علمی و پزشکی

قیمت پایین سیگار در ایران / دود حمایت از محصولات دخانی در چشم مردم

رئیس مرکز ملی کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه حداکثر 10 میلیون سیگاری در کشور داریم، گفت: جمعیتی هستند که این محصولات را مصرف نمی کنند.

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با مجله سلامتی ایران گفت: درباره اخبار اخیر مبنی بر افزایش مالیات بر فروش محصولات دخانی 901 لایحه بودجه 1401 وی گفت: پس از ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری، برآورد می شود ارزش درآمدی این قانون از 1231 میلیارد تومان در سال آینده به 2310 میلیارد تومان افزایش یابد. طبق قانون بودجه 1400 (قسمت ف تبصره 6) «هر کالای داخلی 25 تومان و تولید بین المللی 50 تومان و سیگار وارداتی 150 تومان، 50 گرم تنباکوی بسته بندی شده» از لایحه بودجه سال 1401 حذف شد. ارزش درآمد 4775 میلیارد تومان.

وی ادامه داد: قبل از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1400، شرکت امور مالیاتی در سال 1387 قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای اخذ مالیات از فروش سیگار با ارزش درآمدی بالغ بر 1231 میلیارد تومان تصویب کرد. تنباکو اعمال می شود. با تصویب بند 6 تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، در اجرای ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه، 4775 میلیارد تومان به مالیات مصرف سیگار در قانون امسال اضافه شد. برای رفع ایرادات ساختار مالیاتی، در سال 1400 پیش بینی شد که تا حدودی متوسط ​​مالیات خرده فروشی این محصولات مضر افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه مالیات بر دخانیات یکی از مهمترین ابزارهای کاهش مصرف است، گفت: تا سال 1404 نتوانستیم به هدف کاهش 30 درصدی مصرف دخانیات برسیم و جمهوری اسلامی ایران متعهد به آمریکا شد. کشورها مرگ و میر ناشی از عوامل خطر غیر واگیر را تا 25 درصد کاهش دهند.

خبر مرتبط:  ماجرای گرانی ۵۶۰ قلم دارو / طرح پوشش بیمه‌ای داروهای پرهزینه طبق دهک‌ درآمدی

ولی زاده در مورد نقص ساختار مالیاتی قانونی گفت: ساختار مالیاتی فعلی برای کاهش مصرف موثر نیست و دولت توجه بیشتری به عامل درآمد دارد. اینکه ما اعلام می کنیم سازه استاندارد نیست به دلیل نرخ های پایین و متنوع ذکر شده در قوانین است. مثلاً در قانون بودجه برای هر بسته 50 گرمی 10 هزار تومانی 1400 مالیات بر تنباکوی تولید داخل و وارداتی درخواست کرده ایم که در نهایت 3300 تومان برای تولید داخل تصویب شد. این تفاوت تولید داخلی و وارداتی 3300 تومانی و 10 هزار تومانی بهانه ای برای توسعه تولید آن در کشور می شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر تولید داخلی با نشان ایرانی 25 درصد، برند بین المللی 40 درصد و واردات 65 درصد از سال دوم اجرای قانون، سالانه پنج واحد درصد در نظر گرفته شده است. درصد اعلام شده برای تنباکوهای تولید داخل به 55 درصد و برای سیگارهای برند بین المللی به 95 درصد افزایش یافته است، یعنی رسیدن به سقف قانونی به ترتیب 5 و 11 سال طول می کشد. قانون مالیات بر ارزش افزوده در جای خود ارزشمند است اما برای رهایی از نواقص مالیات بر دخانیات باید مالیات ویژه ای بر بودجه های سنواتی داشته باشیم تا حداقل پس از گذشت پنج سال از اجرای قانون به توان خود برسد. و اثربخشی در کاهش استفاده.

رئیس ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس تبصره یک بودجه در سال 1400 رقم درآمد 6000 میلیارد تومان بوده است. اگر از میزان مالیات پیش بینی شده در لایحه 1401 کسر کنیم، رشد نداریم، اما با کاهش 3696 میلیارد تومانی (یعنی کاهش 61 درصدی) مواجه هستیم.

خبر مرتبط:  ثبت بیش از ۵۶۱ میلیون مبتلا به کووید-۱۹ در جهان

وی گفت: افزایش مالیات با کاهش اثرات مضر آن بر دخانیات، بار 40 هزار میلیارد تومانی را بر دوش نظام سلامت و 90 هزار بار برای درمان عوارض این ماده مضر تحمیل می کند. ناراحتی ناشی از قرار گرفتن در معرض تنباکو و دود تنباکو را در سایر مناطق توسعه کاهش دهید.

وی با بیان اینکه مالیات و تعرفه فعلی محصولات دخانی تقریباً 15 درصد قیمت خرده فروشی این محصولات است، تصریح کرد: این رقم با نرخ موثر 75 درصد فاصله دارد اما در سال 1385 توسط قانون جامع دخانیات تنظیم شده است. وقتی صحبت از افزایش مالیات می شود، صنعت به خاطر افزایش قاچاق عذرخواهی می کند. صنعت دخانیات از آمارهای ارائه شده تحت عنوان قاچاق سیگار به عنوان بهانه ای برای جلوگیری از اجرای سیاست های کلیدی کاهش تقاضا استفاده می کند.

وی تاکید کرد: ما تعداد واقعی قاچاقچیان سیگار در کشور را ثبت نمی کنیم، اما آمار مطالعات پخش ملی به صورت دوره ای منتشر می شود، حداقل 20 میلیارد یارد با آمار اعلام شده صنعت فاصله دارد. در بسیاری از کشورها، قاچاق تنباکو نیز با افزایش مالیات کاهش یافته است و داده ها و سوابق جهانی اخیر حاکی از نرخ بالای قاچاق در کشورهایی است که مالیات کمتری بر محصولات دخانی اعمال می کنند و بانک جهانی فساد را شناسایی کرده است. علت اصلی قاچاق سازمان یافته شناخته شده است. ما هستیم ما قبول نداریم که افزایش مالیات بر محصولات دخانی باعث افزایش قاچاق شود.

ولی زاده ادامه داد: اخیراً اجرای طرح کشف دخانیات در صنعت ساماندهی شده است و اجرای این آیین نامه نگرانی قاچاق را برطرف می کند. هر سیگار تولید شده باید حاوی این کد باشد و نقطه مصرف آن را پیدا کند. از فروشندگان محصولات دخانی تقاضا داریم محصولات خود را به مراکزی که مجوز فروش ندارند ارسال نکنند. زیرا با توجه به کد ذکر شده، محصولات توقیف می شوند و مکان های بدون مجوز مشمول جریمه های مقرر می شوند.

خبر مرتبط:  انتقاد وزارت بهداشت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت/ جرایم بازدارنده نیست

او پیشنهاد میده …؛ او پیشنهاد می کنه پتانسیل مالیات بر دخانیات در کشور بیش از 20 هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد: اکنون که قیمت سیگار در کشور بسیار پایین است، بحث قاچاق مواد دخانی به خارج از کشور است نه قاچاق. متوسط ​​قیمت جهانی تنباکو حدود 4.5 تا 5 دلار است. اما متوسط ​​قیمت در ایران کمتر از 0.5 دلار است. بنابراین قاچاقچیان انگیزه ای برای واردات سیگار قاچاق به کشور ندارند و حق صنعت دخانیات برای قاچاق محصولات خارجی به کشور نادرست است.

وی در پایان گفت: سیاست گذاران با اعمال مالیات بیشتر بر کالاهای آسیب رسان سلامت می توانند مصرف این محصولات را کاهش داده، درآمدهای دولت را افزایش دهند و تورم کالاهای استراتژیک و سبد خانوار را کاهش دهند. حداکثر 10 میلیون نفر سیگاری هستند اما متاسفانه دود حمایت دولت از این محصول مضر به چشم 75 میلیون نفری که این محصولات را مصرف نمی کنند می رسد. ما یکی از طرف‌های معاهده بین‌المللی کنترل دخانیات هستیم و در این توافقنامه متعهد هستیم به جای تسهیل در توسعه، تولید و مصرف این محصولات کشنده، قوانین مؤثری را برای محافظت از سلامت عمومی در برابر مزایای صنعت دخانیات اجرا کنیم. محصولات. نمایندگان معتبر مجلس نمایندگان محترم ترین مردم ایران هستند که سیگار نمی کشند و قطعا به این مهم توجه ویژه ای دارند.

انتهای پیام/