مکمل‌ها اثر ثابت‌شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارند

مجله سلامتی ایران / خوزستان رئیس گروه اصلاح تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بر ضرورت مصرف مکمل های غذایی به جای مکمل ها تأکید کرد ، زیرا مصرف زیاد ویتامین ها و مواد معدنی (مکمل ها) ممکن است تأثیر حفاظتی اثبات شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی نداشته باشد.

ماهنوش صاحبدل در گفت وگو با مجله سلامتی ایران ، اظهار داشت: عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری های تنفسی از جمله بیماری کووید -19 دارد. عدم دریافت غذا و کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین C ، A و D و تضعیف ایمنی می تواند خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد.

وی با اشاره به نحوه خوردن برای پیشگیری از کرونا گفت: با مصرف روزانه غذاهای غنی از ویتامین C مانند سبزیجات و سالاد ، میوه های حاوی ویتامین C مانند پرتقال ، نارنگی ، لیمو شیرین ، کیوی و کلم ، گل کلم ، شلغم و فلفل سبز فلفل ، جعفری ، پیاز ، شاهی و گوجه فرنگی نیاز بدن به این ویتامین را تامین می کند.

صاحبدل ادامه داد: هویج ، کدو سبز و سبزیجات سبز تیره مانند پالاک ، برگ چغندر و برگهای کاهو تیره نیز منابع خوبی از ویتامین A دارند.

وی گفت: به طور کلی روزانه سه واحد سبزیجات (بدون احتساب سبزیجات نشاسته ای) و حداقل دو واحد میوه برای جلوگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود.

رئیس گروه اصلاح تغذیه مرکز بهداشت خوجستان با بیان اینکه استفاده از منابع پروتئینی در رژیم غذایی روزانه مانند حبوبات یا تخم مرغ اهمیت دارد ، اضافه کرد: کمبود ریزمغذی ها مانند آهن و روی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. حبوبات جایگزین گوشت و همچنین شیر و محصولات لبنی هستند و سبزیجات برگ سبز و آجیل منابع غذایی این دو ریز مغذی هستند.

خبر مرتبط:  مشص نبودن مدت زمان اثربخشی واکسن کرونا

وی گفت: تاکید بر پرهیز از خوردن تخم مرغ عسل و غذاهای نیمه پخته است.

صاحبدل گفت: مصرف میوه های فصلی با آنتی اکسیدان هایی مانند انار ، پرتقال قرمز و گریپ فروت توصیه می شود.

وی در مورد تاثیر مصرف مکمل ها گفت: مصرف مقادیر زیاد ویتامین و مواد معدنی تأثیر محافظتی اثبات شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد ، بنابراین به جای این مکمل ها ، استفاده از منابع غذایی توصیه می شود.

رئیس گروه اصلاح تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذاهای گیاهی مانند سیر ، پیاز و زنجبیل حاوی ترکیباتی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند اما استفاده نادرست از آنها توصیه نمی شود.

وی گفت: از غذاهای تهیه شده در خارج از خانه باید اجتناب شود. از سوسیس ، کالباس و دیگر غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.

صاحبدل گفت: حفظ تعادل و تنوع در رژیم های غذایی روزانه و اطمینان از مصرف کافی ریز مغذی ها و پروتئین ها در رژیم غذایی روزانه نقش کلیدی در پیشگیری از بیماری هایی مانند کرونا دارد ، بنابراین مصرف روزانه شش گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات. میوه ها ، سبزیجات ، شیر و محصولات لبنی ، گوشت و تخم مرغ ، حبوبات و آجیل به مقدار متعادل و به روش های مختلف توصیه می شود.

انتهای پیام