مجلس دهم در سه قاب؛ قاب دوم: از دست‌دادن اقتدار قانون‌گذاری

از یک سو ، این ستون جدید هیچگونه تعهدی نسبت به ملت و پاسخی برای ملت ندارد. برای این منظور ، تاریخ همواره مجلس دهم را مورد انتقاد و محكوم قرار داده است. من قصد ندارم انگیزه های سیاسی گروه ها و احزاب را که در پشت داستان قرار دارد ، تحلیل کنم. اما به هر دلیلی ، نهاد قانون اساسی اضافی در حال تصویب و اجرای دو لوایح مربوط به FATF است ، از جمله کنوانسیون دولت ایران علیه جرم سازمان یافته داخلی ، یا لایحه پالرمو و لایحه اصلاحیه ضد قانونی. دخالت در پولشویی ، رسیدگی و تصویب در دولت و تسلیم به مجلس در قالب لوایح و بررسی و تصویب مجلس و نه خلاف قانون اساسی و شریعت و متوقف کردن روند ابلاغ آنها.

طبق قانون اساسی ، شخص رئیس جمهور در اینجا طبق وظیفه قانونی خود باید قبل از هر کس دیگری به قانون اساسی ارجاع داده باشد ، اما چنین نکرد. آنها باید اعتراض خود را نسبت به شورای اعزامی مطرح می کردند که این کار را نکرد ، زیرا این موضوع ارجاع به شورا نبود. این آشکارا خلاف قانون اساسی بود و نقض اختیارات اجرایی و قانونگذاری بود. پارلمان مجبور بود قاطعانه به این بدعت پاسخ دهد ، اما نشد. بنابراین ، در عمل ، نهاد دیگری به عنوان یک قانونگذار و ناظر مجلس ، در خارج از قانون اساسی که فراتر از پارلمان عمل می کند ، ایجاد شده است ، که صلاحیت پارلمان را به عنوان مرجع رسمی مقننه کشور تضعیف می کند. مجلس دیگر مسئولیتی ندارد زیرا نهادی که خود را برتر از قوه مقننه و مجریه می داند می تواند تشکیل شود و تصمیمات مجلس را به طور عملی لغو کند ، اما چنین نهادهایی در قانون اساسی و مجلس وجود ندارند. به عنوان یک شرکت مشاوره شناخته شده ، هرگز چنین موضع و عملکردی در قانون اساسی وجود ندارد. البته دخالت ستون محدود به پرونده نبود و بعداً در سایر موارد مداخله کرد و پارلمان و شورای نگهبان را از موضع خود عقب رانده بودند.

خبر مرتبط:  مسیر کسب "دانش اتم" در ایران

واقعیت این است که مجلس متعلق به نمایندگان نیست که از حقوق فردی خود محروم می شوند. این ستون متعلق به کل ملت است ، سمبل اصلی حاکمیت قانون مبتنی بر استقرار دموکراسی و مداحی ملی است. به گفته مشاور الدوله میرزا یوسف خان ، می توان کل جنبش مشروطه را با یک کلمه خلاصه کرد و آن قانون است. تمام نبرد مشروطه خواهان با استبداد کازار بر سر قانون حاکم بود. محمدعلی شاه پارلمان قزاق را بست. غرور مطلق انقلاب اسلامی این بود که قانون اساسی را در مدت زمان کوتاهی تصویب کرد تا قانون حاکمیت در کشور مجاز باشد و شورای انقلاب با تمدید مدت طولانی حکومت نکرد.

پارلمان موضع بسیار مهمی در سیستم دولت در ایران است. طبق قانون اساسی ، کشور نباید یک لحظه کنفرانس اسلامی برگزار کند. به توصیه رئیس جمهور و با تصویب چهار سوم از کل انتخابات شورای نگهبان ، نمایندگان و تصویب سرزمین های اشغالی یا کل کشور برای مدت زمانی به حالت تعلیق در می آیند ، “حتی در مواقع جنگ ، وقتی مجلس باید تشکیل شود و در برخی مناطق ، انتخابات در زمان جنگ و اشغال نظامی امکان پذیر نباشد.” و اگر مجلس جدید تشکیل نشود ، پارلمان قبلی ادامه خواهد یافت. “این کار به کار خود ادامه خواهد داد.” در ماده 71 آمده است: “مجلس شورای اسلامی می تواند مقرراتی در مورد امور عمومی در حدود تعیین شده در قانون اساسی ایجاد کند.” چگونه می توان پذیرفت که قوه مقننه در برابر تحریم هایی که ایجاد کرده است سکوت اختیار می کند و قدرت خود را از دست می دهد؟

خبر مرتبط:  اهانت به پیامبر اسلام قابل تحمل نیست

در مقابل این پیش زمینه ، عملکرد مجلس دهم قابل پرسش است. بدیهی است ، این نیش مجلس دهم را نمی توان از احسان و غرور در احکام تاریخی که در سالهای آینده به دست خواهد آمد ، یاد کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم مجلس یازدهم برای بازیابی قدرت قانونگذاری خود بر اساس قانون اساسی عمومی چه اقداماتی را انجام می دهد.
* در وب سایت نویسنده منتشر شده است. 22 تیر 1399