حوادث

واکنش پلیس راهور به اظهارات جدید درباره تصادف زنجیره‌ای بهبهان؛ به فکر مردم باشیم

دامنه اظهارات درباره تصادف در محور بهبهان – رامهرمز همچنان ادامه دارد و در جدیدترین آنها معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور به صحبت های دبیر انجمن خودروسازان پاسخ داد. چه کسی از باز شدن کیسه هوای خودرو دفاع کرد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، صبح 20 دی ماه امسال خبری مبنی بر تصادف زنجیره ای در محور بهبهون – رامهرمز در رسانه ها منتشر شد که از برخورد حدود 60 خودرو با یکدیگر و کشته شدن 5 نفر خبر داد. اما دو روز بعد، در 22 دی ماه، اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در جریان تمرینات آموزشی برای ارتقای تحرک عملیات پلیس راهور، این حادثه را در صدر اخبار رسانه ها قرار داد. سردار سید کمال هادیان فر با انتقاد شدید از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: در این حادثه هیچ خودرویی در ایربگ بهبهان باز نشد. چه ماشینی داریم؟ چرا ارابه های مرگ تولید می کنیم؟ دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نشده است؟

صحبت های رئیس پلیس راهور اما واکنش های متعددی را در پی داشت، از جمله اظهارنظر مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی کیفیت کشور که گفت: کیفیت، زمینه با کیفیت است و همه چیز با کیفیت نیست، سیستم ارزیابی کیفی خودرو یک مجموعه است. از اجزاء و اجزاء. توجه نشده است.

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم، بهبهان را به دلیل باز نکردن کیسه هوا در خودروهای تصادفی تحت پیگرد قانونی قرار می دهد: «کیفیت و ایمنی خودروها یکی از تعهدات خودروسازان است.

خبر مرتبط:  نزاع مرگبار در شهر ری /سرقت محموله پسته با جعل عنوان مأمور

عدم اطمینان انجمن خودروسازان برای باز نکردن کیسه هوا

در حالی که انتقادها نسبت به کیفیت پایین خودروهای تولید داخل همچنان ادامه داشت و اظهارنظرهای بسیاری از سوی کاربران فضای مجازی مطرح شد، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در مورد این حادثه، تصادف بهبهن و «باز نشدن اکثر خودروها» گفت: عموماً ایربگ آنها به دلیل آسیب نرسیدن به خودروهای ال 90 جلو کار نمی کند. از 15 خودروی پراید، 11 خودرو به دلیل سال تولید فاقد ایربگ هستند. در این حادثه هشت خودرو از محصولات سایپا دارای ایربگ بودند اما ایربگ های عقب کار نکردند.

وی گفت: لازم به ذکر است که اکثر خودروهایی که در این حادثه تصادف کرده اند دارای ایربگ بوده اند، اما حادثه در گذشته رخ داده و به همین دلیل ایربگ ها باز نشده اند، البته طبق قوانین، اگر دو خودروی سواری در آن قرار داشته باشند. در فاصله کمتر از 15 کیلومتر، کیسه های هوا باز نمی شوند.”

پلیس راهور: به جای اظهارنظرهای غیرمنطقی، سعی کنیم کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا دهیم

این اظهارات ظاهراً باز نشدن ایربگ خودرو و کیفیت پایین آن را توجیه می کند اما با واکنش سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در پاسخ به مجله سلامتی ایران مواجه شد. به این اظهارات: از انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم که چگونه همه خودروها در تصادف خودرو آسیب دیدند و چرا موضوع باز نشدن ایربگ مطرح شد؟ همچنین زمانی که خودرویی از پشت آسیب می بیند بسیار منطقی است که خودروی دیگری از جلو به آن برخورد کند. یعنی 60 ماشین با هم تصادف کردند و کیسه هوا باز نشد چون همگی از عقب آسیب دیده بودند؟

خبر مرتبط:  گسل کوهبنان مسبب احتمالی زلزله ۵.۱ یزدانشهر/ثبت زمین‌لرزه ۲.۷ در پاکدشت

جهانی ادامه می دهد: همه باید به جای واکنش های فنی و غیرمنطقی و تحریف افکار عمومی با این گونه برخوردها به فکر رفع نواقص ایمنی و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل باشیم. بیایید به سمت افراد امن گام برداریم.

با تاکید بر اینکه پلیس خود را مدافع حقوق مردم می داند، افکار عمومی را اعلام می کنم. اول اینکه اکثر خودروهای این تصادف مدل تاپ 1391 داشتند یعنی حتما باید ایربگ داشته باشند. ثانیاً شدت تصادفات، اظهارات شاهدان و آزمایشات کارشناسی نشان دهنده سرعت بالای خودروها در زمان تصادف بوده که برای هر ناظری حتی برای افراد غیرمتخصص واضح است، بنابراین ایربگ باید در این مکان باز شود. سرعت.”

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: عامل سوم همان ادعایی است که در مورد عقب خودروها مطرح شده است. در تصادفات زنجیره ای خودروها پشت هم قرار می گیرند یعنی آسیب به جلو همه خودروهای درگیر تصادف می شود و کیسه هوا با برخورد جلوی خودرو عمل می کند که عجیب است و دبیر انجمن خودروسازان برخورد می کند. تمام ماشین های پشت سرشان در این تصادفات خودروی عقب با خودروی عقب برخورد کرد و ایربگ ها مجبور به کار شدند.»

جهانی می گوید: ایربگ به تنهایی در این تصادفات کار نمی کند و انفجاری که در خودرو در این حادثه دیدیم صرفا معطوف به این سلسله تصادفات نبوده و بارها شاهد این ایرادات فنی و ضعف ایمنی خودرو بوده ایم.

گفته ها درباره تصادف محور بهبهان – رامهرمز که به تصادف بهبهان نیز معروف است همچنان ادامه دارد و باید دید دو خودروساز مطرح کشور تصمیم خواهند گرفت ایمنی خودرو را ارتقا دهند یا روی یک پاشنه بچرخانند. مثل قدیما.

خبر مرتبط:  برنامه‌ای منطبق با تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی، برای شرکت نساجی هلال تدوین شود

انتهای پیام/