قداره «هلیا»، شورشی است در برابر قتل «رومینا»

    قداره شورشی علیه ترور هلیا رومینا است
عکس فانتزی است

این روزها ویدیویی از اخراج دختر نوجوان در یک مشاجره در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و توجه بسیاری را به خود جلب می کند. یک روزنامه نگار در برخورد با این روند و اخراج آن ، این اقدامات را نوعی شورش و عصیان علیه سلطه مرد در سیستم اجتماعی و از این نظر ، واکنش و عصیان علیه ترور هلیا رومینا توصیف می کند.

در خاطره ای با عنوان “کالبد شکافی یک واقعه” توسط روزنامه نگاری به نام علیرضا خانی ، زن جوانی به نام هلیا داستان شیراچ را روایت می کند که اخیراً شاهد آن بوده ایم:

“روزگاری ، پیر بوردیو ، جامعه شناس مشهور فرانسوی گفت که باید برای کار علمی عصبانی شد و برای کنترل خشم کار علمی کرد.
جولان هلیا ، دختر خادراش اصفهانی ، در مقابل کتابخانه های بزرگ این شهر – که به ناچار باید از نظر فرهنگی و مقدس باشد – خشم را برمی انگیزد که ما باید برای شناسایی ریشه های اساسی و اساسی چنین اقداماتی تلاش کنیم.
در تجزیه و تحلیل و چرایی بروز چنین رفتاری از نوجوانان متولد دهه 1980 ، طی این دو یا سه روز ، سخنرانی ها معمولاً ساده و سطحی بودند. همانطور که هرکسی گفته است ، این رفتار مهم نیست زیرا “دنبال کنندگان” را در اینستاگرام جذب می کند!
با یک نگاه کلی می توان رفتار زنان نوجوان را رفتاری پرخاشگرانه توصیف کرد که این ویژگی با رفتار رو به رشد ، فرزندپروری ضعیف ، ارزشهای اخلاقی ضعیف در خانواده ، شکاف نسلی ، والدین و نوجوانی ، رها شدن و خودپسندی مشخص می شود. او تردید ، میل به اثبات خود و نمایش نوجوانان را توصیف کرد. اما این عوامل به طور مساوی بین جنسیت دختران و پسران وجود دارد و برای درک منابع خشونت از دختران نوجوان ، باید عامل یا عواملی خاص برای آن یافت.
آنچه در مخمصه هلیا کاملا مشهود است رفتارهایی است که وی برای همدلی با مردان و کسب “اقتدار مردانه” از آنها استفاده می کند. کلمات و توهین هایی که وی به کار می برد ، از شکنجه کلامی و جسمی و در نهایت ضرب و شتم حریف. این اقدامات ، عمیقاً ، نوعی عصیان علیه فضای مردانه و مردسالار موجود و نوعی شورش علیه سلطه مردان در سیستم اجتماعی است. سلطه مردان و نوجوانان امروزی که حقانیت زنان را با ادعاها و دلایل رنگارنگ تحمیل می کنند ، دائماً با زبانهای ناشناخته بسیاری از روشنفکران ما روبرو می شوند.
از این نظر ، سرنوشت هلیا یک واکنش و عصیان در برابر قتل رومینا است. در نیمه شب ، کنیزکی که گلوی یک رومینا 13 ساله را از پای مردسالار خارج کرد ، اکنون از سکان کلاه ایمنی نوجوان کشیده شد و با تقلید از مردان یک مصونیت مردانه در برابر جامعه مردسالار ایجاد کرد.
افراد كاملاً به عنوان دختر یا پسر به دنیا نمی آیند (نه رفتارگرایانه جنسیتی) اما رفتارهای مردانه و زنانه را می آموزند. دختران یاد می گیرند مهربان ، دلسوز و مادرانه باشند ، و پسران یاد می گیرند که شرور و خشن باشند. اگر یکی از دو جنسیت تصمیم بگیرد که پس از بلوغ فکری از دست داده است ، ممکن است در برابر این ضررها قیام کند. در جامعه مردسالار یا مردسالار ، زنان علی رغم کینه ، اعتراض و شورش های نمادین ، ​​کاملاً آماده این قیام هستند. ظهور زنان در معرض نابودی ، افزایش وقوع جرایم درگیر با زنان ، و افزایش جرم ، بی نظمی ، اعتیاد و جنایت در زنان نشانه های این عصیان علیه احساس حقارت است.
شاید بعضی ها دوست نداشته باشند این حرف ها را بزنند ، اما شواهد و دلایل زیادی در جامعه امروز وجود دارد. این واقعیت که تعداد دانشجویان دختر و پسر برابر است ، دلیل بر برابری زن و مرد نیست ، اما وقتی دانش آموختگان زن با اشتغال مردانه یا انحصار مردان روبرو می شوند ، زنان در خانواده با خشونت جسمی و کلامی روبرو می شوند. آنها این کار را می کنند ، وقتی زنان به شکلی دیگر در جامعه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ، احساس می کنند مردان تحت سلطه هستند. هنگامی که زنی بدون اجازه مرد اجازه خروج از کشور را نداشته باشد ، خواه رئیس اتحادیه ورزشی باشد یا دانشجوی ریاضی یا وزیر ، از نابرابری و سلطه مرد رنج می برد. تعداد مدیران زن ، نمایندگان زن ، زنان وزیر ، اساتید و فرمانداران و زنان فرماندار نشانه حقارت زنان در سیستم های اجتماعی و حاکمیت است و البته شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز بر این چرخه نابرابری تأثیر می گذارد. این به دلیل سرعت و شدت این احساسات و اقدامات ارتجاعی در این نسل برای تسریع در مقایسه با نسل های قبلی است. اما فضای سایبری در این رویداد شماره یک نیست.
متهم شماره 1 اظهار داشت: “در سطح جامعه ، از سیستم دولتی گرفته تا سیستم اجتماعی ، باعث ایجاد و تشدید احساس نابرابری و حقارت زنان می شود.”

خبر مرتبط:  تخلیه اطراف محل آتش‌سوزی در "عامری" اهواز / وقوع تاکنون ۳ انفجار در محل حادثه

انتهای پیام