایران انجام داد. مطالعات دقیقی انجام شد و مدل های موجود در دنیا بررسی شد و نیازهای علمی- مهارتی سالمندان ایرانی استخراج شد و در نهایت مدل ایرانی دانشگاه ارشد را تشریح و مدل اجرای آن را طراحی کردیم.

خبر مرتبط:  یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی هنوز واکسن ‌نزده‌اند

مرتضوی افزود: اکنون در دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال بحث دانشگاه پایلوت سالمندان هستیم. با توجه به شرایطی که در دوران کووید 19 داشتیم و سالمندان جزو آسیب پذیرترین اقشار بودند و امکان برگزاری کلاس ها را به صورت حضوری نداشتیم، دوره های آموزشی مجازی را تحت عنوان دانشگاه سالمندان در کشور آغاز کرده ایم. تا زمینه ای برای برگزاری کلاس های حضوری فراهم شود

مدیر پروژه بومی سازی U3A در ایران گفت: از روز پنجشنبه 16 آنلاین 1401 علاوه بر هفته ملی سالمندان، کار مجازی دانشگاه سالمندان ایران را آغاز کردیم. اولین کلاس با موضوع آموزش تغذیه سالم در دوران سالمندی برگزار شد. هر پنجشنبه ساعت 18:00 این کلاس ها به صورت مجازی با موضوعات مختلف مورد نیاز سالمندان برگزار می شود و خانواده ها می توانند برای دسترسی پدر، مادر و پدربزرگ و مادربزرگ این عزیزان به منازل این عزیزان مراجعه کرده و از طریق آدرس، دسترسی خود را فعال کنند. http://aparat.com/vums این کار بسیار ارزشمند است و باعث تقویت حضور سالمندان و فرهنگ دیدار با آنها می شود.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس های مجازی در سطح کشور از طریق معاونت های بهداشتی دانشگاه های استان ها اعلام شده است و امیدواریم بتوانند فیلم ضبط شده این کلاس ها را در دوربین خود مشاهده کنند. مقدمات برگزاری کلاس های حضوری به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی ایران و سپس در سراسر کشور از طریق رسانه های مختلف اطلاع رسانی خواهد شد و مکان برگزاری را اعلام خواهیم کرد. کلاس ها. امیدواریم بتوانیم بستر لازم را برای سالمندی سالم و فعال در کشور فراهم کنیم.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان را در وب سایت ما هر روز منتشر و گزداوری میشود.