علمی و پزشکی

علل و عوارض جویدن یخ

جویدن یخ یک چیز غیرعادی است که بچه ها و شاید برخی از بزرگسالان به آن علاقه دارند.

به گزارش مجله سلامتی ایران، دندانپزشکان اطفال اغلب از والدین یا بیماران می پرسند که چرا برخی افراد از جویدن یخ لذت می برند و آیا می تواند به دندان هایشان آسیب برساند یا خیر؟

در برخی موارد جویدن یا ساییدن یخ از روی دندان ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد. اختلالی به نام “پاگوفاژیا” یا میل اجباری به خوردن یخ به دلایل نامعلوم.

پاگوفاگی یک ماده غیر مغذی است که در آن کودکان یا باردارها یا افراد مبتلا به اختلالات رفتاری عادت یا تمایل به خوردن کثیف، یخ، گچ و غیره به طور مداوم و برای مدت طولانی از خود نشان می دهند.

اگر کسی یخ در کنار شما داشته باشد، ممکن است شما را تحریک کند، اما در واقع یک فعالیت تسکین دهنده است، به خصوص برای کسانی که دهان خشک دارند.

همچنین به کاهش استرس و آرامش کمک می کند. در برخی موارد، افراد می توانند برای کاهش اشتهای کاذب یخ بجوند، زیرا باعث می شود احساس کنند بدون کالری غذا می خورند.

به هر دلیلی، جویدن یخ تمرین خوبی برای ترک است. دمیدن یخ ممکن است برای اعصاب مفید باشد، اما می تواند برای سلامت دهان، به ویژه سلامت دندان ها مضر باشد و هزینه زیادی برای دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی داشته باشد.

به طور کلی دمای داخلی بدن 36.5 تا 37 درجه سانتیگراد و دمای پوست 37 درجه سانتیگراد است. جویدن یخ باعث تغییر ناگهانی دمای داخل دهان می شود و فشار ناشی از جویدن باعث ایجاد ترک در مینای دندان می شود. حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم از پیامدهای دردناک ترک مینای دندان است.

خبر مرتبط:  خارش پوست، جدیدترین نشانه ابتلا به کرونا

اگر هنگام جویدن یخ دندانی شکسته یا ترک خورده است، می توانید سوراخی در آن دندان ایجاد کنید. زیرا اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها به راحتی می توانند به لایه نرم دندان نفوذ کرده و باعث پوسیدگی و پوسیدگی دندان شوند.

اگر قبلاً پرکننده یا روکش یا هر نوع ارتودنسی دارید، جویدن یخ به ویژه می تواند شما را در برابر پوسیدگی دندان آسیب پذیر کند.

چگونه جویدن یخ را متوقف کنیم؟

به گزارش ایندیپندنت، متیو کوک، دانشیار دندانپزشکی اطفال در دانشگاه علوم بهداشتی پیتسبورگ، می‌گوید چندین راه برای ترک این عادت وجود دارد، مانند:

به جای آسیاب کردن تکه های یخ، سعی کنید آنها را در دهان خود بگذارید و اجازه دهید ذوب شوند. این روش احساس خنکی و طراوت را بیشتر می کند و به دندان ها و لثه های شما آسیب نمی رساند. برای بچه ها، می توانید یک بازی یخ را در دهان آنها شروع کنید، دیر یا زود آب با آنها آب می شود.

از خوردن یخ خودداری کنید: می توانید یخ را به طور کامل حذف کنید. اگر در لیوان یا فرزندانتان یخ ندارید، هیچ وسوسه ای برای جویدن آن وجود ندارد.

جایگزین های نرم را در نظر بگیرید. مواد جامد معمولی را با یخ نرم مانند یخ اصلاح جایگزین کنید. همچنین مهم است که بستنی با طعم ملایم را محدود کنید یا از خوردن آن خودداری کنید زیرا قند زیادی دارد که برای دندان‌های شما مضر است.

سالم بخورید: خوردن هویج خام، سیب خرد شده یا سایر میوه ها و سبزیجات ترد می تواند کمک کننده باشد. این غذاها می توانند میل به جویدن غذاهای ترد را تامین کنند، اما در عین حال جریان بزاق را تحریک می کنند که از دهان شما محافظت می کند. دستگاه های فیبر می توانند به تمیز نگه داشتن دندان های شما کمک کنند.

خبر مرتبط:  تذکر نماینده خمین به وزیر بهداشت برای تامین داروهای مورد نیاز مردم

انتهای پیام/