نماد سایت مجله سلامتی ایران

موارد استفاده و طول عمر روکش دندان

موارد استفاده و طول عمر روکش دندان

یک روش درمانی پرطرفدار در دندانپزشکی استفاده از روکش دندان است، روکش های دندانی به این صورت اند که جایگزین تاج دندان می شوند. روکش دندان  مانند کلاهکی با رنگ سفید، دقیقا مانند دندان اصلی است که بطور کامل روی دندان اصلی چسبانده می شود و علاوه بر ترمیم دندان بر زیبایی ظاهری هم تاثیر زیادی می گذارد. نام دیگر روکش دندان، پروتز ثابت است. روکش های دندانی از جنس های مختلفی ساخته می شوند. به این صورت که پس از قالبگیری توسط دندانپزشک و تحویل به لابراتوار، روکش دندان با ظرافت ساخته می شود. در ابن مفاله از سایت اسپید در رابطه با موارد استفاده و عمر روکش دندان توضیح داده می شود.

طول عمر روکش دندان

موارد استفاده از روکش، برای دندان هایی است که حتیبا ترمیم هم قابل استفاده نخواهند بود و یا عمر خیلی کوتاهی بعد از ترمیم خواهند داشت. در صورتی که دندان پوسیدگی بیش از حد داشته باشد و یا اینکه به عصب رسیده باشد، دیگر پر کردن به تنهایی نمی تواند سلامت دندان را برای مدت طولانی حفظ کند. همچنین اگر در قسمت لثه و یا ریشه دندان عفونت وجود داشته باشد، بعد از مصرف آنتی بیوتیک  و از بین رفتن عفونت، از روکش دندان استفاده می شود.

البته باید توجه داشت که دندان هایی که روکش می شوند، تا همیشه سالم باقی نمی مانند ممکن است در زیر روکش دچار پوسیدگی شده یا بعد ها نیاز به درمان ریشه داشته باشند.  اما در کل طول عمر روکش دندان بیشتر به نحوه مراقبت و بهداشت فرد بستگی دارد.

مزایای استفاده از روکش دندان

استفاده از روکش کاملا انتخابی می باشد، به این معنا که شما می توانید از روکش دندان استفاده نکنید،اما در نظر داشته باشید که آن ها علاوه بر جلوه ای که به دندان ها می دهند باعث می شوند که دندان ها به صورت کاملا ایزوله زیر روکش بمانند و درصد خرابی آن ها نزدیک به صفر بشود. این مسئله باعث می شود که عمر دندان آسیب دیده نیز افزایش یابد.

یک تعادل بدیهی در دندانپزشکی وجود دارد، که سلامت دندان ها و لثه ها با زیبایی شما رابطه مستقیم دارد. در حالت ایده‌آل، بیشتر دندان‌پزشکان قصد دارند تا جایی که ممکن است ساختار دندان را به طور طبیعی و سالم حفظ کنند، اما در برخی شرایط پیش میاید که ظاهر دندان ها رنگ کدری به خود می گیرد و به این خاطر که بر زیبایی تاثیر مستقیم می گذارد، باید برای درمان آن چاره ای اندیشید. که در این شرایط هم بهترین انتخاب روکش دندان است.

آسیب های احتمالی روکش دندان

حاشیه ای که در اثر چسبانده شدن روکش دندان بر روی دندان اصلی به وجود میاید، ممکن است مشکل ساز شود. به این صورت که اگر باکتری از طریق این حاشیه وارد شود، می تواند باعث پوسیدگی دندان زیرین روکش شود.

یکی دیگر از آسیب هایی که ممکن است به روکش های دندانی وارد شود این است که ممکن است در اثر فشار شکسته شود، که در صورت بروز این مشکل قابل ترمیم نخواهد بود و مجدد باید قالب گیری انجام شده و توسط دندانسازی ساخته شود.

این سوال وجود دارد که آیا با گذاشتن روکش دندان ( Dental Crown) بر روی دندان های سالمی که عصب کشی نشده اند، عمر دندان ها و عمر روکش های دندان افزایش مییابد یا خیر! به دلیل این آسیب های احتمالی توصیه می شود که فقط در صورتی که ضروری است از روکش دندان استفاده کنید.

گذاشتن روکش دندان با وجود بیماری لثه

در بیماری لثه به طور معمول سلامت دهان و دندان در وضعیت مناسبی قرار ندارد. برای گذاشتن روکش دندان نیاز است که دندان ها  کاملا سلامت باشند، زیرا روکش ها نیز مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارند.

بیماری لثه

می‌تواند شامل لثه‌های متورم، پف‌کرده  باشد که ممکن است خونریزی هم داشته باشند، این امر می‌تواند در وهله اول روند روکش کردن را دشوار کند، به‌علاوه حاشیه بین روکش و دندان می‌تواند این لثه‌های از قبل تحریک‌شده را تحریک کند و در نتیجه بیماری لثه را بدتر کند.

روکش ها درمان دائمی هستند یا موقت؟

از آنجایی که روکش ها یک لایه نازک هستند که روی سطح دندان های طبیعی قرار می گیرند، ممکن است بسیاری از افراد آن را موقتی بدانند. اما دندان شما برای قرار گیری روکش کمی توسط دندانپزشک کوتاه می شود، به همین دلیل، روکش های دندانی همیشه باید به عنوان یک درمان دائمی در نظر گرفته شوند.

در برخی شرایط ممکن است دندانپزشک بتواند یک لایه نازک از رزین کامپوزیت را بدون کوچک کردن دندان روی سطح دندان اعمال کند. اگر دندانپزشک این کار را انجام می دهد، ممکن است امکان برداشتن برآمدگی و در نتیجه برداشتن روکش وجود داشته باشد. بنابراین از این طریق از روکش های دندان به عنوان درمان موقت نیز می توان بهره برد.

زندگی با روکش چگونه است؟

روند زندگی با روکش دندان مانند دندان های طبیعی است. مسواک زدن روزانه، نخ دندان و دهانشویه همچنان توصیه می شود و اما توصیه می شود چون امکان شکستن روکش ها بیشتر است، از آن ها بیشتر مراقبت شود.

از خوردن خوراکی های سفت و یا نوشیدنی های بسیار داغ یا بسیار سرد بپرهیزید.

باندینگ دندان

باندینگ دندان فرآیند اعمال یک لایه نازک از رزین کامپوزیت در لایه بیرونی است که اغلب به عنوان ونیر کامپوزیت یا روکش فوری شناخته می شود. مزیت این نوع روکش این است که سریع انجام می شوند و اغلب در یک جلسه بدون تزریق  بر روی دندان قرار می گیرند. اما یکی از مهم ترین معایب باندینگ دندان این است که به راحتی رنگ می گیرند.

یک روکش باندینگ دندان معمولی بین 5 تا 7 سال قبل از نیاز به تعویض دوام خواهد داشت. این زمان می تواند به طور چشمگیری کاهش یابد، در صورتی که غذاهای رنگی قوی خورده شوند و یا روکش ها تحت فشار زیادی قرار بگیرند و بشکنند.

ماندگاری روکش ها چقدر است؟

بستگی به نوع روکش و نحوه مراقبت:

ونیرهای باندینگ کامپوزیت معمولاً 5-7 سال دوام می آورند.

روکش های چینی  معمولاً 10-15 سال عمر می کنند.

اگر دندان قروچه کنید ممکن است ونیرها کمی کمتر دوام بیاورند، اگرچه دندانپزشک شما قبل از استفاده از روکش در وهله اول آن را تشخیص می دهد.

شما می توانید با مراجعه به وب سایت لابراتوار دندانسازی اسپید و بعد از مشاهده نمونه کار های این مجموعه دندانسازی در غرب تهران، برای دریافت مشاوره رایگان و ترمیم انواع پروتز های شکسته خود با ما تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل