استان ها

ورزش متناسب با سن کودک شما چیست؟

توصیه های اولیه مدیر در گفتگو با آنا:

اعضای کادر علمی پژوهشکده تربیت بدنی و مدیر افتتاحیه مرکز بازی و ورزش کودکان ایران نکاتی را در خصوص فعالیت بدنی این گروه سنی بیان کردند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا، امین غلامی از اعضای هیات علمی پژوهشکده تربیت بدنی و نایب رئیس انجمن بین‌المللی بازی‌ها و ورزش‌های کودکان و مدیر اولیه مرکز علمی بازی‌ها و ورزش‌های کودکان ایران نکاتی را درباره زمان شروع ورزش کودکان مطرح کرد که به شرح زیر است:

مشارکت در بازی ها و ورزش به خوبی ثابت شده است که به رشد جسمی، حرکتی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی کودک کمک می کند. اما برای شروع فعالیت های ورزشی کودک باید یک سری مراحل اولیه و اساسی را بدون آسیب رساندن به هرم رشد خود طی کند. مهارت ها و تعادل اولیه کودک مانند راه رفتن، دویدن، پرتاب کردن و دروغ گفتن از 11 ماهگی شروع می شود و تا 6 سالگی تکمیل می شود. در این زمان، تشویق کودک به انجام فعالیت های ورزشی سنگین، نه تنها کودک را به سمت آن ورزش کاهش می دهد و اعتماد به نفس او را از بین می برد، بلکه به رشد او نیز آسیب می رساند.

** سن 2 تا 6 سال: کودکان باید در فعالیت های لذت بخش تری شرکت کنند. در این سن، کودک توانایی شرکت در ورزش های سازمان یافته مانند فوتبال را ندارد، زیرا توانایی حرکت و تعادل کامل نیست و دامنه توجه او محدود است. به کودک می توان مهارت هایی مانند دویدن، پریدن، شنا و غیره را آموزش داد. در این سنین ورزش باید با حداقل تمرین باشد و از رقابت بین کودکان خودداری شود. لذت بردن از بازی و ورزش باید هدف اصلی باشد.

خبر مرتبط:  اصفهان در بهترین وضعیت کرونایی

** سن 6 تا 10 سال: اگرچه بهبود در تعادل و حرکت به دست می آید، اما هنوز هماهنگی لازم دست و چشم ایجاد نشده است، بنابراین کودک می تواند ورزش های سازمان یافته محدودی انجام دهد. ورزش هایی مانند ژیمناستیک و شنا برای کودکان مناسب است. در این سن بر تمرین تکنیک و مسابقه تاکید می شود و باید به رقابت کمتر اهمیت داد.

** سن 10 تا 13 سال: کودکان و نوجوانان می توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان مهارت های جدید بیاموزند. برخی از کودکان در این سن استعداد و علاقه خاصی به ورزش خاصی از خود نشان می دهند و می توانند با مربی در این زمینه پیشرفت زیادی داشته باشند. این سن بهترین زمان برای پرداختن به ورزش های مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه خود از بین آنهاست. سطح هوش و درک و توانایی کودک در یادگیری، تعادل و حرکت افزایش می یابد و می تواند حرکات و ترفندها و تکنیک های پیچیده را بیاموزد و با رعایت اصول تمرینی در ورزش های سازمان یافته و کم تاثیر شرکت کند. ورزش هایی مانند والیبال، بیسبال، فوتبال و دوچرخه سواری برای این گروه سنی مناسب است.

در نهایت، ورزش‌های پرتحرک یا ورزش‌هایی که بیش از حد معمول به بدن استرس وارد می‌کنند، مانند وزنه‌برداری، کشتی، فوتبال آمریکایی، هاکی و بوکس در دوران بلوغ و بعد از 15 سال توصیه می‌شوند.

مهم ترین آسیب جسمی ناشی از فعالیت های سنگین که کودکان را تهدید می کند، آسیب به صفحات رشد استخوان ها است که شایع ترین تهدید برای دختران 10 تا 14 ساله و پسران 13 تا 17 ساله است. در این دوره سنی ورزش های سنگین و پرش های مداوم به خصوص در سالن هایی با کف آسفالت یا خشک به صفحات رشد استخوان ها آسیب می رساند و از آنجایی که این صفحات در این سن غضروفی هستند ملتهب می شوند و این امر منجر به بسته شدن سریع رشد استخوان می شود. بشقاب ها

خبر مرتبط:  پارکی که افتتاح نشده در حال تخریب است

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان را در وب سایت ما هر روز منتشر و گزداوری میشود.