اجتماعی

وزیر علوم: کنکور بدون مماشات و با چشم انداز آینده بررسی شود

وزیر علوم با تاکید بر اینکه کنکور را نباید مماشات کرد و از منظر آینده بررسی کرد، گفت: دغدغه اصلی مسئولان عالی رتبه کشور است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، دکتر. محمدعلی زلفی گل در پیام خود با عنوان «مبانی، چالش ها و فنون همایش ملی سنجش علمی و کنکور در آموزش عالی کشور» با تاکید بر این مطلب گفت: نظام سنجش و پذیرش دانشجو نقطه شروع آموزش عالی است. مؤسسه و مؤسسه دانشگاه. از نظر فیلسوفان، تمام حقیقت در نقطه شروع هر پدیده ای است. بنابراین باید به نقطه شروع هر سیستمی توجه بیشتری داشته باشیم. اگر نقطه شروع منطق و ثبات درونی از یک سو و سازگاری با واقعیت ها و نیازهای بیرونی از سوی دیگر باشد، سیستم می تواند انتظار دستیابی به اهداف بیشتری را داشته باشد.

وی گفت: آزمون ورودی و آزمون سراسری آموزش عالی نیز نقشی مشابه دارند. البته با نگاهی به حقایق بدیهی می توان نتیجه گرفت که آزمون سراسری بیش از نیم قرن است که در عمر خود موفق بوده و به این امر افتخار می کند. فقط به آمار بالای این آزمون در تمام این سال ها نگاه کنید. اکثر آنها به مدارج عالی علمی و کرسی های معتبر علمی دست یافته اند. این نتایج قابل احترام بیانگر مشروعیت اقدامات انجام شده در تمام سال های گذشته است. اما این بدان معنا نیست که سیستم ما عاری از هر گونه مانعی است.

وزیر علوم افزود: این کاستی‌ها به‌ویژه در رابطه با تحولات نظام آموزش عالی در جهان و تحولات عمیق و عمیقی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حاصل شده است، بسیار احساس شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز توجه ویژه ای به کنکور داشتند.

خبر مرتبط:  چگونه زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم؟

دکتر. جلفی گل گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان این است که تصویب دو قانون کلان اعتبار امتحانات در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان‌دهنده تایید بیش از 70 رکن کلیدی است. در این رابطه. مقام معظم رهبری بیش از همه بر لزوم ایجاد تغییرات لازم در کنکور تاکید کرده اند.

به گفته وزیر علوم اولین همایش در این زمینه در سال 1381 در اصفهان برگزار شد. شکاف 19 ساله بین آن تلاش و تلاش به ثمر نشسته فعلی، البته تعجب آور و تا حدودی تاسف آور است. به این دلیل که یک آزمون مهم مانند کنکور ابتدا باید بیشتر و بیشتر علمی شود. با این حال، کنفرانس بر اساس تلاش دو سال اخیر و تجربیات ارزشمند بیست سال گذشته بود.

وی تاکید کرد: در همایش ملی ارزشیابی علمی و کنکور در آموزش عالی از شرکت کنندگان می خواهم که ابتدا با نگاهی جدی و سازش ناپذیر به عملکرد گذشته و آینده، مبانی، چالش ها و راهکارها را در هنگام بررسی کنکور داشته باشند. ثانیا شما چه اساتید و کارشناسانی دارید لااقل خود را وزیر علوم تصور کنید تا از دید بالاتر و بالاتری به نظام سنجش و پذیرش دانشجو نگاه کنید.

وزیر علوم افزود: با مروری کوتاه بر تجربه جهانی، یقین دارم که دستاوردهای ما تا کنون قابل ارائه جهانی است. و می دانم که دنیا چیزهای زیادی برای ارائه به ما دارد. بنابراین با تلفیق تجربیات گرانبهای ملی و تجربیات ارزشمند جهانی می توان به ایده ها و پروژه های سازنده و آینده نگر دست یافت. به عنوان مثال، اکنون که رشد بی نظیری در مقاطع تحصیلات تکمیلی داریم، باید به سمت سیستم های سنجش و پذیرش معلم محور برویم.

خبر مرتبط:  مناسب سازی۱۲ گذرگاه ایمن برای افراد توان یاب در منطقه ۲ - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

وی گفت: بدون اجازه و موافقت استاد به معنای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیست. اگر فاصله بین اساتید و دانشجویان پذیرفته شده در مقطع فوق لیسانس و گاه بیگانگی مانند مقطع کارشناسی باشد، باری بر دوش کشور نخواهیم داشت، بلکه باید منتظر خروجی های بی کیفیتی باشیم که بیکاری را تبدیل به معضلی می کند که قابل حل نیست. .

وزیر علوم در پایان پیام خود با بیان اینکه برای حرکت به سمت رویکرد استاد محوری باید نقش اساتید در دانشگاه ها بازتعریف شود، گفت: باید برای کمک به حل مشکلات کشور در مقطع کارشناسی ارشد جذب شود. دانشجویان دکترا باید به منظور تربیت نظریه پردازان جهانی پذیرش شوند. اگر نکنیم «فارغ التحصیل» اولین و آخرین هدف جوانی ماست. تاکنون برای این هدف ناکافی و گاه بیهوده شاهد زیان های بیشماری بوده ایم.

انتهای پیام/