مخالفان صلح امام حسن(ع) – مجله سلامتی ایران

صلح امام حسن (ع) واکنش های مختلفی را در پی داشت. در همین حال ، پاسخ بی رحمانه برخی از شیعیان هنوز جای بررسی و بازخوانی دارد. واکنش منفی شیعیان نسبت به این اقدام باعث شد که برخی به دنبال جدی و تهاجمی صلح نباشند و از تصمیم امام (ع) انتقاد کنند.

درک اینکه چرا این موضع ستیزه جویی شیعه به بررسی همه گزاره های تاریخی آن بستگی دارد. به عنوان مثال در اینجا ، نه گزاره از مرحوم مجلسی (و شرح های بعدی روایت نهم) در فصل هجدهم امام حسن (علیه السلام) در چهل و چهار جلد بحار الانوار بررسی شده است.

بر اساس این روایات ، مخالفان امام حسن (ع) برای بیان مخالفت خود از تعابیر مختلف استفاده می کردند. این تعاریفی است که به آنها کمک می کند آنچه در ذهن آنها می گذرد را درک کنند: تحویل خلافت (و قد ما مانند دافعه معاویه است) ، ستایش (نه لطافت بیش از حد) ، مصالحه (نه) معاویه و اختراع حقانیت برای ابن ابی سفیان) ، Loyalty I Fkhlth umma Nqk and Qldth با این حال ، ما Altaghih Yhkm غیر از الله ، Alktal (فروشنده لاما حسنعلی معاویه قبله Ttlaqy Bazhar علاسف علما و Alhsrh علی Alktal) را می بینیم بازیابی نشد.

شش تعریف سازش ، نفرت ، صلح ، کنار گذاشتن جنگ ، کنار گذاشتن مبارزه ، آشتی (رفتار مسالمت آمیز) و اطاعت با پاسخهایی که امام به مخالفان خود داده است نشان داده شده است. این کلمات محوری در سخنان امام ، همانطور که در پاسخ به مخالفت است ، ممکن است نشانگر روحیه و نگرانی مخالفان صلح باشد.

خبر مرتبط:  رشیدالدین فضل الله همدانی: نگاه به یونان بس است، به چین هم بنگرید

اگر این کلمات کلیدی نماد اصلی یک گفتمان باشند ، می توان نتیجه گرفت که دو گفتمان در ذهن مخالفان امام حسن (ع) وجود ندارد. یک جنگ و یک صلح دیگر. اولی به عنوان ارزش و دومی به عنوان پادزهر. به گفته مخالفان صلح ، به محض اینکه کسی گفتمان دوم ، جنگ و جنگ را ترک می کند ، ناگزیر وارد گفتمان دیگری می شود به نام یهودستیزی.

کلمات ستایش ، سازش ، عاشقانه و صلح از یک طایفه و جنگ و جنگ از سوی یک قبیله دیگر آمده است. امام حسن (ع) را صلح و دعا یا مانند آن یا ترک جنگ می دانند. طبق گفته های مخالفان امام ، آنها با انصراف از جنگ با شورشی مرگبار معاویه و تسلیم صلح ، این ارزش را نقض کرده اند.

با انتقاد از دیدگاه های مخالفانش ، امام حسن (ع) ، می توان گفت که مفهوم سوم در اینجا نادیده گرفته می شود و آن مفهوم یا گفتمان جهاد است. جهاد محدود به تقابل نظامی و استفاده از شمشیر نیست ، بلکه حداقل شامل سه نوع کار سخت ناشی از جنگ است:
ಮೂಲ منشأ جنگ تعارض منافع دو گروه است ، اما منشأ جهاد وظیفه شرعی است.
▪️ جنگ ممکن است برای خدا باشد و نباید برای خدا باشد ، اما جهاد به معنای دینی آن نباید برای خدا باشد.
of مرزهای جنگ صلح است ، اما جهاد هیچ مرز و پایانی ندارد ، به عبارت دیگر ، هرگز نمی تواند بسته شود.

بنابراین ، جهاد عقل سلیم دارد و از جنگ و صلح فراتر می رود. جنگ و درگیری صلح می تواند نمونه هایی از جهاد باشد.

خبر مرتبط:  بهترین راهنمای خرید تلویزیون هوشمند از بانه

به نظر می رسد بی توجهی به مفهوم وسیع تری از جهاد و تشابه جهاد و جنگ باعث شده است که امام حسن (علیه السلام) با کنار گذاشتن جنگ و ایجاد ارزش دینی ، با صلح خود مخالفت کند. اگر آنها مشاهده کنند که جهاد دارای قضاوت دینی شکست ناپذیر و ارزش ذاتی است و جنگ و صلح (به معنای سنتی) هیچ ارزش ذاتی ندارد ، یا اینکه جهاد همیشه به عنوان نوعی جنگ تلقی نمی شود ، ممکن است چنین موضعی نداشته باشند. بی توجهی به مفهوم کلی جهاد و تشبیه آن با جنگ در برخی دیگر از جریانات سیاسی دیده می شود.

* منتشر شده در کانال تلگرام نویسندگان. 15 نان 1397