علمی و پزشکی

عکس | خلاقیت بی‌نظیر چینی‌ها در ساخت یک کشتی اقیانوس‌پیمای عظیم

کشتی‌های بادبانی مدت‌هاست که با کشتی‌های بخار و دیزل جایگزین شده‌اند. اما با حرکت به سمت دنیای بدون کربن، به نظر می رسد که ممکن است بار دیگر شاهد بازگشت این کشتی ها باشیم. یک شرکت کشتیرانی چینی کشتی غول پیکری ساخته که مصرف سوخت آن 10 درصد کمتر از کشتی های معمولی است.

شرکت صنعت کشتی سازی دالیان چین در بیانیه ای اعلام کرد کشتی جدید که نیو آدن نام دارد از چهار بادبان بزرگ استفاده خواهد کرد. طول این شناور 333 متر است و به طور کلی دارای عملکرد بسیار خوبی از جمله مصرف سوخت و حرکت در برابر باد و امواج است که ایمنی استفاده از آن را افزایش می دهد.

نیو آدن دارای چهار کشتی جمع شونده است که هر کدام 40 متر از عرشه بالا می روند و سطحی به وسعت 1200 متر مربع ایجاد می کنند. تیغه های سبک و مستحکم این بادبان ها، مقاوم در برابر خوردگی، به لطف سیستمی به نام «سیستم کنترل هوشمند بادبان های هوایی» با لمس یک دکمه بالا یا پایین می شوند.

یک کشتی جدید با بادبان هایی مانند گذشته های دور

این سیستم شرایط حاکم بر دریا، داده‌های ناوبری را نظارت می‌کند و عملیات دریایی را برای بهبود سازگاری کشتی‌ها با شرایط پیچیده حرکت در آب بهینه می‌کند تا از هوای موجود حداکثر استفاده را ببرد. سیستم پیشنهادی قادر به نظارت بر وضعیت تامین سوخت، ارتباطات، برخاستن هیدرولیک و چرخش های الکتریکی برای شناسایی سریع منبع خطا است.

عکس خلاقیت بی نظیر چینی ها در ساخت یک کشتی اقیانوس پیمای عظیم

با وجود همه اینها، نیو عدن هنوز هم سوخت دیزل زیادی می سوزاند و تنها اجرای کوچکی از ایده کشتی های بادبانی است. در بیانیه این شرکت گفته شده که کشتی آنها می تواند با 9.8 درصد سوخت کمتر در مسیر خاورمیانه و خاور دور حرکت کند و در هر سفر حدود 2900 تن دی اکسید کربن کمتری به هوا بفرستد.

خبر مرتبط:  افزایش بیماران کووید در سنگاپور به رغم واکسیناسیون ۸۱ درصدی

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شرکت های دیگر نیز این مسیر را طی می کنند و از فناوری های سبز استفاده می کنند یا خیر.

5858

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان را در وب سایت ما هر روز منتشر و گزداوری میشود.