علمی و پزشکی

عکس | از MiG-41 روسیه تا Tempest بریتانیا؛ 9 جنگنده غول‌ پیکر در حال توسعه

اطمینان در مورد جنگنده های نسل ششم می تواند دشوار و تقریبا غیرممکن باشد، زیرا فناوری که آینده جنگ هوایی را شکل می دهد در بسیاری از موارد هنوز رونمایی نشده است. برخی از این فناوری ها بر اساس فناوری های مورد استفاده در جت های جنگنده نسل پنجم توسعه یافته اند، در حالی که برخی دیگر هنوز در مراحل اولیه تحقیق و توسعه هستند و برخی دیگر هنوز در مراحل ایده پردازی و مفهومی هستند.

جهان 9 جنگنده نسل ششم در دست توسعه دارد

همچنین لازم به ذکر است که جت های جنگنده نسل ششم عمدتاً پاسخی به میدان بازی فعلی در عرصه نظامی و سیاسی هستند. اگرچه فناوری نظامی مانند سایر حوزه های فناوری در حرکت دائمی است، اما این حرکت با تنش های منطقه ای و بین المللی شتاب می گیرد. اما شاید تعجب آور باشد که جت های جنگنده این لیست توسط کشورهای درگیر در درگیری های بین المللی یا شبه جنگ سرد ساخته شده اند. از رقابت سه جانبه بین ایالات متحده، روسیه و چین، تا منافع نظامی اتحادیه اروپا و بریتانیا، تا نگاه مضطرب ژاپن و هند به چین و پاکستان، و دیگر تهدیدها، جت های نسل ششم اکنون بخشی از آن هستند. از مسابقه تسلیحاتی . در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با 9 مورد از جت های جنگنده نسل ششم که در حال حاضر بدون رتبه خاصی در حال توسعه هستند آشنا کنیم.

جهان 9 جنگنده نسل ششم در دست توسعه دارد

1- HAL AMCA (هند)

HAL AMCA جنگنده نسل ششم نیروی هوایی هند است که باید توانایی یک جنگنده نسل ششم را داشته باشد. تحقیقات اولیه تکمیل شده است و قرار است این جت در سال 2024 رونمایی شود، نمونه های اولیه و اولین آزمایش های پروازی برای سال 2025 برنامه ریزی شده است، در حالی که تولید انبوه آن تا سال 2030 به تعویق افتاده است. ما در اینجا با یک جنگنده نسل 5 روبرو هستیم که به یک جنگنده نسل 6 تبدیل شده است، HAL AMCA که هنوز در حال توسعه است، این پتانسیل را دارد که همچنان در لیست جنگنده های نسل 6 آینده قرار گیرد. AMC قرار است بیش از 17.1 متر طول و 2.15 ماخ سرعت داشته باشد و برد عملیاتی آن 1750 مایل دریایی اعلام شده است. این جنگنده هندی مجهز به طیف گسترده ای از تسلیحات نظامی از جمله بمب های هدایت شونده لیزری، توپ 23 میلی متری GSh-23، راکت انداز S-8، موشک های هوا به هوا Astra Mark 1/2/3 و هوا به گا BrahMos است. . موشک های سطحی NG هستند

جهان 9 جنگنده نسل ششم در دست توسعه دارد

2- میتسوبیشی اف ایکس (ژاپن)

این کانسپت جنگنده رادارگریز نیروی هوایی ژاپن هنوز در دست توسعه است و جدول زمانی توسعه و تولید آن در جولای 2020 منتشر شده است. این پروژه قصد دارد نمونه های اولیه را تا سال 2024 و آزمایش های پروازی را در سال 2028 آماده کند و اگر همه چیز خوب پیش برود، تولید انبوه می تواند در سال 2031 آغاز شود. FX عمدتاً دارای فناوری رادارگریز است، از جمله آنتن‌های پلاسما رادارگریز که می‌توانند برای انحراف امواج رادیویی مورد استفاده قرار گیرند و شناسایی هواپیما با رادارهای فعلی را دشوارتر می‌کند. اگرچه این جنگنده نسل ششم ژاپنی می تواند امواج رادیویی را منحرف کند، آنتن در صورت فعال شدن امکان ارتباط با پایگاه های محلی را فراهم می کند. با نام مستعار “گودزیلا” هنوز هیچ قابلیت خاصی فاش نشده است، اما برخی معتقدند بزرگتر از F-22 خواهد بود و توانایی های X-2 را دارد و احتمالا می تواند موشک های بیشتری را حمل کند. در مقایسه با F-35، دارای موتورهای XF9-1 است.

جهان 9 جنگنده نسل ششم در دست توسعه دارد

3- MiG-41 (روسیه)

این جنگنده روسی نسل 6 توسط شرکت روسی Mikoyan ساخته شده و با نام PAK-DP شناخته می شود که جنگنده نسل 5 یا جنگنده نسل 6 پیشرفته تری است. انتظار می رود که میگ-41 دارای قابلیت های پنهان کاری و سرعتی بیش از 4 ماخ باشد. پس از تکمیل، این جنگنده جایگزین جنگنده های قدیمی MiG-31 خواهد شد که بخش بزرگی از نیروی اصلی نیروی هوایی روسیه را تشکیل می دهند اما آخرین بار در سال 1994 تولید شدند. طراحی MiG-41 در سال 2019 تکمیل شد و آزمایشات اولیه در سال 2020 انجام شد. MiG-41 در ژانویه 2021 وارد فاز توسعه شد. میگ 41 باید مجهز به سیستم رهگیری موشکی باشد که بتواند نه تنها موشک های معمولی بلکه موشک های مافوق صوت را نیز رهگیری کند. اگر همه چیز طبق برنامه روسیه پیش برود، تولید انبوه MiG-41 در سال 2025 آغاز خواهد شد.

جهان 9 جنگنده نسل ششم در دست توسعه دارد

4- سیستم هوایی رزمی آینده (اتحادیه اروپا)

FCAS یک سیستم جنگنده نسل ششم پیشنهادی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که توسط ایرباس توسعه یافته است و آلمان، فرانسه و اسپانیا کشورهای اصلی سرمایه‌گذاری در این پروژه هستند و نمونه‌های سرنشین دار و بدون سرنشین ساخته خواهند شد. این برنامه در سال 2017 آغاز شد و شرکت فرانسوی Dassault Aviation اعلام کرد که از سال 2018 روی این پروژه مشترک با ایرباس کار خواهد کرد. Safran و MTU در سال 2019 به این پروژه پیوستند و در سال 2020، مرحله اول تحقیق و توسعه FCAS توسط کمیته بودجه پارلمان آلمان تصویب شد.

اما FCAS هنوز راه درازی در تولید دارد و انتظار نمی رود تا سال 2040 عملیاتی شود. پس از اتمام این پروژه، FCAS دارای قابلیت های رادارگریز، هواپیمای پیشرفته و آگاهی موقعیتی، عوامل تهاجمی جدید و قابلیت های جنگ الکترونیک و سلاح های انرژی مستقیم خواهد بود. ماکت این جت جنگنده روز گذشته برای اولین بار در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شد. این جنگنده مدرن دارای کابین خلبان حبابی است که در بالای سطح هواپیما قرار گرفته است و در نتیجه میدان دید استثنایی را برای خلبان فراهم می کند. FCAS دارای دو موتور مشابه موتورهای جنگنده F-35 آمریکایی و طراحی خاص به شکل ایرفویل منحنی است که باعث افزایش سطح بدنه هواپیما و فضای داخلی آن می شود. فضای موجود برای سوخت و تجهیزات نظامی مانند موشک و بمب را فراهم می کند.

جهان 9 جنگنده نسل ششم در دست توسعه دارد

علاوه بر این، جنگنده نسل ششم فرانسوی جدید دارای مجموعه تثبیت کننده زاویه کم است که جایگزین تثبیت کننده های معمولی و مجزای افقی و عمودی شده و قابلیت پنهان کاری جنگنده را افزایش می دهد. این جت بدون شک تک سرنشینه خواهد بود زیرا ساخت جت های جنگنده نسل پنجم و ششم بسیار گران است و ساخت هواپیمای دو نفره این هزینه را افزایش می دهد. در مدل مفهومی کابین خلبان این هواپیما که در توییتر منتشر شده است، صفحه دیجیتال به وضوح تمام فضای جلوی خلبان را پوشش می دهد و امکانات زیادی مانند نقشه های متعدد دارد. به نظر می رسد جنگنده FCAS 1.3 تا 1.4 برابر بزرگتر از جنگنده Rafale باشد. همچنین FCAS می تواند سلاح های هسته ای حمل کند.

مدل جدید نسل ششم فرانسه می تواند موشک های هسته ای ASMP یا جایگزین های آنها را حمل کند، در حالی که مدل های ساخته شده برای آلمان و سایر کشورهای ناتو قادر به حمل بمب های هسته ای B-61-12 ساخت آمریکا خواهند بود. جت جنگنده نسل ششم FCAS به کشورهای اروپایی این امکان را می دهد که مستقیماً بدون نیاز به طراحی و ساخت جنگنده های نسل پنجم، نسل چهارم جنگنده های تورنادو و یوروفایتر خود را با این جنگنده نسل ششم جایگزین کنند.

عکس از MiG-41 روسی به طوفان بریتانیا;  9 جنگنده غول پیکر در دست توسعه هستند

5- FA/-XX (ایالات متحده)

نیروی هوایی ایالات متحده به طور کلی دارای به روزترین و پیشرفته ترین فن آوری جت های جنگنده است و این امر حتی در حال حاضر نیز صادق است که نیروی هوایی ایالات متحده در رقابت برای جنگنده های نسل ششم آینده پیشرو است. FA/-XX قرار است روزی جایگزین تمام جت های جنگنده فعلی نیروی هوایی آمریکا شود. مدل‌های مفهومی این جنگنده نسل ششم که در سال 2018 عرضه شد، جنگنده‌ای بسیار شیک و باریک با لیزرهای قدرتمند را نشان می‌دهد که حتی ممکن است بتواند رقبای آینده خود را از بین ببرد.

بنابراین می توان انتظار داشت که در این جنگنده نسل ششم شاهد ایده های آینده نگرانه باشیم، هرچند هنوز اطلاعاتی از این پروژه و قابلیت های آن فاش نشده است. اما این بدان معنا نیست که نیروی هوایی ایالات متحده به سرعت به سمت جت جنگنده نسل ششم آینده حرکت نمی کند، زیرا یک نمونه اولیه جت جنگنده ناشناس برای اولین بار توسط ایالات متحده برای آزمایش های پروازی در سپتامبر 2020 به پرواز درآمد. بوئینگ، لاکهید مارتین و نورث روپ گرومن در حال توسعه نسخه های خود از نسل ششم جت جنگنده آمریکایی هستند.

عکس از MiG-41 روسی به طوفان بریتانیا;  9 جنگنده غول پیکر در دست توسعه هستند

6- طوفان (بریتانیا)

سوئد و ایتالیا نیز از این نمونه پیشنهادی جنگنده نسل ششم برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا استقبال کرده اند. The Tempest در سال 2035 معرفی خواهد شد اما در حال حاضر به بودجه بریتانیا ضربه زده است. در سال 2018 اعلام شد که بیش از دو میلیارد پوند برای ساخت این جنگنده نسل ششم تا سال 2025 هزینه خواهد شد. بحث‌های اقتصادی نیز به نفع پیشرفت پروژه بوده است، به عنوان مثال، تیم سازنده این جت جنگنده نسل ششم بریتانیا ادعا می‌کند که به بخش تولید بریتانیا کمک خواهد کرد و قول می‌دهد سالانه 25 میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا اضافه کند و حدود 20000 شغل ایجاد کند. از 2026 تا 2050 داده است.

Tempest توانایی کنترل پهپادها، استفاده از فناوری های آینده نگرانه برای سیستم های راداری خود و دسترسی به دنیایی از داده ها را خواهد داشت که به خلبان دید کامل و جامعی از جهان و اهداف اطراف آن ارائه می دهد. به گزارش روزنامه گاردین، اولین جنگنده Tempest تا پنج سال آینده پرواز خواهد کرد و با هدف جایگزینی تایفون تولید خواهد شد.

7- J-XX (چین)

اگر کشوری وجود داشته باشد که بتواند با پایتخت نیروی هوایی ایالات متحده برای تسلط بر صنعت هوافضا رقابت کند، آن کشور چین است. ترکیب این پروژه هنوز در مراحل اولیه توسعه است و دولت چین به طور طبیعی در مورد برنامه های نظامی جدید خود بسیار مخفیانه است، به این معنی که ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد جنگنده نسل ششم چین نداریم. صرف نظر از این، J-XX روزی جایگزین J-20 و J-31 خواهد شد، هر دو پروژه جدید و بسیار محرمانه. در نتیجه، ایده هایی که ما در مورد این جنگنده نسل ششم داریم به اظهار نظر مقامات نظامی چین از طریق رسانه های دولتی این کشور محدود می شود. بر اساس برخی تصاویر فاش شده، می توان گفت که J-XX دارای بدنه بلندتری نسبت به طرح های قبلی، بال های ذوزنقه ای و ورودی هوای موتور S شکل برای کاهش ردپای رادار خواهد بود.

عکس از MiG-41 روسی به طوفان بریتانیا;  9 جنگنده غول پیکر در دست توسعه هستند

8- I3 (ژاپن)

I3 هنوز در مراحل اولیه توسعه است و قرار است جانشین جنگنده F-2 نیروی هوایی ژاپن باشد و بخشی از تلاش بزرگتر ارتش ژاپن برای مدرن کردن ارتش خود در برابر روسیه و چین است. در سال های اخیر به سرعت در حال مدرن سازی ارتش خود بوده اند.اگرچه این جنگنده نسل ششم روزی باید جایگزین F-2 شود، اما تاثیر این جنگنده بر جنگنده نسل ششم ژاپن هنوز مشخص نیست. تحقیقات اولیه روی این جنگنده نسل ششم از اوایل دهه 2020 آغاز شد. از قابلیت های I3 می توان به فناوری پیشرفته پیشرفته، مقاومت در برابر پارازیت و جنگ الکترومغناطیسی و الکترونیکی، رادار AESA، سیستم پیشرفته تر اویونیک، ادغام سنسور و جنگنده بریتانیایی Tempest، تسلیحات انرژی مستقیم و قابلیت های ضد موشکی اشاره کرد.

جهان 9 جنگنده نسل ششم در دست توسعه دارد

9- T-5 Trainer (تایوان)

اگرچه از نظر فنی یک جنگنده نسل ششم نیست، اما مربی T-5 اولین گام تایوان به سمت چنین جتی است زیرا این کشور به بازسازی و توسعه برنامه های دفاع هوایی خود ادامه می دهد. به دلیل تهدیدات جدید حمله از سوی چین، چنین برنامه ای برای ارتش تایوان اهمیت بیشتری دارد. پیش از این، تایوان عمدتاً به جت جنگنده F-CK-1 متکی بود. اما این جنگنده ها اولین بار در سال 1994 تولید شدند و می توان آنها را جنگنده های قدیمی دانست که نمی توانند با جنگنده های پیشرفته نسل پنجم چین و جنگنده های نسل ششم آینده این کشور یعنی J-XX رقابت کنند.

در مورد مربی T-5 نیز باید گفت که این جنگنده تایوانی اولین آزمایش پروازی خود را در 10 ژوئن 2020 انجام داد. در مقایسه با F-CK-1، جنگنده آموزشی T-5 دارای موتور مشابهی است، اما 80 درصد قطعات آن جدید است، ظرفیت مخزن سوخت آن افزایش یافته است، سیستم اویونیک پیشرفته تری دارد و بدنه آن کمی بزرگتر است.

227227

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان را در وب سایت ما هر روز منتشر و گزداوری میشود.