نکاتی که باید قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت کنیم

بسیاری از افرادی که واکسن کرونا را می سازند ممکن است این سوال را داشته باشند که قبل و بعد از واکسیناسیون به دنبال چه چیزی باشند. به طور کلی نگران نباشید ، برای دریافت واکسن نیازی به رژیم غذایی خاصی ندارید. اما قبل یا بعد از واکسیناسیون ، معرفی یا اجتناب از بهترین مواد ضروری است ، تا بتوانید علائم و عوارض احتمالی واکسیناسیون را کاهش داده و ایمنی خود را تقویت کنید.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، در اینجا نکاتی برای استفاده بیشتر از واکسن وجود دارد.

آیا به استراحت بیشتری نیاز داریم؟

توصیه می شود شب ها قبل از واکسیناسیون خوب بخوابید و بهداشت عمومی را رعایت کنید.

خواب مناسب و آرام یکی از رازهای سلامتی و طول عمر انسان است. خواب کافی ، همراه با آرامش ، نقش مهمی در آماده سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. خواب خوب ، آرام و پایدار به دفع مواد زائد از بدن کمک می کند.

از کار با هر وسیله الکترونیکی مانند تلفن همراه و کامپیوتر خودداری کنید و حداقل یک ساعت قبل از خواب از تماشای تلویزیون خودداری کنید. این به شما این امکان را می دهد که خواب راحت و عمیقی داشته باشید و بدن شما می تواند در حالت استراحت کامل تا صبح استراحت کند.

چه غذاهایی باید بیشتر بخوریم؟

غذاهای ضد التهاب: غذاهای سالم با ماندگاری بالا پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشند و به مبارزه با عفونت ها و تقویت پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کمک می کنند. بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها ، سبزیجات ، ماهی های چرب ، آجیل و غلات بخورید تا سیستم ایمنی بدن شما بهتر کار کند. این به این دلیل است که باعث التهاب کمتری در بدن می شوند. خوردن غذاهای ضد التهاب بعد از واکسن ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال ، زردچوبه ادویه ای است که دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به غذاها اضافه شود یا در چای مصرف شود. ماهی همچنین یک ماده غذایی ضد التهاب است. ماهی سالمون ، ماهی خال مخالی ، ساردین و شاه ماهی و روغن ماهی حاوی امگا 3 بیشتری به عنوان عوامل ضد التهاب هستند. آجیل ، بادام ، گردو و روغن زیتون فوق بکر ضد التهاب محسوب می شوند.

خبر مرتبط:  واردات ۸۰ درصد واکسن های کرونا توسط هلال احمر

مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی: خوردن غذاهای مغذی بیشتر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف ، به ویژه روی و ویتامین C ، به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. البته ، مصرف مکمل ها به این معنی نیست که واکسن بهترین عملکرد را دارد. منابع غذایی عناصر کم مصرف شامل میوه ها و سبزیجات تازه و محصولات لبنی است.

آب و مایعات فراوان: آبرسانی کافی قبل و بعد از واکسیناسیون کویدین بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی می تواند به بدن در شرایط جدید واکسیناسیون کمک کند ، اما همچنین می تواند از فشار خون بالا در افرادی که عموماً از واکسن یا واکسن می ترسند جلوگیری کند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ، فشار خون بالا یا بیماری ریوی باید در مورد مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنند. غذاهای آبدار ، مانند میوه ها ، سبزیجات ، سوپ و آب گوشت ، به هیدراته شدن بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. همچنین توصیه می شود در صورت بروز آنفولانزا پس از واکسیناسیون ، مقدار زیادی مایعات بنوشید.

از چه غذاهایی باید دوری کنیم؟

به گفته دفتر وزارت بهداشت برای اصلاح تغذیه جامعه ، از غذاهای فرآوری شده در طول سال خودداری کنید ، نه فقط هنگام واکسیناسیون. روغن ذرت ، روغن سویا و سایر غذاهای فرآوری شده (فست فودها ، غذاهای سرخ شده و غذاهای کنسروی) معمولاً باعث التهاب در بدن می شوند.

انتهای پیام