علاقه مخاطبان غربی به سینمای مولف

به ابتکار “مرکز ایران و فرانسه” ، “آینده سینمای ایران” با حضور علاقه مندان به هنر و فیلم ایرانی ، گروهی از چهره های فرهنگی ایران و فرانسه ، در پاریس از طریق وب برگزار شد.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، میهمانان و سخنرانان این وبینار نویسنده ، کارگردان و مدرس سینما حسین نمازی ، روگای توکلی فیلمساز و مدرس دانشگاه ، نویسنده فرانسوی ، فیلمساز و کارشناس سینمای ایران ، کارولین رونارد ، دانشگاه ایکس مارسل فرانسه هستند. وی مدیر گروه هنر این دانشگاه بود.

ویرایش این وبینار توسط سعید وحید یعقوبی ، محقق در زمینه فرهنگ و ادبیات فرانسه و عضو هیئت مدیره مرکز ایران و فرانسه انجام شد.

در آغاز این وبینار ، “کارولین رونارد” ، دکترای کار عباس کیارستمی ، قبلاً با استناد به زیبایی شناسی سینما و موفقیت سینمای ایران در فرانسه ، گفت: در این بین حضور سینمای ایران به عنوان سینمای نویسنده در بین مخاطبان فرانسوی بسیار محبوب است.

وی با توصیف وضعیت وخیم و مشکلات کنونی ایران ، سینمای ایران را “بسیار قدرتمند و فعال توصیف کرد و حضور زنان در این زمینه را به عنوان یک عامل کلیدی در نظر گرفت”.

“آلن برونئی” با اشاره به نقش زنان در سینمای ایران و فهرست كارگردانانی چون میلانی ، بنی اعتماد ، راكشانده و نرگس آبیار ، حضور جوانان را از جنبه های مثبت سینمای ایران و در عین حال نقش اصلی سینمای ایران دانست. فرانسه آن را ناکافی دانست.

این فیلمساز فرانسوی با اشاره به کمبود تشکیلات رسمی در امر تولید مشترک فیلم های ایرانی گفت: متأسفانه سال هاست که تولید مشترک بین ایران و فرانسه کارآمد نبوده و از نقطه واقعی روابط فرهنگی و سینمایی دو کشور فاصله دارد.

خبر مرتبط:  بازگشت «مجله بین‌المللی مطالعات ایرانی - اسلامی»

برونئی گفت: “متأسفانه یافتن فیلم های ایرانی در شبکه های تلویزیونی فرانسه دشوار است و به عنوان مثال ،” ما مستندی را می بینیم که وقایع مهم جهان را مستند می کند. ”

وی خاطرنشان کرد: در مورد تولید مشترک ، شاهد توزیع اندکی از این آثار در فرانسه بوده ایم ، در مقایسه با موفقیت سینمای ایران ، و قطعاً وجود توافق نامه قراردادی در این زمینه در آینده سینمای ایران در اروپا بسیار م effectiveثر است.

در ادامه این وبینار ، روگای توکلی آماری از حضور کارگردانان زن ایرانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی را با شمردن تعداد آنها قبل از انقلاب ارائه کرد و افزود: خوشبختانه در این چند دهه ، به ویژه دهه 90 ، زنان کارگردان ایرانی در سال گذشته حدود 8 فیلم ساخته اند.

توکلی با اشاره به حضور اخیر خود در دو جشنواره فیلم کوتاه و مستند در ایران به عنوان داور ، رشد و رشد کارگردانان زن را چشمگیر و امیدوار کننده دانست و افزود: تمرکز اصلی این فیلم ها زنان است و شناخت آنها بیش از زنان است و آنها با جزئیات بیشتری آینده سینمای ایران را می بینند. مورد توجه قرار می گیرد ، طی چند روز آینده شاهد موفقیت بزرگی در سطح بین المللی از طرف آنها خواهیم بود.

حسین نمازی در ادامه سخنان خود درباره تفاوت ساختاری سینمای ایران و غرب اظهار داشت: ایران فاصله زیادی با سینما و سینمای جهان در ایران ندارد و غرب همزمان متولد شده اما از نظر فیلم سازی ایرانی و غربی است. متفاوت هستند؛ به عنوان مثال ، فرهنگ فیلم سازی در ایران و غرب تفاوت های اساسی با یکدیگر دارد یا مثلاً حضور شرکت های مشابه مانند بالیوود در هند یا هالیوود در ایالات متحده ، در همه ابعاد به صورت کاملاً حرفه ای و منظم ، یا مسئله قابل مقایسه با بودجه ، با سینما سروکار دارد. ممکن نیست با وجود چنین کاستی هایی ، حضور کلی سینمای ایران در صحنه بین المللی موفق بوده است.

خبر مرتبط:  لیست 10 غذای اصیل و خوشمزه ایرانی

وی بعداً در مورد حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های مختلف بحث و توضیح داد: “قبل از انقلاب ، فیلم های ایرانی تا حدودی تحت تأثیر سینمای هند و کمی از سینمای مصر بودند و مضامین آن عمدتا عاشقانه و کمدی محبوب بود.” همچنین طیف فکری در آن زمان به نفع سینمای غرب بود. ابتدای این اپیزود را می توان یک فیلم “گاو” دانست که مورد احترام بسیاری از جشنواره های خارجی و آغاز موج جدیدی از سینما است که باعث الهام بخشیدن به کارگردانان دیگر در جشنواره های مختلف خارجی شد.

در طرف دیگر این وبینار ، توکلی ، کارگردان “مادر” با اشاره به تأثیر منفی اپیدمی کرونا و تعطیلی سالن های نمایش ، آینده را “ناامیدکننده” خواند و گفت که “وضعیت اقتصادی کنونی ایران بسیار بد است”. و به دلیل تاج مقرون به صرفه ، و این شرایط شامل سینمای ایران می شود. با این حال ، با برگزاری برخی جشنواره ها به صورت آنلاین ، اکنون شاهد تولید سیل فیلم هایی توسط جوانان هستیم ، از طرف دیگر فیلم های بسیار امیدوار کننده.

توکلی در تشریح حضور پررنگ زنان تحصیل کرده گفت: به لطف فضای مجازی ، خانواده ها از نظر فرهنگی برای حضور زنان در سینما و زمینه برای زنان علاقه مند به سینما آمادگی بیشتری پیدا کرده اند و اکنون طی یک دهه گذشته ، حضور پررنگ زنان ایرانی در سینما الگوی خوبی برای دختران است. .

در بخشی دیگر از سخنان خود ، رونار ، استاد هنر در دانشگاه اکس مارسی فرانسه ، گفت که تغییر زیبایی شناسی سینما اغلب تحت تأثیر تغییر فن آوری است و:

خبر مرتبط:  نویسنده پیش‌گو نیست اما... - مجله سلامتی ایران

نمازی در پایان این وبینار درباره آینده سینمای ایران گفت: “سینما مانند بسیاری موارد دیگر درگیر مسائل سیاسی مانند تضعیف تحریم های آمریکا و محدودیت های دارویی است. آسیب اصلی آن برای عموم مردم است نه دولت.” بنابراین طبیعی است که در زمینه فیلم سازی که بیشتر آنها علل سیاسی و سیاسی کاری امور است مبادله نکنیم ، بنابراین متأسفانه دنیا از بسیاری از فیلم های ایرانی محروم است.

در پایان این وبینار ، علیرضا خلیلی ، رئیس مرکز ایران-فرانسه ، با تشکر از همه سخنرانان و حاضران در کنفرانس ویدئویی ، از ابتکار مرکز برای برگزاری جشنواره بزرگ فیلم ایرانی در فرانسه در سال آینده خبر داد.

وبینار “آینده سینمای ایران” با پرسش و پاسخ بین مخاطبان و سخنرانان به پایان رسید.

انتهای پیام