“فرهنگ ایمنی” ، به دنبال چرایی انجام رفتارهای پرخطر

به گفته کارشناسان ، جلوگیری از حوادث ، به ویژه حوادث شغلی ، برای ایمنی جسمی و مجبور کردن کارکنان به پیروی از دستورالعمل ها کافی نیست ، بلکه ایجاد و گسترش تعهد داخلی به ایمنی و نشان دادن آن در رفتار ، در واقع “فرهنگ ایمنی” است. به اطمینان از اثربخشی و موفقیت اقدامات. کارشناسان بهداشت حرفه ای نیز تاکید می کنند و معتقدند: یکی از اصول کلیدی ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه ایجاد ، بیان و تکرار یک الگو است.

دکتر. کاکایی ، عضو هیات علمی مجله سلامتی ایران در دانشگاه علوم اسلامی در مصاحبه ای وی در مورد فرهنگ ایمنی گفت: وقتی صحبت از فرهنگ شرکت ها می شود ، باید برنامه ای برای ارتقاء و ارتقای فرهنگ ایمنی وجود داشته باشد ، زیرا فرهنگ ایمنی در قلب فرهنگ شرکت ها قرار دارد.

آنها از فرهنگ ایمنی به عنوان “یک مدل ثابت برای رفتارها و اقدامات افراد با محدودیت های خاص” و “فرهنگ بد یا منفی” یا “فرهنگ خوب یا مثبت” برای طبقه بندی رفتارها و عملکردها استفاده کردند. به عنوان مثال ، وقتی از ما س askedال می شود که چرا تعداد تصادفات در حال افزایش است؟ پاسخ معمولاً این است: فرهنگ ایمنی بد است.

وی معتقد است که فرهنگ ایمنی مثبت یا نگرش مثبت می تواند محیط کار ایمن تری ایجاد کند: “افزایش احساس همکاری بین کارکنان ، افزایش بهره وری ، افزایش امنیت کارکنان و مدیران برای دستیابی به اهداف سازمانی ، از جمله امنیت مالی و اجتماعی. مزیت دیگر یک فرهنگ ایمنی مثبت اجتماعی است.

دکتر. کاکایی تعداد زیادی از حوادث در صنعت دهه 1960 و پس از حادثه چرنوبیل در دهه 1980 را آغاز جدی فرهنگ ایمنی توصیف کرد. این یک محیط کار ناایمن است مرحله اول ، آنها شرایط سخت افزاری و مهندسی ، از جمله استفاده از محافظان مناسب و ماشین های ایمن را بهبود بخشیدند ، اما این اقدام تعداد تصادفات را به میزان قابل توجهی کاهش نداد. در مرحله دوم ، کارشناسان در مورد پیاده سازی سیستم های مدیریتی ، به ویژه مدیریت ایمنی فکر کردند ، که باز هم تغییر چندانی نکرد.

خبر مرتبط:  چرا تردد موتورهای سنگین ممنوع است؟

وی با اشاره به نقش فرهنگ ایمنی در کاهش تصادفات گفت: محققان در مطالعات مختلف و تجزیه و تحلیل مصدومان گزارش می دهند که 88 تا 90 درصد حوادث ناشی از رفتارهای ناایمن و اشتباهات کارگران یا کارکنان است. یک گام مهم در کاهش موثر تعدادی از حوادث شغلی ایجاد “فرهنگ ایمنی” مناسب است که به نظر می رسد.

این عضو هیئت علمی به دانش صحیح یا غلط فرهنگ ایمنی برای کاهش یا تشدید حادثه اشاره کرد: “فرهنگ ایمنی” ، ارزش کارگران در رابطه با نگرش ها ، نتیجه گیری ها ، باورها ، الگوهای رفتاری و بازتاب های ایمنی.

دکتر. کاکایی مدتی است مدعی است که فرهنگ محقق شده است ، با ذکر یک مثال: برای بستن کمربند ایمنی ، به عنوان یک فرهنگ در بین مردم ، سالهای متوالی با کاهش تعداد تصادفات رانندگی با گزارش محققان در مورد استفاده و اثربخشی آن ، با همکاری ارگانهای مختلف مانند رادیو و تلویزیون ، پلیس راهنمایی و رانندگی.

وی با اشاره به شعار “اول ایمنی بعد از کار” تاکید کرد که بهتر است از شعار “همیشه ایمنی” برای اهمیت بیشتر مشکل استفاده شود. در حالی که می توان گفت که ما در ابتدای راه ایجاد فرهنگ ایمنی در محیط های مختلف هستیم ، اما با تکرار آن ، می توان انتظار داشت که این مسئله ملکه همه افراد سازمان ها و صنایع در همه سطوح ، از مدیران ارشد تا سایر کارکنان

دکتر با اشاره به آشنایی نسبی افراد این طبقه و عدم درک عمیق تر موضوع. کاکایی تصریح کرد: این درک عمیق ممکن است در محیط های کاری و صنعتی وجود نداشته باشد زیرا مفهوم فرهنگ به دنبال پاسخ “آنچه هست” نیست. “چرا مردم ریسک می کنند؟ و چرا از دستورات پیروی نمی کنند؟ به طور کلی ، باید تصمیماتی برای ایجاد رفتار ایمن بر اساس عواملی که بر رفتار افراد تأثیر می گذارد ، اتخاذ شود.

خبر مرتبط:  ایمن‌ترین جاده‌های جهان در سال ۲۰۲۰

اعضای هیات علمی با نشان دادن زمان بر بودن ایجاد فرهنگ ایمنی در محل کار ، افزودند: برای ایجاد فرهنگ ایمنی پایدار در محیط کار ، ایجاد نگرش مثبت در محیط کار ، مدیران باید اهمیت فرهنگ ایمنی و پایبندی به اصول آن را در نظر بگیرند. به

آنها بر مدل ایده آل مدیران در سازمانها و صنایع تاکید می کنند: مدیران باید فرهنگ ایمنی را در اولویت قرار دهند ، به آن اعتقاد داشته باشند و جلسات ماهانه با کارکنان برگزار کنند و از خلاقیت خود برای حفظ ایمنی و محیط کار استفاده کنند. بدون شک ، آموزش های دوره ای می تواند در تثبیت موضوع در سطح سازمان و صنعت م effectiveثر باشد. در عین حال ، تشویق و قدردانی از کارکنان الگوهایی برای سایر کارکنان ایجاد می کند و انگیزه آنها را برای این کار تقویت می کند.

کارشناسان بهداشت حرفه ای پیشنهاد کرده اند که قوانین موجود در زمینه فرهنگ ایمنی مورد حمایت قرار گرفته و مشخص شده است: در فصل چهارم قانون کار جمهوری اسلامی ، این قانون منحصراً به حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای اختصاص یافته است. ، مصوبات شورا متعهد است. حفاظت فنی بالا و ماده 86 ترکیبی از اعضای شورای عالی حفاظت فنی را مشخص می کند.

وی با اشاره به کلیت قوانین کار گفت: شورای عالی حفاظت فنی 45 آئین نامه و دستورالعمل در زمینه های مختلف اشتغال را جمع آوری کرده است و همچنان بسته به شرایط و محیط کار ، آیین نامه ها و دستورالعمل ها را جمع آوری می کند. همچنین با توجه به اینکه ماده 203 قانون کار ، وزارت کار و امور اجتماعی و دادگستری متولی اجرای این قوانین است ، می توان گفت حفاظت از منابع انسانی جزء کلیدی چرخه اقتصادی هر کشور است.

خبر مرتبط:  مرگ سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده های کشور

در پایان ، دکتر کاکایی با بیان اینکه کلاس فرهنگ ایمنی ابعاد متفاوتی دارد و باید به آن توجه بیشتری شود ، اظهار کرد: ایجاد فرهنگ ایمنی در محیط کار می تواند از هدر رفت هزینه ها جلوگیری کرده و کشور را به سمت فرهنگ مثبت سوق دهد. برای پیروزی. همه ارگانها و سازمانها ، از جمله کسانی که در زمینه رادیو و تلویزیون و فضای مجازی فعال هستند ، باید برای تحقق این امر تلاش کنند و آموزشهای لازم را به عموم مردم منتقل کنند.

انتهای پیام