علمی و پزشکی

فعالین فضای مجازی، افسرده‌تر هستند

بر اساس اخبار علوم اعصاب که اغلب تصاویر یا ویدئوهای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، با شروع موج جدید بیماری های عفونی کووید 19، تعداد علائم افسردگی که نیاز به درمان دارند، دو برابر شده است.

محققان دانشگاه Otovos Lorand (مجارستان) در مجارستان از یک پرسشنامه آنلاین سه مرحله ای برای ارزیابی استفاده از رسانه های اجتماعی، عادات ادعایی و وضعیت سلامت روان خود استفاده کردند.

یک پرسشنامه 20 سوالی در طول جمع آوری داده ها در طول هر موج بیماری عفونی بین 22 آوریل 2020 و 4 آوریل 2021 تکمیل شد. یعنی زمانی که اقدامات محدودکننده در مجارستان اجرا می شود.

تحقیقات نشان می دهد که گذراندن وقت در رسانه های اجتماعی و به اشتراک گذاری محتوای پر زرق و برق در طول همه گیری کووید 19 خطر ابتلا به اختلال افسردگی اساسی را در میان افراد فعال فضای مجازی افزایش داده است.

الکساندرا والریا ساندر، کارشناس ارتباطات و رسانه در دانشگاه اتو لوراند، گفت که این روند در طول موج اول و دوم قوی تر از سومین بود. تحقیقات قبلی نشان داده است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تمایل به انتشار عکس‌ها و فیلم‌ها در دوره قبل از اپیدمی به طور قابل توجهی بیشتر است.

در طول موج دوم بیماری عفونی، افزایش قابل توجهی در افسردگی مشاهده شد و دو سوم افرادی که مطالب را به اشتراک گذاشتند، علائم اختلال افسردگی اساسی را نشان دادند. در طول موج سوم، 45 درصد از این افراد علائم اختلال افسردگی را به صورت روزانه گزارش کردند. این رقم 27 درصد از کل نمونه ها بود.

خبر مرتبط:  شناسایی ۲۲۶۴ بیمار جدید کووید۱۹/فوت ۳۶ بیمار دیگر

پرسشنامه شیوه های رسانه های اجتماعی پاسخ دهندگان و تمایل آنها را برای نشان دادن ارزیابی کرد. به عنوان مثال، در طول موج اول بیماری های عفونی، حدود 18 درصد از شرکت کنندگان تصاویر یا ویدیوهای خود را چندین بار در روز در پلت فرم مسنجر به اشتراک می گذاشتند. در دوره قبل از اپیدمی، این رقم فقط هشت درصد بود.

در مورد واکنش به چنین موادی، پاسخ طبیعی در طول موج اول و پس از آن این است که حجم آنها تغییر یا کمی افزایش نمی یابد. با این حال، رایج ترین پاسخ ها در طول موج دوم و سوم این است که میزان کمی بالاتر و بالاتر است. افراد بیشتری نسبت به شروع بیماری عفونی پاسخ دریافت کرده اند.

فضای مجازی

این پرسشنامه شامل سؤالاتی در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی در طول همه گیری است. یکی از پاسخ دهندگان گفت که در طول موج سوم، آنها به طور متوسط ​​یک ساعت و نیم صرف ویرایش تصاویر خود کردند که اکثرا سلفی بودند. یکی دیگر از شرکت کنندگان گفت که آنها در طول محدودیت های مربوط به کووید19 کار خوبی انجام نداده اند.

این نظرسنجی آنلاین شامل پرسشنامه سلامت بیمار 2 (PHQ-2) برای ارزیابی وضعیت سلامت روان پاسخ دهندگان بود که در آن شرکت کنندگان یک مقیاس چهار درجه ای، کاهش علاقه و لذت در طول فعالیت ها، و تعداد دفعات بازدید آنها در دو دوره گذشته را نشان دادند. هفته ها

این مطالعه کمک قابل توجهی به افزایش شواهد دال بر تعامل آن با سایر پدیده‌های جهانی مانند اثرات روانی و اجتماعی همه‌گیری کووید و گسترش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تغییر الگوهای خودنمایی خواهد کرد.

خبر مرتبط:  شکاف تورم و حقوق‌ها جبران می‌شود؟

این مطالعه در مجله ISSN منتشر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان