نقش خواب در تنظیم هورمون های حیاتی بدن

خواب کافی برای بسیاری از جنبه های سلامت مهم است ، اما اطلاعات کمی در مورد تأثیر خواب بر هورمون ها و تأثیر سطوح هورمون بر خواب وجود دارد.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، خواب بر بسیاری از هورمون های بدن از جمله هورمون های استرس و اشتها تأثیر می گذارد. کم و بیش خواب می تواند بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارد ، به همین دلیل خواب کافی برای حفظ تعادل هورمونی ضروری است.

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند که نقش مهمی در تنظیم بسیاری از فرایندها ، سیستم ها و عملکردهای مهم بدن دارند.

بدن برای عملکرد صحیح به طیف وسیعی از هورمون های مختلف نیاز دارد. این هورمون ها از طریق سیستم غدد درون ریز ، شبکه ای از اندام ها و غدد در سراسر بدن ، ترشح می شوند.

هورمون ها مسئول بسیاری از عملکردهای فیزیکی هستند ، از جمله:

متابولیسم و ​​اشتها

– رشد

– دمای بدن را تنظیم کنید

– باروری

– ضربان قلب

– فشار خون

– چرخه خواب و بیداری

تولید و عملکرد بسیاری از هورمون ها در بدن تحت تأثیر سایر عملکردهای بدن مانند خواب است. به گفته کارشناسان ، عملکردهای مختلف هورمون ها و ترشحات آنها تحت تأثیر خواب یا ریتم شبانه روزی قرار می گیرد و برعکس.

بنابراین ، خواب کافی در تنظیم عملکرد بسیاری از هورمون ها مانند کورتیزول ، استروژن و پروژسترون ، انسولین ، لپتین و گرلین ، ملاتونین ، هورمون تیروئید و هورمون رشد مهم است.

به عنوان مثال ، هورمون ملاتونین الگوهای خواب را تنظیم می کند و به بدن می گوید چه موقع بخوابد. هورمون رشد انسان نیز در خواب عمیق ترشح می شود که برای رشد و ترمیم سلول ها ضروری است. عملکرد سایر هورمونها مانند کورتیزول نیز بستگی به زمان خواب و مدت زمان آن دارد.

خبر مرتبط:  احتمال نیاز به تزریق دُز "بوستر" در سالمندانی که واکسن سینوفارم زدند

خواب ناکافی و سطح هورمون ها

به گفته کارشناسان ، زمان خواب مطلوب برای اکثر بزرگسالان 7 تا 9 ساعت در شب است. خواب ناکافی می تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد ، از جمله:

سطح ایمنی پایین است

عفونت های متعدد

– افزایش موارد بیماری

– افزایش اشتها

– کالری بیشتری مصرف کنید

– افزایش وزن

خواب بیش از حد و سطح هورمون ها

حتی خواب طولانی مدت توصیه نمی شود. نتایج این مطالعه نشان داد که زنانی با الگوی خواب هفت ساعت در روز عملکرد بهتری در تست های شناختی داشتند ، اما بیش از 9 ساعت خواب با عملکرد پایین تر در آزمون های شناختی مرتبط بود.

خواب بیش از حد نیز برای بدن مضر است و می تواند آثار زیر را داشته باشد:

– احساس گیجی

احساس خستگی در طول روز

– کاهش متابولیسم

– عدم توجه

– اختلالات در چرخه خواب

نکاتی برای داشتن خواب کافی و تنظیم هورمون های بدن

تنظیم عملکرد هورمون ها برای هر فرآیند در بدن ضروری است. چندین کار را می توانید برای اطمینان از خواب کافی انجام دهید ، از جمله:

هفت تا نه ساعت در شب بخوابید.

– بدن زمان خواب را با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان معینی یاد می گیرد.

اگر بد می خوابید ، روز بعد مصرف قند خود را محدود کنید تا سطح انسولین مختل شود.

تلفن های همراه ، وسایل الکترونیکی و نور مصنوعی را از اتاق خواب خود دور کنید.

– تهویه مناسب و خوابیدن در هوای نسبتاً خنک.

انتهای پیام